לקראת סוף הקיץ מסלול המשלב במספר מעינות לרחצה ומעבר במנהרת הגיחון.

אורך המסלול: 44.6 ק"מ
טיפוס מצטבר: 1046 מ'
נקודת ההתחלה והסיום: חניית רכבים קרובה "לבית האדום" המיטולוגי, במוצא
יום שישי: 16.9.2022

דרכים:

כביש – דרך סלולה – מידרכה: סה"כ כ- 14.5 ק"מ.
דרך עפר: סה"כ כ- 22 ק"מ.
סינגלים: סה"כ כ- 7.5 ק"מ.

המסלול בקצרה:

תחילת המסלול במוצא. חציית נחל שורק למערב ועלייה דרך מוצא עלית לשביל עוטף מבשרת ציון, מעבר באתר הסטף וירידה לנחל שורק, עלייה לאורך נחל שורק ומשם עלייה ומעקף של בית חולים הדסה עין כרם ממערב, עלייה לעין שריג לטבילה ראשונה, עם סינגל המעיינות מעבר בעין תמר ועין עוזי (לא טבלנו היינו עדיין קרירים ורעננים), עלייה לאתר יד קנדי ומשם ירידה בסינגלים ובדרכים לעין איתמר (עין אל בלד) לטבילה שניה, מעבר בעין לבן (לא טבלנו היינו עדיין רטובים) ומשם דרך מנהרת הגיחון (מנהרת כרם) חצינו את רכס לבן עד לעין כרם, ביקור בעין כרם ומשם ירידה בסינגלים ודרכים לנחל שורק, בטיילת שלאורך נחל שורק מעקף של בית זית ממערב וחזרה לחניית הרכבים לסיום המסלול.

תיאור המסלול:

• את הרכבים חנינו במוצא בחנייה הקרובה "לבית האדום" המיתולוגי ומשם התחלנו את הרכיבה על המדרכה לצד הכביש למערב, לאחר 300 מ' בכיכר המשקפיים (שתי כיכרות מחוברות) חצינו את הכביש במעברי החצייה ומיד לאחר הכיכר (ק"מ 0.45) ירדנו לדרך העפר לדרום.
  • עם הדרך חצינו את נחל שורק ועלינו למערב לכיוון מוצא עלית. בחיבור הדרך לכביש הישוב (ק"מ 1.2) עברנו את מחסום הרכבים ופנינו ברחוב הארזים בעלייה למערב. לאחר כ- 100 מ' עלינו ברגל מספר מדרגות ועברנו דרך הסמטה לרחוב מעלה הארז בו המשכנו את העלייה למערב.
  • על המדרכה לצד הכביש עלינו בין בתי מוצא עלית, ובמפגש עם הדרך בק"מ 2.2 פנינו בירידה לשביל עוטף מבשרת לדרום.
  • בק"מ 3.1 עצרנו לראות את שרידי בונקר עמדת ההגנה שנבנה בתקופת ראשית המדינה באזור הקסטל, נשלף מהאדמה והועבר למקום עם התרחבות הישוב.
  • בצומת השבילים בק"מ 4.3 פנינו עם השביל הימני לדרום מערב ובצומת השבילים בק"מ 5.4 פנינו בירידה תלולה למזרח. כאן (ק"מ 5.4) הירידה מדורדרת מאוד מאוד, ירדנו ברגל כ- 120 מ' והמשכנו את הרכיבה בירידה.
    [ניתן לעקוף את האזור המדורדר בפניה בק"מ 4.3 לשביל השמאלי לדרום מצרף השינוי המומלץ במפת IHM באדום].
  • בק"מ 7 עזבנו את הדרך לימין, עברנו לסינגל העובר מצפון לכביש ומגיע לכביש 395 בצמוד לכיכר שבמקום (ק"מ 7.6).
  • חצינו את הכביש למערב, לצד הכביש פנינו לדרום ולאחר כ- 20 מ' ירדנו מהכביש לדרום, עברנו דרך עגלת הקפה וסנדוויץ' המקומית, טיפסנו כ- 4 מדרגות ממערב לעגלה, ונכנסנו לסינגל היורד לדרום.
  • בק"מ 8.4 עברנו דרך שולחנות הפיקניק וקצת לפני הכביש ירדנו מספר מדרגות ועלינו על הכביש. עם הכביש ירדנו למזרח ובק"מ 8.9 עזבנו את הכביש ופנינו לשביל הולכי הרגל הפונה לצפון ויורד בהמשך לעין סטף (ק"מ 9.5).
  • על דרך זו המלווה במספר גרמי מדרגות מומלץ לוותר ולהמשיך ישירות למעיין דרך החנייה כפי שחזרנו מעין סטף לכביש.
    [מצורף המסלול המומלץ במפת IHM אדום]
  • בעין סטף לא ביקרתי שנים רבות, תיזמון הטיול והשעה המוקדמת יחסית נתנה לנו ביקור פרטי באתר, חייב לומר כי בזיכרוני התמונה הייתה מרשימה יותר מהמציאות. במקום מעיין המתנקז לברכה עמוקה בה הרחצה אסורה.
  • מעין סטף חזרנו לחניית הרכבים (ק"מ 9.6), עלינו חזרה בכביש איתו הגענו לאתר ובק"מ 10.1 המשכנו את העלייה עם הכביש למערב, בהמשך ירדנו עם הכביש בפיתולים עד לצומת בק"מ 11.3, פנינו לדרך היורדת למזרח ובירידה מהירה גלשנו עד לנחל שורק (ק"מ 12).
  • בין ק"מ 12 ועד ק"מ 15.4 עלינו בשיפוע מתון מאוד בדרך טובה במעלה נחל שורק, ובק"מ 15.4 המשכנו עם הדרך למערב במקביל לכביש 395.
  • במפגש עם הכביש ליד הכיכר בק"מ 16 פנינו לצד הכביש למערב ולאחר כ- 100 מ' חצינו את הכביש בזהירות ופניו לדרך שמדרום לכביש. בק"מ 16.5 פקששנו את הירידה מהדרך למערב, חזרנו מעט לאחור ובין עצי הזית הצעירים רכבנו ללא שביל מאוד ברור עד לכביש (ק"מ 16.8).
  • חצינו את הכביש למערב, ובשיפוע מתון עלינו בדרך טובה עד לכביש הצמוד לבית החולים (ק"מ 19). על המדרכה לצד הכביש המשכנו את העלייה למזרח, בכיכר בק"מ 19.5 פנינו לדרום ובק"מ 20 עזבנו את הכביש.
  • חצינו את הכביש לדרום ועם הדרך עלינו לדרום מזרח עד לעין שריג (ק"מ 20.4). בעין שריג עצרנו לרחצה והתרעננות, במקום צל וברכה לא גדולה אך עמוקה עם מים מזמינים ונקיים. מעין שריג חזרנו מעט לאחור ועם מסלול סינגל המעיינות המשכנו את הרכיבה בקו גובה לצפון מערב.
  • בעין תמר הקרוב (ק"מ 22) ויתרנו על הרחצה, במקום צל וברכה נחמדה (פחות עמוקה מעין שריג) בה ניתן להתרחץ. גם על הרחצה בעין עוזי ויתרנו (ק"מ 22.5), גם כאן ברכה נחמדה בה ניתן להתרחץ ולהתרענן.
  • בק"מ 23.8 עזבנו את סינגל המעיינות, במפגש עם הדרך הקפנו את חניון הפיקניקים ממערב. עם הכביש פנינו בק"מ 23.9 למזרח ועלינו ליד קנדי (ק"מ 25.3).
  • לאחר ביקור באתר ירדנו חזרה עם הכביש המפותל ובק"מ 26 עזבנו את הכביש, פנינו לימין ומיד לדרך שלצפון מזרח. בק"מ 26.4 עלינו לקטע קצר על הכביש ובק"מ 26.5 ופנינו לשביל הפונה לדרום.
  • השביל הופך בק"מ 26.9 לסינגל ועם הסינגל ירדנו עד המפגש עם הדרך הטובה בק"מ 27.3. מכאן המשכנו בירידה מהירה עד הפנייה לסינגל היורד לדרום (ק"מ 28.2), במפגש עם הדרך בק"מ 28.4 פנינו למזרח ולאחר כ- 100 מ' פנינו לסינגל היורד לדרום.
  • בחיבור הסינגל לדרך (ק"מ 29) המשכנו לדרום ובק"מ 29.3 עזבנו את הדרך ונכנסנו לסינגל השומר ברובו על קו גובה עד ק"מ 30.3, כאן המשכנו את הרכיבה בדרך עד לעין איתמר – עין אלה בלד (ק"מ 31.5).
  • בברכה הנחמדה בעין איתמר עצרנו לרחצה והתרעננות ומכאן המשכנו עם הדרך לצפון. בק"מ 32 במפגש עם הכביש המשכנו על הכביש עד לעין לבן (ק"מ 33.9).
  • בעין לבן ברכה יפה גדולה מזמינה ומסדרת, ולהפתעתנו המקום היה נקי וללא מבקרים רבים, לאחר הפסקה קצרה חזרנו מעט לאחור ועם הכביש המתפתל ירדנו למנהרת הגיחון (ק"מ 34.9).
  • המנהרה החוצה את רכס לבן ניפתחה באופן קבוע למבקרים לפני כ- שבוע, המקום פתוח בשעות היום בלבד (למיטב הבנתי משיחות עם מספר הרוכבים המקומיים שעות הפתיחה 7:00 עד 19:00).
  • דרך המנהרה שאורכה כ- 2 ק"מ במגמת ירידה חצינו את הרכס לצפון ובקצה המנהרה בק"מ 37 פנינו לדרך העולה בתלילות לדרום ובהמשך למזרח לכיוון עין כרם.
  • בדרך זו העולה למזרח ישנם שני מסלולים, מסלול ראשון דרומי העובר על המדרן הדרומי של הוואדי, מסלול שרובו רכיב ובו מספר מעברים בהם יש לעלות ולטפס ברגל. מסלול שני המיועד להולכי רגל, העובר בתוואי הוואדי בו מעברי מדרגות רבים.
  • כאן תוואי המסלולים לא מאוד ברור, לאחר שטעינו בנתיב חזרנו לאחור, נצמדנו לנתיב הדרומי ועלינו לעין כרם. במפגש עם רחוב המעיין בק"מ 37.7 פנינו ימינה לדרום ועצרנו לרגע בעין מרים (ק"מ 37.8) הנקשר בעברו למורשת המסורת היהודית והנוצרית.
  • מעין מרים פנינו עם הרחוב לצפון, בפנייה לחניון עין כרם (ק"מ 38) פנינו למזרח ועם הכביש הגענו לכביש הראשי של השכונה רחוב "עין כרם", פנינו ימינה למזרח, חצינו את הרחוב לצפון ונכנסנו לרחוב סמטת העורב העולה לצפון ומגיע לכנסיית יוחנן בהרים (ק"מ 38.2) בה עצרנו לרגע.
  • מהכנסייה המשכנו ברחוב שביל החומה למזרח, עלינו ברגל מספר מדרגות (ק"מ 38.35) והמשכנו עם הרחוב כ- 100 מ' לצפון. כאן בצומת הרחובות פנינו לרחוב חומת הצלפים למערב ולאחר 50 מ' פנינו לצפון מזרח.
  • עם הרחוב ההופך לדרך יצאנו מעין כרם, חצינו את נחל עין כרם (ק"מ 38.9) ועם הסינגל היורד למערב שתחילתו מעבר מדרגות (עברנו רגלית), ירדנו עד המיפגש עם הדרך בק"מ 39.5.
  • בפיתולים ירדנו עם הדרך בתלילות בכיוון כללי מערב ובמפגש עם הדרך הטובה בק"מ 40.7 פנינו בירידה למערב, ירדנו לשביל הסלול "סובב ירושלים" (ק"מ 40.9) ופנינו לצפון.
  • עם שביל הטיילת הסלול הקפנו את בית זית ממערב ובמפגש עם הכביש בק"מ 43.5 עברנו את כיכר המשקפיים לצפון. לצד הכביש על המדרכה המשכנו לצפון מזרח ובנתיב איתו התחלנו את היום רכבנו עד לחניית הרכבים וסיום המסלול.

הערות ואזהרות

לחץ למפה של המסלול באתר Israel Hiking and Biking Maps

סרטון הוראות להפעלת תצוגת סימוני ק“מ לאורך המסלול Israel Hiking and Biking Maps

לחץ למפה של המסלול באתר עמוד ענן

ישנם דפדפנים בהם הקובץ שיורד יורד עם סיומת txt, במיקרה שכזה לצורך השימוש בקובץ יש למחוק את תוספת ה- txt:
[צורת הקובץ היורד לא תקין: xxxxx.gpx.txt צורת הקובץ הרצוי: xxxxx.gpx]

מפת המסלול עם סימוני המרחקים (קילומטרים מתחילת המסלול)

שרידי בונקר עמדת ההגנה שנבנה בתקופת ראשית המדינה בקסטל, נשלף והועבר עם התרחבות הישוב (ק"מ 3.1) [צילם ישי]
עין סטף (ק"מ 9.5)
ק"מ 16.5 מבט לדרום מזרח, ברקע כנסיית כל הקדושים
עין שריג (ק"מ 20.4) [צילם ישי]
עין תמר (ק"מ 22) [צילם ישי]
יד קנדי (ק"מ 25.3)
עין איתמר – עין אלה בלד (ק"מ 31.5)
עין לבן (ק"מ 33.9)
עין מרים (ק"מ 37.8)
כנסיית יוחנן בהרים (ק"מ 38.2)

מעונין לקבל עדכון לכל מסלול חדש באתר?

רישום לאתר

שתף

עידו אליאב

אני מטייל כתחביב מילדותי וברכיבה על אופני הרים משנת 2013. את האתר הזה אני בונה, מעדכן ומממן באופן עצמאי והוא פתוח לשירות ציבור הרוכבים והמטילים. טלפון: 052-381-2216