מסלול קיצי סביב חריש המשלב רחצה בעיין אורבות

נקודת ההתחלה והסוף: חניית הרכבים גדולה מול המועצה האזורית מנשה
יום שישי: 28.7.2023

דרכים:

כביש – דרך סלולה – מידרכה: סה"כ כ- 0.9 ק"מ.
דרך עפר: סה"כ כ- 26.9 ק"מ.
סינגלים: סה"כ כ- 6.5 ק"מ.

טיול בנגב באזור מכתש ירוחם (הפעם המסלול של אחרים).

המסלול בקצרה:

מהחנייה במועצה האזורית מנשה, מעבר דרך השדות ומעקף של גבעת חביבה ממערב, חצייה של כביש 574 למזרח, מעבר קצר בסינגל מקומי ובהמשך בדרכי עפר חציית כביש 6 למזרח.

מעבר בפאתי מייסר וליד קיבוץ מצר, ומכאן מעבר בפאתי בקה אל גרביה ובאזור כרמי הזיתים שממזרח לבקה.
בדרכים ובסינגלים מעבר ממזרח לחריש ובהמשך רכיבה לאורך נחל נרבתה. בדרכים ובסינגלים מעבר בצמוד לכפר ח' טווילה ובסינגל המחצב המעולה ירידה לכיוון (כביש 6).

מעבר תחת מחלף עירון (כביש 6) ובהמשך תחת כביש 65, עצירה במתחם משמר הגבול, מעבר בעיין אורבות לרחצה והתרעננות ומהמעיין בין השדות ושטחי החקלאות מעבר בפאתי עין עירון וכרכור. חציית כביש 65 למזרח ובין השדות המשך רכיבה עד לסיום המסלול.

תאור המסלול

• את הרכבים חנינו בחנייה הגדולה שמול המועצה האזורית מנשה ועל המדרכה לצד הכביש התחלנו את המסלול.
    לאחר כ- 500 מ' פנינו לדרך לדרום מערב ובק"מ 1.1 חצינו על הגשר את נחל עירון שהיה עם מים. עם הדרך הגענו לכביש 574 ובדרך המקבילה לכביש רכבנו עד ק"מ 3. כאן חצינו את הכביש וירדנו בדרך הנמשכת למזרח.
  • בק"מ 4.4 נכנסנו לסינגל מקומי נחמד, הסינגל ניראה בשימוש לא גבוה. עם הסינגל המשכנו בין העצים והפרות עד המפגש החוזר עם הדרך בק"מ 6.8.
  • עם הדרך הלבנה עברנו תחת כביש 6, עברנו בפאתי הכפר מייסר ובק"מ 8.5 חצינו את הכביש הנכנס לקיבוץ מצר ומכאן המשכנו עם הדרך לדרום.
  • בפאתי באקה אל גרביה בק"מ 12.5 פנינו למזרח ובצומת השבילים בק"מ 10.1 עזבנו את הדרך הלבנה הטובה וירדנו לצפון. חצינו את ערוץ הנחל ועם הדרך פנינו בק"מ 10.5 למזרח ועלינו לגבעה המיוערת.
  • חצינו את הגבעה המיוערת למזרח ובשיפולי הגבעה פנינו לדרום (ק"מ 11.6), עברנו ליד הבתים המזרחים של בקה אל גרביה (ק"מ 12.4) ובפאתי הכפר בק"מ 12.5 פנינו עם הדרך מזרחה.
  • הדרך שתחילתה ברורה וטובה הופכת צרה באזור כרמי הזיתים בק"מ 12.8. עם הדרך הצרה עברנו בין הכרמים המקומיים. עברנו בק"מ 15.15 ובק"מ 15.35 ליד אבני הגבול שסימנו את הקו הירוק (צילום במסלול אחר באזור) וירדנו בתלילות ירידה מדורדרת מאוד בה צעדנו רגלית כ- 50 מ' (ק"מ 15.6).
  • בצומת השבילים בק"מ 15.7 פנינו לדרך 4/4 לצפון מזרח. דרך זו שנראתה בשימוש מועט לוותה צימחיה על השביל, דבר שלא מאוד הפריע לרכיבה. בצומת השבילים בק"מ 16.1 הדרך שוב בשימוש רב ובצומת השבילים בק"מ 16.8 פנינו בעלייה קופצנית לצפון מערב.
  • את הדרך 4/4 עזבנו בק"מ 17.7, כאן פנינו לסינגל נחמד בשימוש לא רב היורד למערב, עם הסינגל שרובו לא מהודק ירדנו לערוץ נחל נרבתה (ק"מ 18.2) בצמוד לחריש, חצינו את הערוץ והתחברנו לדרך לצפון.
  • במפגש עם כביש 610 עברנו מעל מעקה הבטיחות (ק"מ 18.6), לצד הכביש הצר ירדנו כ- 100 מ' למערב ובק"מ 18.7 עברנו שוב מעל מעקה הבטיחות והמשכנו את הרכיבה עם הדרך לאורך נחל נרבתה.
  • לאורך הנחל המשכנו בדרך שחלק קופצנית עד ק"מ 20.4, כאן המשכנו בטעות למזרח ולאחר התיקון עלינו בתלילות בינונית לצפון מזרח.
  • בצומת השבילים בק"מ 21.5 פנינו למערב ובצומת בק"מ 22 עזבנו את הדרך והמשכנו בסינגל בשימוש לא רב היורד במתינות למערב ומסתיים במפגש עם הדרך בק"מ 23.
  • עם הדרך נכנסנו לפאתי הכפר ח' טווילה, בצומת הדרכים בק"מ 23.2 פנינו לדרך לצפון ובק"מ 23.5 פנינו לסינגל "החוצבים" – "המחצבה" המעולה הפונה למערב.
  • כאן הסינגל ניראה בשימוש רב, בתחילת הסינגל עד פיצול שבק"מ 23.6 הסינגל מלווה במעברים טכניים בעלייה, בהמשך הסינגל זורם ויורד לאורך המצוק שמעל המחצבה. לאורך הסינגל מספר מעברים טכניים אך רובו זורם ומהודק.
  • עם סינגל "החוצבים" ירדנו עד המפגש עם הדרך בק"מ 25, כאן המשכנו עם הדרך בירידה למערב ובק"מ 25.3 עזבנו את הדרך וירדנו בסינגל קטן ונחמד עד לדרך הלבנה שבק"מ 25.5 בה פנינו למערב.
  • עם הדרך הטובה עברנו תחת מחלף עירון ובמפגש עם הכביש הצר בק"מ 27 פנינו לצד הכביש לצפון.
  • עברנו בגשר שתחת כביש 65 והמשכנו לאורך הכביש עד לכניסה למתחם משמר הגבול בק"מ 27.6. המתחם סגור בסוף שבוע (שישי ושבת), במקום יש שומר המאפשר למלא מים במידת הצורך (המקום מטופח ושווה ביקור).
  • ממתחם משמר הגבול חזרנו לכביש ובק"מ 27.9 פנינו לדרך היורדת לדרום מערב, לאחר 100 מ' בצומת השבילים פנינו לצפון מערב. הדרך מסתיימת בק"מ 28.3 ומכאן ממשיך שביל צר וצפוף בין שיחי הפטל הנכנס לעיין אורבות.
  • שמורת עין ארובות, היא אזור קטן וסבוך עם צמחיה שגדלה מסביב שני המעיינות שבמקום, בצד המזרחי של השמורה ניתן לעבור בשביל צר בסבך התאנים והפטל לבריכת המעיין הסגורה חלקית בסורגים, וממנה נמשכת תעלת מים מבוטנת באורך של כ- 10 מ' הנמשכת בצל התאנים לתוך סבך הצמחייה, בצידה המערבי של השמורה בריכה בגודל שנבנתה ע"י קיר סכר המעקב את זרימת המעיין.
  • בין שיחי הפטל המשכנו עד פיצול השבילים שבק"מ 28.25, כאן בכניסה לנביעה המזרחית, ישנו בעבר מתכת (מעין מעבר בקר מסיבי), עברנו את השער ונכנסנו תחילה למעיין המזרחי.
  • מהמעיין המזרחי המשכנו למעיין המערבי. השביל הצר שבתוך הצמחייה מגיע לדרך עפר בה פנינו למערב (ק"מ 28.5), לאחר 100 מ' בצומת השבילים פנינו לדרום ולאחר כ- 20 מ' ישנו שביל צר הנכנס לתוך הצמחייה ומוביל לברכה.
  • בברכה (ק"מ 28.7) היו מעט מים לא מאוד מזמינים, חזרנו לאחור למעיין המזרחי ועצרנו לרחצה והתרעננות. במקום יש דק עץ נחמד ללא צל , יש צל טוב באזור תעלת המים המבוטנת, המקום לא גדול ולא מאוד מתאים לקבוצות גדולות.
  • לאחר רחצה טובה והתרעננות המשכנו את הרכיבה למערב. הקפנו את תל אסור מצפון ממערב ובין השדות ושטחי החקלאות התחברנו לכביש בק"מ 30.9.
  • עברנו לצד בית העלמין של כרכור (ק"מ 31.2) ובק"מ 31.4 עברנו ליד בית קברות מוזנח ששימש את מעברת עין שמר בשנות ה- 40 וה- 50 של המאה הקודמת. במקום זה חלק משמעותי מהקברים הם קברי ילדים (הרחבתי מעט בנושא במסלול אחר באזור).
  • בין השטחים הפתוחים והשדות הגענו למעבר התת קרקעי שניבנה להולכי הרגל לחציית כביש 65 (ק"מ 32.6) ובצד המזרחי של הכביש פנינו לדרך למזרח. בצומת השבילים לפני נחל עירון פנינו לדרום (ק"מ 33.5) ובמפגש עם הכביש בק"מ 33.9 פנינו למערב לסיום המסלול.

הערות ואזהרות

לחץ למפה של המסלול באתר Israel Hiking and Biking Maps

סרטון הוראות להפעלת תצוגת סימוני ק“מ לאורך המסלול Israel Hiking and Biking Maps

לחץ למפה של המסלול באתר עמוד ענן

ישנם דפדפנים בהם הקובץ שיורד יורד עם סיומת txt, במיקרה שכזה לצורך השימוש בקובץ יש למחוק את תוספת ה- txt:
[צורת הקובץ היורד לא תקין: xxxxx.gpx.txt צורת הקובץ הרצוי: xxxxx.gpx]

מפת המסלול עם סימוני המרחקים (קילומטרים מתחילת המסלול)

עיין אורבות (המעיין בצד המזרחי של השמורה) ק"מ 29.2
צילם ישי
עיין אורבות (המעיין בצד המזרחי של השמורה)

מעונין לקבל עדכון לכל מסלול חדש באתר?

רישום לאתר

שתף

עידו אליאב

אני מטייל כתחביב מילדותי וברכיבה על אופני הרים משנת 2013. את האתר הזה אני בונה, מעדכן ומממן באופן עצמאי והוא פתוח לשירות ציבור הרוכבים והמטילים. טלפון: 052-381-2216