אורך המסלול: 34.1 ק"מ
טיפוס מצטבר: 479 מ'
נקודת ההתחלה והסוף: חניית הרכבים בכניסה לאלוני אבא (מחוץ לישוב)
יום שישי: 22.9.2023

דרכים:

כביש – דרך סלולה – מידרכה: סה"כ כ- 8.1 ק"מ.
דרך עפר: סה"כ כ- 16.8 ק"מ.
סינגלים: סה"כ כ- 9.2 ק"מ.

המסלול בקצרה:

תחילת המסלול בסינגלים מקומיים מאלוני אבא בתוך החורש לכיוון בסמת טבעון, בהמשך לצד הכביש חצייה של טבעון למערב ובאחד מערוצי נחל קישון ירידה לעמק זבולון.

מעבר בפאתי כפר חסידים והלאה בין השדות עד לנחל קישון. בסינגל שלאורך הנחל מעבר בעין יגור ובהמשך מעבר תחת שלושת הגשרים הצמודים העוברים מעל הנחל: הגשר העות'מאני של רכבת העמק; הגשר הבריטי של כביש 75 הישן; וגשר כביש 75 החדש.
לצד הנחל המשך לעיין אלרואי ולאחר רחצה המשך לצד הטיילת לאורך פסי רכבת העמק לכיוון קרית חרושת.

בשבילים שבין השדות עלייה לראש הגבעה לפסלו המפורסם של אלכסנדר זייד ומהפסל ירידה לבית הקברות לאגודת השומרים בו קבור גם אלכסנדר זייד.
מכאן הקפה של טבעון ממזרח והלאה לכיוון אלונים. מצפון לקיבוץ אלונים המשך ברצף סינגלים כמעט עד לעין אורן (עין חזין), בעין אורן עצירה לרחצה נוספת, ומכאן דרך באר אבא חזרה לאלוני אבא לסיום המסלול.

תאור המסלול

• מהחנייה בכניסה לאלוני אבא פנינו לצד הכביש למערב ולאחר כ- 300 מ' פנינו לסינגל לצפון. עם הסינגל פנינו לצפון (במקום מספר סינגלים) ובעלייה מתונה עלינו עד לפאתי בסמת טבעון.
  • דרך 4*4 הקפנו את הישוב ממזרח ובק"מ 2 עם הדרך העולה למערב ונכנסנו לישוב. עם הרחוב הגענו לכביש הראשי הפונה לטבעון (ק"מ 2.5) ולצד הכביש והמדרכות חצינו את טבעון למערב.
  • בכיכר בק"מ 4.3 פנינו למערב ולאחר כ- 100 מ' פנינו לראות את המסגד המרשים שבמקום (ק"מ 4.5). מהמסגד חזרנו לאחור חצינו את הכביש, ועם השביל היורד בחורש לצפון לאורך אחד מערוצי נחל קישון התחלנו את הירידה לעמק זבולון.
  • בק"מ 7.5 נכנסנו למטע האבוקדו דרך הפשפש הקטן לצד השער, ובק"מ 8.9 יצאנו מהמטע דרך פשפש נוסף. כאן פנינו עם השביל לדרום ומיד למערב, ועם הדרך הטובה הגענו לפאתי כפר חסידים (ק"מ 9.8).
  • בק"מ 10 פנינו עם הדרך בירידה לדרום-מערב ולאחר 500 מ' נכנסנו לשביל הסינגל שלאורך נחל יגור, עצרנו לרגע בעין יגור בו בריכה נחמדה ( ק"מ 10.8), ועם הסינגל בצל העצים המשכנו בצמוד לנחל לדרום.
  • עברנו בק"מ 13.3 תחת שלושת הגשרים הצמודים העוברים מעל הנחל: (הגשר העות'מאני של רכבת העמק; הגשר הבריטי של כביש 75 הישן; וגשר כביש 75 החדש), ולצד הנחל המשכנו לעין אלרואי (ק"מ 15).
  • במעיין עצרנו לקפה רחצה והתרעננות, ובהמשך לצד הטיילת שלאורך פסי רכבת העמק המשכנו לכיוון קריית חרושת.
    עזבנו את הטיילת בק"מ 18, לצד הבתים פנינו למזרח ובשבילים שבין השדות והכרמים עלינו לראש הגבעה עליה ניצב פסלו המפורסם של אלכסנדר זייד שנירצח במקום (ק"מ 20.8).
  • את הפסל המקורי יצר הפסל דוד פולוס, ממלט ובעקבות התפוררות הפסל, יצר הפסל דן זריצקי העתק מדויק של הפסל מברונזה.
  • מראש גבעת הפסל חזרנו לאחור, פנינו עם הכביש למזרח ובק"מ 21.7 פנינו לדרך מזרחה לכיוון בבית הקברות לאגודת השומרים בו קבור גם אלכסנדר זייד (ק"מ 21.9). מכאן המשכנו עם סינגל טבעון והקפנו את טבעון ממזרח.
  • בק"מ 23.1 חצינו במעבר התחתי את כביש הכניסה של טבעון, המשכנו עם סינגל טבעון למזרח ובהמשך לצפון, ובמפגש עם הדרך בק"מ 23.6 המשכנו לצד החורש והשדות.
  • בצומת השבילים שבק"מ 23.7 נכנסנו לשביל הסנהדרין, השביל באזור זה הוא שביל הליכה צר המשלב כל כמה עשרות מ' מדרגות סלע בהם יש לרדת ולצעוד רגלית. לאחר כ- 200 מ' חזרנו לאחור, ובדרך שעל גבול גבעות החורש והשדות המשכנו את הרכיבה.
  • מצפון לקיבוץ אלונים (ק"מ 26.6) המשכנו ברצף סינגלים בחורש, בק"מ 28.9 חצינו את הכביש במעבר התחתי, והלאה קצת על הדרך ובהמשך בסינגל עד ק"מ 30.2, כאן ירדנו עם הדרך לצד המטעים עד לעין אורן (עין חזין).
  • בבריכה העמוקה בעין אורן עצרנו לרחצה נוספת (ק"מ 30.8), ומכאן בדרך לצד השדות ירדנו לכיוון באר אבא. בק"מ 31.9 חצינו על הגשר את ערוץ הנחל, מיד לאחר מכן עברנו על הגשר האירי לצד המערבי של הערוץ.
    עצרנו לרגע בבאר אבא (ק"מ 32.2) ועם השביל לצפון בעלייה מתונה חזרנו לאלוני אבא לסיום המסלול.

כמה עשרות מ' מפסלו של אלכסנדר זייד עומד קבר "שייח אבריק", הקבר התפרסם בעזרת השירו של אלכסנדר פן – שנכתב לזכר אלכסנדר זייד.

אחד מבתי השיר :

אֲדָמָה-אַדְמָתִי,
רַחוּמָה עַד-מוֹתִי,
רוּחַ רַב חַרְבוֹנַיִךְ הִרְתִּיחַ,
רוּחַ רַב הִרְתִּיחַ.
אֵרַשְׂתִּיךְ לִי בְּדָם
שֶׁאָדַם וְנָדַם

עַל גִּבְעוֹת שֵׁיח' אַבְּרֵיק וְחַרְתִּיָּה!

שייח אבריק

הערות ואזהרות

לחץ למפה של המסלול באתר Israel Hiking and Biking Maps

סרטון הוראות להפעלת תצוגת סימוני ק“מ לאורך המסלול Israel Hiking and Biking Maps

לחץ למפה של המסלול באתר עמוד ענן

ישנם דפדפנים בהם הקובץ שיורד יורד עם סיומת txt, במיקרה שכזה לצורך השימוש בקובץ יש למחוק את תוספת ה- txt:
[צורת הקובץ היורד לא תקין: xxxxx.gpx.txt צורת הקובץ הרצוי: xxxxx.gpx]

מפת המסלול עם סימוני המרחקים (קילומטרים מתחילת המסלול)

אותי זה עניין

[פרורי מידע – הרחבה על הבריכה הישנה והמוסתרת באלוני אבא]

המוזנח והישן תמיד עניין ומשך אותי.
הפעם, בעקבות כתבה שראיתי ב- חלון אחורי (אתר של מיכאל יעקובסון),
ניצלתי את הביקור באלוני אבא לביקור בברכת המים העזובה ששימשה לרחצה והשקיה.
הברכה המוסתרת שממוקמת במרכז הישוב נקשרת לסיפור מקומי קשה.

זה היה בשנת 1962, אבי שפאר בן ה-16, בנם של שניים ממייסדי אלוני אבא, נכנס לבריכה ולא יצא.
זו היה אירוע קשה באופן יוצא דופן..

….."הוא התחיל להסתובב ולחפש סביב הגדה של הבריכה וכשהוא הסתכל למים למטה הוא ראה את אבי. הוא רץ אל המציל ואז התחילה בהלה נוראית וניסיון לחלץ אותו. בדרך כלל כשהיה קורה משהו לא טוב או אסון במשק היו רצים לכנסייה הגרמנית ומצלצלים בפעמון הכנסייה כדי שיידעו שמשהו לא טוב קורה וכך עשו…"

לכתבה המלאה: my-net העמק כתבה על הבריכה

אלוני אבא – מבנים בריטיים משנות ה-40, שימשו למגורי החילים ששמרו על הטמפלרים (אזרחים גרמנים – ממדינת אוייב, בזמן מילחמת העולם השניה)
בהמשך הוגלו הטמפלרים לאוסטרליה
אלוני אבא אחד מבתי הטמפלרים
הכנסייה האוונגלית שבמרכז אלוני אבא.
המסגד בכניסה ל- זבידאת (בצומת על כביש טבעון – ק"מ 4.5)
עין יגור (ק"מ 10.8)
הגשר הבריטי של כביש 75 הישן (ק"מ 13.3)
(צולם במסלול אחר שעברתי במקום)
גשר רכבת העמק מעל הקישון (ק"מ 13.3)
גשר רכבת העמק מעל הקישון
(צולם במסלול אחר שעברתי במקום)
עין אלרואי (ק"מ 15)
(צולם במסלול אחר באזור)
פסל אלכסנדר זייד (ק"מ 20.8)
שייח אבריק (צולם במסלול אחר באזור – ק"מ 20.8)
קבר אלכסנדר וציפורה זייד – בית הקברות לאגודת השומרים (ק"מ 21.9)
מעבר התחתי של הכביש (ק"מ 28.9)
עין אורן – עין חזין (ק"מ 30.8)
ליד באר אבא (ק"מ 32.2)

מעונין לקבל עדכון לכל מסלול חדש באתר?

רישום לאתר

שתף

עידו אליאב

אני מטייל כתחביב מילדותי וברכיבה על אופני הרים משנת 2013. את האתר הזה אני בונה, מעדכן ומממן באופן עצמאי והוא פתוח לשירות ציבור הרוכבים והמטילים. טלפון: 052-381-2216