מסלול בירושלים המשלב אתרים רבים בעיר – העובר גם בכנסיית פטרוס אין גליקנטו היפה והמרשימה.

אורך המסלול: 45.6 ק"מ
טיפוס מצטבר: 884 מ'
נקודת ההתחלה והסוף: חניית הרכבים (רכבת העפר) בקירבת נחל שורק – מצפון לעין כרם
יום שישי: 17.11.2023

דרכים:

כביש – דרך סלולה – מידרכה: סה"כ כ- 37.3 ק"מ.
דרך עפר: סה"כ כ- 7 ק"מ.
סינגלים: סה"כ כ- 3.3 ק"מ.

מסלול יפה המשלב אתרים רבים בעיר שעיקרם:
אתרי ההנצחה בהר הרצל, שכונת מוסררה, כיכר ספרא ומגרש הרוסים, ביקור ותצפית בכנסיית פטרוס אין גליקנטו המרשימה ובדגם ירושלים בימי התקופה הביזנטית, מעבר בטיילת גבריאל שרובר ותצפית בטיילת ארמון הנציב.

לסיום המסלול שתי אפשרויות:

1. מסלול ארוך, כמוצג וכפי שרכבתי (45.6 ק"מ)
  2. מסלול קצר העובר במנהרת כרם (מנהרת הגיחון) כ- 34 ק"מ.
    מסלול זה המקצר את הרכיבה ב- 11.5 ק"מ, המסלול עובר בסופו בירידה מתונה על שביל סלול דרך המנהרה שהוכשרה לכך (מנהרה באורך של כ- 2 ק"מ – לסרטון קצר של המנהרה)
    [תחילת המנהרה בק"מ 30.7  וסיומה בק"מ 44.4]

המסלול בקצרה:

מחניית הרכבים ליד נחל שורק עלייה לשכונת עין כרם, דרך השכונה מעבר לדרך העולה להר הרצל ועל ההר סיור בין קברי גדולי האומה ובאתרי ההנצחה.

לצד מסילת הרכבת הקלה מעבר ברחוב הרצל, מעבר על גשר המיתרים והלאה המשך לרחוב יפו, ביקור בכיכר אלנבי והמשך לצד המסילה לאורך רחוב יפו עד כיכר דוידקה. דרך רחוב הנביאים כניסה לסיור בשכונת מוסררה ומכאן דרך כיכר ספרא – כיכר העיריה, מעבר לסיור במגרש הרוסים.

ממגרש הרוסים דרך השער החדש כניסה לעיר העתיקה לרובע הנוצרי, המשך דרך הרובע הארמני לשער ציון, וירידה לביקור במתחם כנסיית פטרוס אין גליקנטו המרשימה ובדגם היפה של העיר בתקופה הביזנטית.
מהכנסייה ירידה לגשר התלוי מעל לגיא בן הינום, דרך הגיא עלייה לגשר בני ברית והלאה דרך מבנה תחנת הרכבת ההיסטורית של ירושלים מעבר לטיילת גבריאל שרובר לתצפית על העיר.

מהטיילת מעבר לפארק המסילה ולאורך מסלול האופניים הסלול ירידה למנהרת כרם (מנהרת הגיחון ליד עין לבן). מכאן עלייה לעמינדב, דרך יד קנדי ירידה לסינגל המעיינות, מעבר במתחם בית החולים הדסה עין כרם והלאה בסינגל קצר התחברות לשכונת עין כרם.
מעין כרם בדרך בה התחלתי את היום ירידה לנחל שורק ועם השביל המשך לחנייה וסיום המסלול.

תאור המסלול

• מרחבת העפר בה חניתי, התחלתי את הרכיבה עם הדרך למערב עד לכביש 395, בכביש פניתי לשמאל ולאחר כ- 30 מ' במקום בו נוח לעבור את מעקה הבטיחות (בצמוד לתחנת האוטובוס), עברתי לדרך שממערב לכביש (ק"מ 0.5).
  • עם הדרך עליתי לדרום, בק"מ 0.8 חציתי את כביש 386 ועם שביל האופניים הסלול עליתי עד פתח מנהרת כרם / מנהרת הגיחון (ק"מ 1.3).
  • הקפתי את פתח המנהרה ממזרח והמשכתי בעלייה בשביל מעט תלול. עליתי בסינגל עם קצת אבנים שנחשפו לאחר זרימת המים מהגשם האחרון, לאחר כ- 50 מ' עליתי מספר מדרגות רגלית והמשכתי לעלות לכיוון כביש שכונת עין כרם (ק"מ 1.6), כאן הקפתי את עבודות הפיתוח שבמקום ובכביש פניתי לכיוון מעיין מרים (ק"מ 1.8).
  • ממעיין מרים המשכתי עם הרחוב לצפון, ליד חניון עין כרם (ק"מ 2) פניתי למזרח ועם הכביש הגעתי לכביש הראשי של השכונה – רחוב "עין כרם", פניתי ימינה למזרח, חציתי את הכביש לצפון ונכנסנו לרחוב סמטת העורב העולה לצפון ומגיע לכנסיית יוחנן בהרים (ק"מ 2.2).
  • מהכנסייה המשכתי ברחוב שביל החומה למזרח, עליתי ברגל גרם מדרגות (כ- 20 מדרגות – ק"מ 2.3) והמשכתי עם הרחוב כ- 100 מ' לצפון. כאן בצומת הרחובות פניתי לרחוב חומת הצלפים למערב ולאחר 50 מ' פניתי ימינה.
  • עם הרחוב ההופך לדרך יצאתי מעין כרם והתחלתי טיפוס משמעותי עם הדרך להר הרצל. תחילת העלייה בתלילות בינונית / בינונית פלוס ובאזור ק"מ 4.1 העלייה הופכת תלולה. בק"מ 4.2 ירדתי מהדרך הראשית, פניתי לצפון ועם גרמי המדרגות שבמקום עליתי רגלית לכביש (ק"מ 4.4).
  • כאן בכביש (ק"מ 4.4) עליתי למזרח ולאחר כ- 30 מ' פניתי לצפון לכביש היורד מערבה לכיוון "השביל המחבר" העולה לאתרי ההנצחה שעל ההר (ק"מ 4.7). בין ק"מ 4.9 ל- 5.7 עברתי בין קברי גדולי האומה (בניהם: הרצל, ז'בוטינסק, רבין וכל ראשי הממשלות, נשיאי המדינה, יושבי ראש הכנסת ועוד).
  • עברתי ליד אתר ההנצחה לנפגעי פעולות האיבה (ק"מ 5.8) וליד בית הקברות הצבאי (ק"מ 6) והמשכתי עם הכביש בירידה למערב.
  • בפיצול הכביש בק"מ 6.1 המשכתי עם הכביש השמאלי ובק"מ 6.4 עברתי במעבר הצר מאוד הצמוד לשער הסגור בכניסה לשכונת יפה נוף. בצומת רחוב מגדים – יפה נוף (ק"מ 6.6), פניתי ליפה נוף לימין ובמפגש עם שדרות הרצל פניתי שמאלה לצד מסילת הרכבת הקלה (ק"מ 6.7).
  • על המדרכה בצד המערבי של המסילה המשכתי ברחוב הרצל עד גשר המיתרים (ק"מ 8.6), כאן חציתי את מסילת הרכבת למזרח, ועם דרך הולכי הרגל (העובר בצד המזרחי של הגשר) עליתי לגשר המיתרים.
  • מהגשר המשכתי לצד המסילה למזרח, ליד מתחם התחנה המרכזית (ק"מ 9.2) עזבתי את המסילה והמשכתי את הרכיבה ברחוב יפו למזרח.
  • בק"מ 9.4 עזבתי לרגע את יפו לביקור באנדרטה אלנבי, פניתי לרחוב רוממה ועליתי לכיכר אלנבי לאנדרטה המנציחה את כניעתו של חוסיין אפנדי – ביום 8/12/1917 בפני הצבא הבריטי שבראשו עמד הגנרל אדמונד אלנבי.
  • מכיכר אלנבי חזרתי לרחוב יפו ולצד המסילה המשכתי עד רחוב פינס (ק"מ 10.9), כאן בצומת הרחובות הנקרא כיכר דוידקה, מוצבת להנצחה מרגמת דוידקה ששימשה את לחמי ההגנה במלחמת העצמאות ב 1948.
  • בכיכר דוידקה פניתי לשמאל לרחוב פינס ומיד לימין לנביאים. עם הרחוב המשכתי עד לרחוב שבטי ישראל בו פניתי לימין לסיור בשכונת מוסררה (ק"מ 11.9).
  • בשכונה זו קמה בשנות ה- 70 של המאה הקודמת תנועת המחאה "הפנתרים השחורים", צעירי בני הדור השני של עולי ארצות האסלאם שהתארגנו ומחו על תחושת הקיפוח והאפליה.
    [לכתבה מעולה ומצולמת בנושא: אלון שרביט, 4 פרקים]
  • עברתי את כנסית סנט פול (ק"מ 12) ופניתי לשמאל לרחוב הלני המלכה (ק"מ 12). בין בתי השכונה היפים פניתי בק"מ 12.2 לרחוב הצר חולדה הנביאה, ברחוב נתן הנביא פניתי לשמאל (ק"מ 12.28), ולאחר כ- 100 מ' עצרתי ליד בית החלונות.
  • מכאן המשכתי לרחוב הע"ח (ק"מ 12.4), נקרא כך על שמם של הרוגי שיירת הדסה מיום 13.4.1948, בק"מ 12.6 עברתי בכניסה לרחוב הפנתרים השחורים, סמטה צרה שקיבלה את שמה על ידי ועדת השמות העירונית ביום 22.6.22 – להנצחת פועלם של הפנתרים השחורים.
  • ברחוב אלישע (ק"מ 12.7) פניתי בעלייה תלולה לימין, כאן מול תחילת העלייה ישנה סמטה צרה היורדת למזרח, זו סמטת "הם לא נחמדים" שם לא רשמי שהוצמד למקום להנצחת פועלם של הפנתרים השחורים. בעבר שילוט הסמטה היה בסימון הרחוב בסגנון שילוט הקרמיקה השכונתי, אך השלט הושחת ונעקר.
  • בסוף רחוב אלישע נכנסתי דרך שביל הולכי הרגל לכיכר העיריה – כיכר ספרה (ק"מ 12.9) כאן נכנסתי לגינה ציבורית עם פסלי כריות ישיבה מבוטנות, ולאחר הפסקה קצרה המשכתי דרך הכיכר ורחוב חשין (ק"מ 13.5) לכיוון מגרש הרוסים.
  • עם הרחוב עברתי ליד בית משפט השלום של העיר ובכיכר בק"מ 13.6 עצרתי מול חציבת העמוד המרשימה שלא הסתימה, הנקראת אצבע עוג מלך הבשן.
  • העמוד נבחן מיד לאחר חשיפתו בשנת 1871 ע"י שארל קלרמון-גנו שהיה בראש המשלחת הארכאולוגית הבריטית לארץ ישראל מטעם "הקרן הבריטית לחקר ארץ ישראל". שארל קלרמון-גנו שיער כי העמוד נועד למבנה בית המקדש של הורדוס מימי בית II. כעבור זמן, יורם צפריר שהיה פרופסור במכון לארכאולוגיה של האוניברסיטה העברית בירושלים, הציע כי עמוד זה נחצב לצורך בנייתה של כנסיית הניאה, כנסיה עצומה ומפוארת המופיעה במפת מידבא, שסיפור היעלמותה מהנוף הירושלמי לא לגמרי מוסבר.
  • מאצבע עוג המשכתי לחצר סרגי שהייתה סגורה (ק"מ 13.9), ועם רחוב הלני המלכה ירדתי לרחוב יפו (ק"מ 14.3), כאן לצד מסילת הרכבת הקלה פניתי ימינה, המשכתי לצד מסילת ברחוב הצנחנים ובק"מ 14.9 נכנסתי דרך השער החדש לעיר העתיקה.
  • דרך סמטאות הרובע הנוצרי ירדתי לרחוב הפטריארכיה (ק"מ 15.1), בצמוד למצודת דוד (ק"מ 15.3) המשכתי לרחוב הפטריארכיה הארמנית והלאה עד לשער ציון (ק"מ 15.9) ליציאה מהעיר העתיקה.
  • הפעם לא נכנסתי למתחם הר ציון בו ביקרתי ועליתי לתצפית במסלול אחר באזור. עם הכביש הקפתי את המתחם ממזרח, עברתי דרך מגרש החנייה של הר ציון ועם הכביש ירדתי לרחוב מעלה השלום (ק"מ 16.2), כאן בצומת המשכתי למזרח ונכנסתי לכביש הפנימי המוביל לכנסיית פטרוס אין גליקנטו היפה והמרשימה.
  • ממש בצמוד לצומת עצרתי ליד השומר בכניסה וביקשתי את רשותו להיכנס למתחם, השומר שמיד נענה לבקשתי הסביר לי שלתוך הכנסייה לא ניתן כרגע להיכנס, אך ניתן לסייר מחוץ למבנה.
  • לפני הכנסייה, בצמוד למגרש החניה (ק"מ 16.4) עברתי שומר נוסף שנענה גם הוא לבקשתי ועם המדרכה נכנסתי למרפסת לתצפית הנהדרת על האזור (ק"מ 16.5). מהתצפית המשכתי לדגם היפה של ירושלים בתקופה הצלבנית (ק"מ 16.7) ולאחר התרשמות ממבנה הכנסייה המרשים, חזרתי לאחור ויצאתי מהמתחם חזרה לרחוב מעלה השלום בו פניתי לשמאל (ק"מ 17.1).
  • עם רחוב מעלה השלום ירדתי כ- 200 מ', בק"מ 17.3 עזבתי את הכביש ופניתי לשביל למזרח לכיוון בית הקברות הקתולי (כאן קבור אוסקר שינדלר שסיפור חייו הפך לסרט ההוליוודי "רשימת שינדלר"), בירידה תלולה ירדתי בצמוד לבית הקברות ועם הדרך המשכתי בירידה תלולה עד לגשר התלוי מעל גיא בן הינום (ק"מ 17.6).
  • השער בכניסה לגשר היה סגור ונעול, המשכתי את הרכיבה בשביל המשלב מספר גרמי מדרגות קצרים, ועם השביל המשכתי ועליתי לצד השני של הגיא.
  • בק"מ 17.9 עברתי מתחת לרכבל הר ציון שחיבר בין כוחות ההגנה שהיו על ההר במלחמת העצמאות, לבין צידו השני של הגיא שנישלט על ידי כוחות ההגנה. הרכבל פעל בסודיות מוחלטת במשך כ- חצי שנה עד החתימה על הסכם שביתת הנשק, ונישאר שמיש וסודי עד מלחמת ששת הימים.
  • במפגש עם רחוב חברון בק"מ 18.4 פניתי שמאלה, לאחר כ- 200 מ' עברתי תחת גשר בני ברית ועם המדרכה עליתי על הגשר והתחברתי לרחוב נכון (ק"מ 18.7), עם הרחוב עליתי לגן גרמניה – למזרקת האריות (ק"מ 18.8).
  • מהמזרקה המשכתי ברחוב דוד רמז, עברתי ליד תיאטרון החאן (ק"מ 19) ומול בניין תחנת הרכבת הראשונה של העיר עצרתי ליראות את הסביל שנבנה ביוזמת הנציב סר ארתור ווקופ, שהיה הנציב הבריטי העליון בארץ בשנים 1931-1937 (ק"מ 19.1).
  • בצומת עם רחוב חברון פניתי לדרום, בק"מ 19.6 פניתי לשמאל לרחוב גיחון ודרך רחוב צרויה וגדוד 68 התחברתי לטיילת גבריאל שרובר הנהדרת (ק"מ 19.9). עם המדרכה שלאורך הטיילת המשכתי עד ק"מ 20.8, מכאן עליתי לחלקה העליון של הטיילת הצמוד לרחוב דניאל ינובסקי.
  • עד ק"מ 21.8 עברתי לאורך הטיילת, מכאן חזרתי לאחור ודרך רחוב דניאל ינובסקי ורחוב יהודה הגעתי לרחוב פייר קניג (ק"מ 23.6), כאן בצומת ירדתי לרחוב מקור חיים ולאחר כ- 20 מ' המשכתי את הירידה למערב ובמעבר הולכי הרגל הגעתי לפארק המסילה (ק"מ 23.8).
  • לאורך מסלול האופניים הסלול של סובב ירושלים העובר בפארק המסילה המטופח, ירדתי במהירות לחניית הרכבים של גן החיות התנכי (ק"מ 28.8), חציתי את מגרש החנייה, ועל גשר המתכת (ק"מ 28.9) עברתי מעל למסילת הרכבת לצד הצפוני של המסילה.
  • לצד רחוב אהרון שולוב פניתי למערב והלאה עם שביל האופניים הסלול ירדתי עד לפתח מנהרת כרם – מנהרת הגיחון (ק"מ 30.7), בה עובר שביל האופניים הסלול היורד לעין כרם.
  • כאן במקום בו לפי התכנון נותרו עד לסיום המסלול כ- 3 ק"מ בירידה במנהרה בשביל סלול, הופתעתי לגלות כי בשל המלחמה והמצב הביטחוני המנהרה סגורה.
  • חזרתי כ- 300 מ' לאחור, בכיכר פניתי שמאלה לכיוון עין לבן (ק"מ 31), ועם הכביש הסלול עברתי למרגלות עין לבן.
    (בעין לבן, ק"מ 31.5 – בריכה נהדרת אם אפשרות רחצה – תמונות של המעיין במסלול אחר באזור)
  • עם הכביש שליד המעיין שמתחלף לדרך עפר המשכתי למערב, בפיצול השבילים בק"מ 32.5 פניתי לשביל הימני והתחברתי לכביש הצדדי והצר העולה לכביש הגישה ליד קנדי (מתחבר לכביש 3877 – עוקף אורה ועמינדב).
  • עם הכביש בעלייה מתונה פלוס עליתי עד החיבור לכביש יד קנדי (ק"מ 34), כאן פניתי שמאלה, עברתי בק"מ 36 את הכניסה האחורית של עמינדב, ולמרגלות הגבעה של אתר יד קנדי פניתי בירידה למערב (ק"מ 36.2).
    (הפעם לא נכנסתי לביקור באתר).
  • בירידה תלולה ומפותלת ירדתי עם הכביש לכיוון חורבת סעדים, ליד אזור החנייה של חורשת הפיקניקים עזבתי את הכביש לדרך היורדת לצפון (ק"מ 36.9), ולאחר כ- 100 מ' התחברתי לשביל המעיינות.
  • עם שביל המעיינות הנהדר והזורם שחלקו סינגל וחלקו דבל , עברתי ליד ברכות המעיינות המלאות – עין עמינדב (ק"מ 37.6), עין עוזי (ק"מ 38.4), עין תמר (ק"מ 38.7), עין שריג (ק"מ 39.7).
    [תמונות במסלול אחר באזור]
  • כאן בק"מ 39.8 ליד עין שריג פניתי לדרך העולה בתחילה לדרום, בהמשך בק"מ 40 הדרך עוברת ליד בית הקברות של אורה, והופכת כביש. את הכביש עזבתי בק"מ 40.4 ועם הדרך היורדת בצמוד לגדר הכרמים ירדתי במהירות עד לכביש 396. כאן ליד בית החולים הדסה פניתי לצד הכביש לכיוון בית החולים (ק"מ 42).
  • בק"מ 42.2 נכנסתי למתחם בית החולים ועם הכביש הפנימי היורד למעונות הסטודנטים ירדתי למגרש החנייה שבק"מ 43.1. מכאן מתחיל סינגל קצר עם מספר מעברים המתחבר בק"מ 43.4 לכביש שכונת עין כרם.
  • עם הכביש עברתי ליד מעיין מרים (ק"מ 43.9) ובדרך בה התחלתי את היום חזרתי לרכב:
    בק"מ 44 ירדתי עם הדרך למערב, עברתי ללא שביל מסודר כ- 30 מ של אזור עבודות פיתוח והמשכתי עם הסינגל היורד לפתח מנהרת הגיחון (ק"מ 44.3).
  • כאן ירדתי עם המדרכה, חציתי בק"מ 44.9 את הכביש ועם הדרך ירדתי לצפון. בק"מ 45.2 בצמוד לתחנת האוטובוס עברתי לכביש, ובצומת בק"מ 45.3 פניתי ימינה לסיום המסלול.

הערות ואזהרות

לחץ למפה של המסלול באתר Israel Hiking and Biking Maps

סרטון הוראות להפעלת תצוגת סימוני ק“מ לאורך המסלול Israel Hiking and Biking Maps

לחץ למפה של המסלול באתר עמוד ענן

ישנם דפדפנים בהם הקובץ שיורד יורד עם סיומת txt, במיקרה שכזה לצורך השימוש בקובץ יש למחוק את תוספת ה- txt:
[צורת הקובץ היורד לא תקין: xxxxx.gpx.txt צורת הקובץ הרצוי: xxxxx.gpx]

מפת המסלול עם סימוני המרחקים (קילומטרים מתחילת המסלול)

קישורים לפי סדר המסלול:

הפנתרים השחורים

כנסיית הניאה

כנסיית פטרוס אין גליקנטו

קבר הרצל – בחלקת קברי גדולי האומה (ק"מ 5.2)
שער עם מעבר צר לצידו (ק"מ 6.4)
גשר המיתרים (ק"מ 8.9)
ככר אלנבי (ק"מ 9.6)
ככר דוידקה (ק"מ 10.9)
כנסית סנט פול בכניסה לשכונת מוסררה (ק"מ 12)
שילוט הקרמיקה של רחובות מוסררה
רחוב חולדה הנביאה (ק"מ 12.2)
בית החלונות (ק"מ 12.3)
רחוב הפנתרים השחורים (ק"מ 12.5)
סימלם של הפנתרים השחורים (ק"מ 12.6)
המקום ממנו נעקר שלט הרחוב "הם לא נחמדים" (ק"מ 12.7)
כריות בטון בכיכר ספרא (ק"מ 13.2)
כנסיית השילוש הקדוש, מימין מתחם בצלאל – אקדמיה לאמנות ועיצוב , משמאל בית משפת השלום בירושלים, במט לצפון (ק"מ 13.5)
אצבע עוג מלך הבשן , ברקע בית המעצר מיגרש הרוסים (ק"מ 13.6)
כנסיית השילוש הקדוש, מימין בית המעצר במיגרש הרוסים, במט לדרום (ק"מ 13.7)
חצר סרגי במיגרש הרוסים (ק"מ13.8)
כנסיית הדורמיציון בהר ציון (ק"מ 16)
כנסיית פטרוס אין גליקנטו (ק"מ 16.3)
כנסיית פטרוס אין גליקנטו מבט לדרום מזרח, (דגם ירושלים בתקופה הביזנטית תחת המבנה המשושה – ק"מ 16.7)
תצפית מהכנסייה
דגם ירושלים בתקופה הביזנטית

A שער שכם; B הרחוב המישני הקארדו המזרחי (קארדו ולנטיס); C הרחוב הראשי הקארדו (קארדו מכסימוס);

D מתחם כנסיית הקבר (גבעת הגולגולתא); E קשת אקה-הומו, מעל הויה דולורוזה; F שער יפו; G כנסיית הדורמציון

H כנסיית פטרוס אין גליקנטו; I הרחוב הראשי הקארדו (קארדו מכסימוס); J כנסיית הניאה, כנסייה שחרבה ונאלמה

K הרחוב הניצב הדקומנוס (בין הר הבית לשער יפו); L הר הבית

קרונית הרכבל שקישר בין מבנה מלון הר ציון ממערב ובין הר ציון ממזרח (ק"מ 18)
מבט מגשר בני ברית לצפון [ מימין הר ציון, במרכז בריכת הסולטן] (ק"מ 18.7)
גן גרמניה – מזרקת האריות (ק"מ 18.8)
תחנת הרכבת הראשונה של העיר (ק"מ 19)
הסביל שנבנה ביוזמת הנציב סר ארתור ווקופ שהיה הנציב הבריטי העליון בארץ (1931-1937 – ק"מ 19)
תצפית ארמון הנציב (ק"מ 22)
יד קנדי מבט למערב (ק"מ 35.9)
יד קנדי – צולם במסלול אחר באזור

מעונין לקבל עדכון לכל מסלול חדש באתר?

רישום לאתר

שתף

עידו אליאב

אני מטייל כתחביב מילדותי וברכיבה על אופני הרים משנת 2013. את האתר הזה אני בונה, מעדכן ומממן באופן עצמאי והוא פתוח לשירות ציבור הרוכבים והמטילים. טלפון: 052-381-2216

לפוסט הזה יש 2 תגובות

1. ניר

אחלה מסלול. לא פיספסת מקומות שאני, בתור ירושלמי לא הייתי.