אורך המסלול: 48.1 ק"מ
נקודת ההתחלה והסיום: קיבוץ איילת השחר
יום רביעי חהמ"פ: 20.4.2022

דרכים:

כביש: עד ק"מ 4.4 // ק"מ 14.1 עד 19.5 // ק"מ 23.2 עד 25.5 // ק"מ 47.2 עד סוף המסלול // סה"כ כ- 13.1 ק"מ.
דרך עפר: ק"מ 4.4 עד 9.5 // ק"מ 10 עד 10.3 // ק"מ 11 עד 11.8 // ק"מ 12.7 עד 14.1 // ק"מ 21.5 עד 23.2 // ק"מ 25.5 עד 47.2 // סה"כ כ- 30.3 ק"מ.
סינגלים: ק"מ 9.5 עד 10 // ק"מ 10.3 עד 11 // ק"מ 11.8 עד 12.7 // ק"מ 19.5 עד 21.5 // סה"כ כ- 4.1 ק"מ.

עם בוא האביב יצאנו לדישון למסלול מעולה המתאים במיוחד לעונת האביב בה הנחל זורם. בימי הקיץ אין זרימה בנחל וחלק חוויתי ומיוחד של הטיול יורד.
המסלול עובר בנופים הדרמטיים והירוקים של הגליל העליון, והוא משלב עלייה מאתגרת בשיפועים סבירים, נופים, פריחה, ורכיבה של כ- 13 ק"מ לאורך נחל זורם אותו יש לחצות עשרות פעמים במים.

המסלול בקצרה:

מקיבוץ איילת השחר עליה משמעותית העוברת ביער ביריה עד כביש 886, רכיבה קצרה לאורך הכביש עד הכניסה למושב דלתון, על שביל- "הדו הקיום" (מסלול טיולים סלול) מעבר מצפון לאגם העונתי דלתון, בדרך עפר מישורית רכיבה וכניסה למושב כרם בן זימרה, ירידה בדרכים בין הכרמים וגידולי החקלאות עד לנחל דישון, רכיבה במורד נחל דישון הזורם עד כביש 90 ולאורך הנחל חציית הערוץ פעמים רבות במים. עם כביש הגישה לאילת השחר רכיבה קצרה לצד הכביש עד לקיבוץ ולסוף המסלול.

תיאור המסלול:

• את הרכיבה התחלנו מאיילת השחר, השארנו את הרכב בחנייה קרוב לכניסה לקיבוץ ויצאנו לדרך.
  • עם הכביש יצאנו משער הקיבוץ למערב ולצד כביש הגישה של קיבוץ פנינו לדרום, בק"מ 2 פנינו לדרום לכביש הצדדי, עם הכביש רכבנו ממזרח לכביש 90 ובק"מ 3.4 עוברנו לצידו המערבי בגשר תחת הכביש.
  • בק"מ 4.5 עזבנו האת הכביש הצדדי, פנינו לדרך העפר לצפון והתחלנו לטפס בדרכים. תוך ששיפוע העלייה משתנה מפעם לפעם ומאפשר להסדיר נשימה, עלינו עד ק"מ 8.8 כאן פנינו לעלייה קצרה תלולה לדרום, ובמצפה חן (ק"מ 9.2) עצרנו להפסקה קצרה ראשונה.
  • בק"מ 9.4 פגשנו את מסלול סינגל ביריה, עם מסלול הסינגל שחלקו דרך וחלקו סינגלים המשכנו עד ק"מ 11.3, ושהסינגל פונה למזרח עזבנו את מסלול הסינגל והמשכנו עם הדרך לדרום מערב.
  • בק"מ 11.7 חזרנו למסלול סינגל ביריה, איתו המשכנו עד המפגש עם כביש דרך הנוף בק"מ 13.8 ליד עין נבוריה.
  • עם כביש דרך הנוף (בעלייה משמעותית) עלינו והמשכנו עד המפגש עם כביש 886 (ק"מ 17.5). מכאן לאחר שסימנו את עצמנו בכיסוי תרמיל זוהר רכבנו כ- 2 ק"מ לצד הכביש (לאורך רוב רובו של הקטע שולי הכביש סבירים).
  • בק"מ 19.5 מעט אחרי צומת הכניסה למושב דלתון פנינו לשביל המטיילים הסלול למערב (שביל הדו קיום) ובק"מ 20.1 חצינו את כביש 8864 והמשכנו את הרכיבה בשביל זה עד ק"מ 21.5.
  • בק"מ 21.5 פנינו ימינה בדרך לצפון מזרח ועם הדרך רכבנו עד המושב כרם בן זימרה, נכנסנו למושב דרך "השער הכתום" האחורי שהיה פתוח (ק"מ 23.2).
    (פרטים לגבי שעות הפתיחה של השער לא מצאתי, אך השער ניתן לפתיחה ע"י הטלפון של אנשי המושב, בטלפון מקדים לפני הטיול דיברתי עם מספר אנשי צימרים ששמחו לעזור בנושא במידת הצורך).
  • בק"מ 23.5 ליד שער הכניסה הראשי של המושב סטינו מעט מהמסלול ובמקום לפנות למערב טיפסו צפונה לביקור של חבר, בק"מ 24.9 חזרנו למסלול המתוכנן. בק"מ 25.5 יצאנו מהצד המערבי של המושב (ללא שערים) והתחלנו את הירידות….
  • בדרך נהדרת בין הכרמים והמטעים המשקיפה על נחל דישון, קיבוץ ברעם והסביבה הקפנו את הר פועה ממערב ומצפון, בק"מ 29.8 פנינו לצפון מזרח בדרך שלאורך הערוץ וירדנו עד כביש 899 (ק"מ 30.6).
  • על כביש 899 ירדנו למזרח כ- 800 מ' ובק"מ 31.2 פנינו לדרך לצפון לתחילת הרכיבה במורד הדישון.
  • כאן בדישון מתחילה חוויה נהדרת ומיוחדת, בתוך הנוף התלול הירוק והפורח כ- 13 ק"מ של דרך החוצה את הערוץ הזורם עשרות פעמים. מעברי המים הראשונים לווו בהתלבטות מסוימת, אך בהמשך הם חלק רגיל של הרכיבה בנחל, המים בנחל צלולים וקרים את רוב רובם של המעברים ניתן לחצות ברכיבה, ומדי פעם טובלים במים, באמת כייף גדול..
  • הירידה לאורך הנחל חוצה את כביש 899 בק"מ 32.3, ובק"מ 39.5 את כביש 886, באזורים אלו פגשנו מטיילים רבים.
  • בק"מ 44.4 עזבנו את ערוץ הנחל, עלינו כ- 500 מ' עם הדרך לדרום מזרח והמשכנו את הירידה לכיוון כביש 90. בק"מ 46.9 חצינו את כביש 90 בגשר שתחת הכביש ובמפגש עם כביש הגישה לקיבוץ איילת השחר (ק"מ 47.3) פנינו לדרום לכיוון הקיבוץ, לצד הכביש רכבנו עד הכניסה לקיבוץ וסיום המסלול.

הערות ואזהרות

לחץ למפה של המסלול באתר Israel Hiking and Biking Maps

סרטון הוראות להפעלת תצוגת סימוני ק“מ לאורך המסלול Israel Hiking and Biking Maps

לחץ למפה של המסלול באתר עמוד ענן

ישנם דפדפנים בהם הקובץ שיורד יורד עם סיומת txt, במיקרה שכזה לצורך השימוש בקובץ יש למחוק את תוספת ה- txt:
[צורת הקובץ היורד לא תקין: xxxxx.gpx.txt צורת הקובץ הרצוי: xxxxx.gpx]

מפת המסלול עם סימוני המרחקים (קילומטרים מתחילת המסלול)

בעלייה ליער ביריה ק"מ 8.3 מבט לצפון, לעמק החולה ולחרמון
ק"מ 9.2 מבט לחרמון לצפון
הר יוחנן ק"מ 22.3 מבט למזרח
נחל דישון ק"מ 34.5 מבט למזרח
דוגמא אחד מתוך עשרות מעברי המים בנחל דישון

מעונין לקבל עדכון לכל מסלול חדש באתר?

רישום לאתר

שתף

עידו אליאב

אני מטייל כתחביב מילדותי וברכיבה על אופני הרים משנת 2013. את האתר הזה אני בונה, מעדכן ומממן באופן עצמאי והוא פתוח לשירות ציבור הרוכבים והמטילים. טלפון: 052-381-2216