הסיפור המדהים של אחד מרוכבי האופניים הגדולים בעולם – חסיד אומות העולם.

את סיפור הזה מתחילים מהסוף, ביום שישי ה- 5 במאי שנת 2000 הלך לעולמו ג'ינו ברטלי מגדולי רוכבי האופניים שהיו עד אז.
ברטלי היה ידוע עד מותו בעיקר באיטליה ולחובבי מרוצי אופניים, אך לאחר מותו, שסיפורו התגלה ופורסם, הוא הפך מדמות של "רוכב על " – לגיבור מלחמה והוכר כ- "חסיד אומות העולם".

שפרצה מלחמת העולם השנייה היה ברטלי בשיאו, הוא זכה כבר במרוץ הג'ירו דה איטליה בשנת 1936 וב- 1937 וכן במרוץ הטור דה פרנס של שנת 1938. למעשה עם פרוץ המלחמה ברטלי הוא דמות ידועה ונערצת באיטליה כולה, ובאזור פירנצה עיר מגורו בפרט.

במהלך המלחמה שפעילויות תחרויות הרכיבה הגדולות נעצרו (1941 – 1945 הג'ירו, 1940 – 1947 הטור דה פרנס) המשיך ברטלי לרכב וממשיך את אימונו.
שתחרות הג'ירו מתחדשת ב- 1946 ברטלי כבר בן 32. הוא מצליח לשחזר ניצחון בג'רו ב- 1946 ולהגיע שני בג'ירו של 1947.

שהכינוי "הזקן" כבר נידבק בו, מגיע ברטלי לתחרות הטור דה פרנס של שנת 1948 בגיל 34 לאחר תצוגה לא טובה בג'ירו של אותה שנה.
ביום ה- 12 של הטור ברטלי ממוקם במקום ה- 20 בדרוג הכללי והוא בהפרש זמנים של יותר מ- 7 דקות מ- בובט (LOUISON BOBET) מוביל התחרות. אך ביום ה- 13 מתחולל מהפך, ג'ינו ברטלי נותן את אחת מתצוגות הרכיבה המדהימות של הטור . הוא מנצח את היום בהפרש זמנים גדול ממתחריו, מוחק ומצמצם יותר מ- 6 דקות ממוביל התחרות ומסיים את היום במקום השני בדרוג הכללי.

את היום ה- 14 של התחרות ברטלי מסיים שהוא מוביל את הטור וביום ה- 21 הוא מסים כמנצח בפריז בהפרש של יותר מ- 26 דקות מ- בריק שוטה (Briek Schotte) הבלגי שזכה במקום השני.


עד לכאן חלק מנצחנותו וגדולתו של ג'ינו ברטלי בתחרויות הרכיבה הגדולות, אך כול זה עוד לא "הסיפור" עצמו.

לאחר מותו התחילו לצוץ סיפורים שונים על עברו של האיש, וגבורתו מתחילה לעלות ולהופיע.
סיפורים מובילם לעדויות על עזרה והצלת יהודים בתקופת מלחמת העולם השנייה, תוך שהוא מסכן את חייו ואת עתידו.

במהלך המלחמה שהוא רוכב ממקום למקום באימוני הרכיבה, תוך שהוא מנצל את פרסומו האישי, היה ברטלי מעביר בשלדת האופניים מסמכים ותעודות מזויפות שנועדו ליהודים ופרטיזנים שנזקקו נואשות לזהות בדויה כדי לשרוד.

את העברת המסמכים המזויפים עשה ברטלי שהוא משמש כשליח רשת המחתרת שיזם הרב נתן קאסוטו תוך שהוא עובר ממקום למקום על אופנו. מעשו של ברטלי שהיה קתולי הדוק הושפעו ככל הנראה ממי שהיה הארכיבישוף של פירנצה באותה התקופה אליה אנג'לו דלה קוסטה שערך בעבר את נשואו של ברטלי והיה שוטף לרשת המחתרתית של נתן קאסוטו.
במהלך פעילותו כעובד שליח הכנסייה, העביר ברטלי גם מסמכים דומים עבור רשת "מחתרת אסיזי" שיזמו אנשי הכנסיות ב- אסיזי.

כאמור הסיפור של ג'ינו ברטלי ומעשו במהלך המלחמה, לא סופרו לאורך חייו. הסיפורים נשמעים לראשונה לאחר שברטלי הסכים לקיים רעיון באמצע שנות ה- 90 (מספר שנים לפני מותו). הוא מסכים להיפגש עם שושנה קסוטו ביתו של הרב נתן קסוטו, שהגיע לרעיון יחודי עם ברטלי יחד עם קרובת משפחה שעבדה כאיתונאית , את הרעיון הסכים ברטלי לקיים בתנאי שלא יוקלט.

לאחר מותו, עם תחילת הפרסומים בשנת 2003 החל ויכוח על נכונות הפרטים. היו חוקרים שטענו שברטלי היה שותף להצלתם של כ- 800 יהודים, אחרים טענו שהמספרים קטנים בהרבה, והיו שטענו שאין כלל אמת בסיפור. כאן בארץ הוויכוח הוכרע לבסוף בשנת 2013 כשג'ינו ברטלי הוכר "כחסיד אומות העולם".


ג'ינו ברטלי היה מאותם גיבורים שגבורתם יוצאת הדופן בוצעה בזמנים קשים, כנגד הזרם, ללא תרומה, ללא פרסום, תוך סיכון עצמי, באומץ לב ובצניעות.


קישורים:

סרטון מצגת עם אוסף תמונות של ג'ינו ברטלי
סיפורו של ג'ינו ברטלי – סרט בצרפתית (51 דקות)
מיקום מוזאון ג'ינו ברטיני – בפרברי פירנצה
סיפורו של נתן קסוטו – מספרת ביתו שושנה קסוטו (17 דקות)

מקומת מהם נלקחו הפרטים:

על ג'ינו ברטלי באתר יד ושם
הרצאה מצולמת – בית לוחמי הגטאות – דורון הרי (36 דקות)
ג'ינו ברטלי ויקיפדיה
אתר הטור דה פרנס – 1948
אתר ויקיפדיה הגירו של איטליה 1937
כתבה בגלובס 10/10/2013
כתבה בעיתון הארץ 18/7/2018
כתבה בעיתון דבר 5/4/2021
כתבה בישראל היום 28/4/2022

מעונין לקבל עדכון לכל מסלול חדש באתר?

רישום לאתר

כתיבת תגובה