מסלול קיצי עם שני מעיינות בין צומת כ"ח, קרן נפתלי ונחל דישון

נקודת ההתחלה והסיום: חנייה גדולה הצמודה למתחם תחנת פז בצומת כ"ח
יום שישי: 5.8.2022

דרכים:

כביש – דרך סלולה – מידרכה: עד ק"מ 2.4 // ק"מ 10.7 עד 11.2 // ק"מ 12.7 עד 15.4 //ק"מ 19.4 עד 20.3 // ק"מ 24.6 עד 25.4 // ק"מ 25.9 עד 27.2 // ק"מ 27.9 עד 32.6 //ק"מ 37.9 עד 39.7 // ק"מ 40.2 עד 40.8 // סה"כ כ- 15.7 ק"מ.
דרך עפר: ק"מ 2.4 עד 10.7 // ק"מ 11.2 עד 12.7 // ק"מ 15.4 עד 17.2 // ק"מ 17.6 עד 19.47 // ק"מ 20.3 עד 24.6 // ק"מ 25.4 עד 25.9 // ק"מ 27.2 עד 27.9 // ק"מ 32.6 עד 37.9 // ק"מ 39.8 עד 40.2 // סה"כ כ- 24.6
סינגלים: ק"מ 17.2 עד 17.6 // ק"מ 39.7 עד 39.8 // סה"כ כ- 0.5 ק"מ.

הפעם מסלול קיצי בין קרן נפתלי ונחל דישון, המסלול כולל טבילה בעין דישון באמצע המסלול, וטבילה נוספת בסופו בבריכה הנהדרת הצמודה לעין תאו.

את החוויה הנהדרת של המסלול האביבי בנחל דישון החוצה את הנחל הזורם פעמים רבות קשה לשחזר בקיץ, אך הנופים התלולים של האזור בהחלט מצדיקים גם טיול קיצי.

לפני הטיול צלצלתי למזכירות מושב דישון לברור את אפשרות היציאה מהמושב לכיוון עין דישון, מירי שענתה לטלפון נענתה באופן מידי לעזור, נתנה לי את הטלפון הפרטי שלה, וסיכמה איתי שבמקרה הצורך אצלצל והיא תפתח את השער מרחוק. בזמן אמת לא נזקקנו לפתיחת השער, יצאנו מהמושב דרך הפשפש הצמוד לשער שהיה פתוח. כאן הזדמנות נוספת להודות למירי.

המסלול בקצרה:

עלייה משמעותית לקרן נפתלי, מעבר במושב דישון, ירידה לעין דישון לטבילה ראשונה, המשך ירידה לנחל דישון וירידה לאורך אפיק הנחל, בין המטעים מעבר למושב שדה אליעזר, רכיבה של כ- 4 ק"מ לאורך כביש 90, עלייה ומעבר בשיפולי קרן נפתלי וירידה לצומת כ"ח, רכיבה קצרה לעין תאו לטבילה נוספת לפני סיום, וחזרה לצומת כ"ח לסיום המסלול.

תיאור המסלול:

• את הרכבים חנינו בחנייה הגדולה הצמודה למתחם תחנת פז בצומת כ"ח והתחלנו את הרכיבה במעלה כביש 899 לדרום. בק"מ 2.4 עזבנו את הכביש ופנינו בעלייה מתונה לדרך הנמשכת לדרום מערב.
  • עם הדרך בעלייה מתונה עלינו עד ק"מ 4.4, בעלייה בתלילות בינונית המשכנו עד ק"מ 5.2 ובתלילות גבוהה(הכוללת הילכה של כ- 50 מ' ברגל) עד ק"מ 5.5, כאן בצומת השבילים פנינו לצפון מזרח ובירידה קצרה הורדנו חזרה את הדופק.
  • בק"מ 7.3 הדרך הקופצנית הופכת דרך לבנה טובה (כמובן מקל על העלייה) ועם הדרך הלבנה עלינו לנקודת התצפית בראש קרן נפתלי (ק"מ 8.6).
  • את הפוטנציאל של נקודת התצפית הצופה מהגובה על עמק החולה לא מימשנו, הלחות שריחפה מעל העמק גרמה לראות גרועה, ירדנו במהירות כ- 1 ק"מ בדרך בה עלינו, ועם הדרך הלבנה הנמשכת בירידה למערב ירדנו עד כביש 886 (ק"מ 10.6).
  • לצד הכביש רכבנו כ- 800 מ' ובק"מ 11.2 פנינו לדרך מערבה, טיפסנו ועברנו ליד בריכת המים של מקורות (ק"מ 11.7) ועם הדרך לאורך קו המים המשכנו למערב עד המפגש עם הכביש החקלאי (ק"מ 12.7).
  • עם הכבש ירדנו במהירות לדרום מערב ובמפגש עם כביש העולה למושב דישון פנינו למערב לכיוון המושב (ק"מ 13.2). דרך השער נכנסנו לדישון (ק"מ 14.3), ועם הכביש המקיף את המושב מצפון וממערב רכבנו עד לשער האחורי הפונה לירידה לנחל דישון (ק"מ 15.4).
  • מהישוב יצאנו דרך פשפש הולכי הרגל הצמוד לשער האחורי ומשם בירידה דהרנו עד עין דישון (ק"מ 15.7) לטבילה ראשונה.
  • את יופיו של עין דישון קשה ליראות כשמגיעים, המבנה הקטן והצנוע (המכוסה ברשת צל שחורה המונעת את גישת הדבורים הבאות לשתות מים ) לא ניראה מרשים במיוחד, אך הוא מסתיר היטב את יופיו המרשים של המקום.
  • לאחר ירידה לתוך פיר הבור (כ- 2 מ' בסולם הקטן שהונך במקום), המים מכסים רק את הקרסוליים ומכאן נכנסים לבריכת המעיין דרך פתח חלון קטן כ- 80/60 ס"מ המוביל למבנה בריכת המעיין עצמה.
  • המקום חשוך לחלוטין וכדי להנות מיופיו של המקום יש להצטייד בפנס, הכניסה והיציאה נוחה, המים עמוקים ונקיים ומעל הבריכה מבנה קשת יפה של אבנים מסותתות.
  • ממעין דישון המשכנו את הירידה לנחל דישון (ק"מ 16.9), חצינו את הנחל לדרום ועם הדרך היורדת לאורך הנחל לצפון מזרח התחלנו את הירידה בנתיב הנחל. בק"מ 17.2 ירדנו בסינגל הקצר לאזור הגבים היבשים של ברכת שונזי ולאחר הפסקה קצרה המשכנו את הירידה בנחל.
  • לאורך הדרך שחלקה הגדול קופצני דהרנו בירידה, חצינו את כביש 886 בק"מ 19.4, בין ק"מ 21.5 – 22 עברנו באזור היפה והמוצל, ובק"מ 24.6 הדרך הופכת סלולה ועוזבת את נתיב הנחל.
  • בק"מ 25.4 עזבנו את הכביש ופנינו לצפון לדרך היורדת לכיוון שדה אליעזר ונחל דישון, הדרך הופכת סלולה בק"מ 25.9 איתה נכנסנו למושב שדה אליעזר (ק"מ 26.4).
  • מיד לאחר הכניסה למושב פנינו למזרח לאורך גדר הישוב ובק"מ 27.6 הדרך המקיפה את הישוב מסתיימת ללא מוצא. פנינו לאורך המטע למערב, ובק"מ 27.9 עלינו על כביש המושב לצפון.
  • בכיכר שבק"מ 28.2 פנינו למזרח ויצאנו מהמושב. לצד כביש 90 פנינו לצפון, כנגד כיוון התנועה רכבנו על שול הכביש הרחב עד לעזיבת הכביש למערב בק"מ 32.5.
  • עם הדרך עלינו למערב לכיוון ברכת המים (ק"מ 33.1), ומברכת המים התחלנו עלייה משמעותית בתלילות בינונית הנמשכת כ- 2 ק"מ עד ק"מ 35.
  • מק"מ 35 גלשנו עם הדרך במהירות לצפון ובק"מ 37.9 במפגש עם כביש 899 ירדנו לצד הכביש לצפון, עברנו את מתחם תחנת הדלק בו השארנו את הרכבים (ק"מ 38.8) וכ- 20 מ' לפני צומת כ"ח פנינו לכביש הצר הנמשך לצפון לכיוון עין תאו.
  • בק"מ 39.7 פנינו לסינגל קצר היורד בין השיחים למזרח, ובק"מ 39.8 עצרנו לטבילה נוספת בבירכה הנהדרת של עין תאו הצמודה למבנה תחנת השאיבה.
  • מברכת עין תאו המשכנו עם הדרך הפונה לדרום איתה חזרנו לכביש הגישה לשמורה (ק"מ 40.2) ועם הכביש פנינו לדרום חזרה לצומת כ"ח ולמתחם תחנת הדלק לסיום המסלול.

הערות ואזהרות

לחץ למפה של המסלול באתר Israel Hiking and Biking Maps

סרטון הוראות להפעלת תצוגת סימוני ק“מ לאורך המסלול Israel Hiking and Biking Maps

לחץ למפה של המסלול באתר עמוד ענן

ישנם דפדפנים בהם הקובץ שיורד יורד עם סיומת txt, במיקרה שכזה לצורך השימוש בקובץ יש למחוק את תוספת ה- txt:
[צורת הקובץ היורד לא תקין: xxxxx.gpx.txt צורת הקובץ הרצוי: xxxxx.gpx]

מפת המסלול עם סימוני המרחקים (קילומטרים מתחילת המסלול)

עין דישון ק"מ 15.7 (צולם בחושך מוחלט)
עין תאו בסיום המסלול ק"מ 39.8

מעונין לקבל עדכון לכל מסלול חדש באתר?

רישום לאתר

שתף

עידו אליאב

אני מטייל כתחביב מילדותי וברכיבה על אופני הרים משנת 2013. את האתר הזה אני בונה, מעדכן ומממן באופן עצמאי והוא פתוח לשירות ציבור הרוכבים והמטילים. טלפון: 052-381-2216