מסלול בין עמק יזרעאל ונצרת העובר בנקודות עניין במגדל העמק – בכנסייה, במינזר, ובמיגדל התצפית דירה להשכיר

אורך המסלול: 34.5 ק"מ
טיפוס מצטבר: 784 מ'
נקודת ההתחלה והסוף: תחנת הדלק בכניסה לקיבוץ יפעת
יום שישי: 10.3.2023

דרכים:

כביש – דרך סלולה – מידרכה: סה"כ כ- 9.5 ק"מ.
דרך עפר: סה"כ כ- 18 ק"מ.
סינגלים: סה"כ כ- 7 ק"מ.

המסלול בקצרה:

מעבר בקבר הרומי החבוי בין בתי קיבוץ יפעת, רכיבה בין השדות עד כביש 75, חיבור לקטע מסינגל תמרת, מעבר בבית הקברות של נהלל ומשם בסינגלים ודרכי עפר עד לכפר מזאריב.
מהכפר מזאריב עלייה לכיוון תמרת, חציית מתחם מחנה הקיץ של תנועת הנוער העובד והלומד ועליה לפאתי נצרת וכפר החורש.
בסינגל תמרת עקיפה של כפר החורש מדרום, ירידה לכפר יפיע וירידה למגדל העמק.

במגדל העמק מעבר בפרויקט הנטוש של מגדל המים שתוכנן להיות אטרקציה תיירותית ולשמש כמסעדה מסתובבת, מעבר בשני אתרים מעט יוצאי דופן בעיר: כנסיית סנט ניקולס ומנזר "המלאך גבריאל", שניהם זכר לכפר אל-מוג'ידל . מעבר במגדל התצפית היפה "דירה להשכיר" פרי יצירתם של רוסלן סרגייב ואיגור סרני, עם מסלול "סובב מגדל העמק" עקיפה של העיר ממערב וירידה חזרה לקיבוץ יפעת לסיום המסלול.

תאור המסלול

• חניתי את הרכב בתחנת הדלק פז בכניסה לקיבוץ יפעת ויצאתי למסלול
  • מתחנת הדלק פניתי למזרח לכיוון שער הקיבוץ ולאחר כ- 20 מ' פניתי לימין ונכנסתי לכביש הפנימי של הקיבוץ הפונה לצפון ומייד למערב איתו המשכתי עד ק"מ 0.45, כאן בין בתי הקיבוץ שמור תחת פני הקרקע קבר רומי מרשים.
  • מהקבר המשכתי עם כביש הקיבוץ לצפון מערב ובצומת הכבישים בק"מ 0.8 פניתי לשמאל לכיוון כביש 73, כאן ניסיתי לעבור מערבה דרך מטע האבוקדו המגודר (ק"מ 1), חזרתי לאחור, פניתי לכיוון כביש 73 ולצד הכביש רכבתי עד הפנייה לדרך העפר שבק"מ 1.4.
  • עם הדרך ירדתי לצפון, ליד הלולים חציתי על הגשר את ערוץ נחל צבי (ק"מ 1.8) וממנו המשכתי עם הדרך בין השדות לצפון מזרח. בצומת שלפני מאגר הביוב (ק"מ 2.7) פניתי לצפון, הקפתי את המאגר ממערב, עברתי לצד השדות ואזור הפיתוח המערבי של מגדל העמק ובצומת השבילים בק"מ 3.8 פניתי במקביל לכביש 75 לצפון מערב.
  • חציתי את הכביש 75 בזהירות ועם הדרך עליתי לצפון מזרח. בצומת בק"מ 4.4 פניתי לצפון מערב עברתי ליד הלולים ובמפגש עם מסלול סינגל תמרת (ק"מ 4.8) פניתי עם הסינגל לדרום מערב.
  • במפגש עם כביש בית הקברות של נהלל (ק"מ 6.1) עזבתי את מסלול הסינגל ועליתי עם הכביש עד הכניסה לבית הקברות (ק"מ 6.3), כאן עצרתי ליד קברו של זאב – זאבלה עמית, (אבא של אמנון, חבר טוב משרותנו המשותף בצבא) הפעם גם בלטו לעיני קבריהם של נוח ורחל סלוצקי (הוריו של זאב). [במסלול אחר שרכבתי באזור הרחבתי מעט על זאבלה]
  • בביקור זה המשכתי לקברם של אילן ואסף רמון הקבורים במקום. בצמוד לשני הקברים מוצבת גם מצבתה של רונה רמון.
  • מבית הקברות המשכתי עם הדרך לצפון מערב, הקפתי את תל שימרון ממזרח ובמפגש עם הסינגל בק"מ 6.8 פניתי בירידה לצפון מזרח בסינגל. בחיבור של מספר דרכים וסינגלים עליתי עד צומת השבילים שבק"מ 7.2, כאן פניתי עם הדרך למערב וחברתי לסינגל תמרת (ק"מ 7.3).
  • עם סינגל תימרת המשכתי עד ק"מ 7.7, ובצומת השבילים שבמקום פניתי למערב. במפגש עם כביש 7626 פניתי לצד הכביש לצפון ובצומת בק"מ 8.2 פניתי לצפון מזרח ונכנסתי לכפר מזאריב. על הכביש הכפר עליתי למזרח ובק"מ 8.6 פניתי לדרך לדרום.
  • עם השביל הצר המטפס במתינות עליתי עד המפגש עם סינגל תמרת בק"מ 10.2, ועם סינגל פניתי בירידה תלולה לצפון. על מסלול הסינגל טיפסתי עלייה משמעותית שחלקה בתלילות בינונית עד ק"מ 13.6, הסינגל באזור זה מעט קופצני ולא מהודק.
  • כאן עזבתי את מסלול הסינגל והמשכתי בירידה למזרח עד שער הכניסה למתחם מחנה הקיץ של תנועת הנוער העובד והלומד (ק"מ 13.8).
  • עברתי דרך השער שהיה סגור בצורה חלקית ופרוביזורית, חציתי את מתחם המחנה שאינו פעיל בתקופה זו של השנה ויצאתי ממחסום הכניסה הראשית של המחנה שהיה פתוח (ק"מ 14.4).
  • בתקופה בה המחנה פעיל, אין מעבר במתחם, לכן לאזור זה תכננתי אופציה מעבר נוספת של ירידה בדרך התלולה העוקפת את המקום מדרום. [את מסלול אופציה זו הוספתי במפת IHM באדום]
  • עם כביש הכניסה למתחם המחנה ירדתי במהירות למזרח ובמפגש עם הדרך הטובה העולה לאורך נחל צבי המשכתי את הרכיבה במעלה הערוץ למזרח, הדרך שתחילתה בעלייה מתונה מאוד, הולכת והופכת תלולה עד שיא הגובה בפאתי נצרת (ק"מ 16.6).
  • בק"מ 16.6 חציתי את הכביש והתחלתי את הירידה בפיתולים בסינגל תמרת הנחמד, יש בו מעברים ועניין. עם הסינגל שבאזור זה המסומן בצורה בינונית, הקפתי את כפר החורש ממזרח, מדרום, וממערב, ובק"מ 20 עזבתי את הסינגל ופניתי לדרך היורדת למערב.
  • עם הדרך המתעקלת ירדתי לדרום, ובק"מ 21.5 נכנסתי ליפיע (מועצה מקומית). לצד כבישי הישוב עליתי עד לרחוב הראשי של הישוב אותו חציתי לדרום (ק"מ 22.6), ולצד הרחובות הגעתי לאזור הפיתוח של הישוב (ק"מ 23.1), כאן הקפתי ריכוז אשפת בנייה גדול שחסם את הדרך.
  • בק"מ 23.4 חציתי את הכביש 7756 ועם הדרך המקבילה לכביש ירדתי עד הכביש היורד למגרש הכדורגל של מגדל העמק (ק"מ 23.9), כאן פניתי בירידה למערב, עברתי את המגרש, ובק"מ 24.1 פניתי לדרום ועליתי בשביל צר לרחוב היסמין.
  • עם רחוב היסמין המתעקל למערב המשכתי עד רחוב הנדיב (ק"מ 24.7) ובהמשך של רחוב הנדיב הגעתי למרגלות המגדל המים המגודר, פרויקט זה שהחל בשנת 1979 תוכנן להיות אטרקציה תיירותית ולשמש כמסעדה מסתובבת. הפרויקט ניזנח במהלך העבודות והמגדל משמש כמגדל מים בלבד (ק"מ 24.9).
  • מהמגדל חזרתי לרחוב היסמין פניתי ימינה וירדתי לרחוב נוף העמק בו פניתי למערב, לאחר 30 מ' פניתי לצפון (ק"מ 25.2), עברתי בגשר שתחת מיבנה המגורים הייחודי, ובין בתי השכונה ירדתי לטיילת נוף הגליל בה פניתי לדרום מערב.
  • עם שביל הרחוב המשכתי לרחוב שדרות הבנים, פניתי ימינה וירדתי לאורך המדרכה. באזור ק"מ 25.9 בצדו הדרומי של הרחוב (שדרות הבנים 110) ממוקם מנזר "המלאך גבריאל" המוקף חומה. שטח המנזר שניקנה מהטורקים ומתושבי האזור בשנת 1904 על ידי הכנסייה הקתולית, היה חלק מהכפר אל-מוג'ידל שניכבש במלחמת העצמאות ביולי 1948
    [פרטים והרחבה בנושא המנזר].
  • עם רחוב שדרות הבנים ירדתי לכיכר שבק"מ 26.1 , פניתי לימין לרחוב פנינת העמק, ולאחר כ- 100 מ' פניתי לשמאל למדרכה הפונה למערב, כאן עצרתי ליד כנסיית סנט ניקולס שראשיתה בשנת 1865. גם כנסייה זו היא זכר לכפר אל-מוג'ידל שנהרס לאחר מלחמת העצמאות. הקפתי את המתחם ממערב ומצפון והמשכתי את הירידה ברחוב פנינת העמק.[פרטים והרחבה בנושא הכנסייה].
  • לצד הרחובות שושנת העמקים ושדרות שאול עמור המשכתי עד תחנת הדלק פז שבק"מ 27.7, כאן פניתי למערב, עברתי בצמוד ממערב לחומת מתחם התחנה ועם השביל הנימשך למערב הגעתי למגדל היפה, פרי יצירתם של רוסלן סרגייב ואיגור סרני, דירה להשכיר. [להרחבה בנושא]
  • מהמגדל המשכתי בירידה על מדרכות היער בכיוון כללי צפון עד הכיכר שבק"מ 28.9, ומהכיכר לאורך רחוב הירדן עליתי לצפון. לאחר כ- 200 מ' פניתי בכיכר בירידה למערב ועם מסלול "סובב מגדל העמק" המסומן בצורה בינונית ירדתי למערב.
  • כאן בחורש רכבתי בתחילה עם מסלול הסינגל הניראה היטב ובהמשך במסלול לא מסומן שהיה בשטח התחברתי לרחוב הפרדס (ק"מ 29.9). לצד רחובות השרון, נחל צבי, וסובב מגדל העמק הגעתי לבית הקברות של העיר (ק"מ 30.5)
  • לצד בית הקברות ירדתי לצפון מערב ובצמוד למתחם פניתי בק"מ 30.6 לדרך למערב, עברתי לצד בית הקברות האזרחי (ק"מ 30.9) ועליתי עם שביל סובב מגדל העמק בתלילות בינונית פלוס לדרום.
  • בדרכי העפר של מסלול סובב מגדל העמק העולה ויורד (באופן מעט מעיק) המשכתי על גבול שכונות העיר והחורש עד צומת השבילים שבק"מ 32.8, מכאן גלשתי עם הדרך היורדת לדרום מערב לצומת השבילים הקרובה לכביש 73 (ק"מ 33.7).
  • פניתי לכיוון יפעת, נכנסתי לדרך המקיפה את הקיבוץ ממערב ועם הדרך זו הגעתי לסיום המסלול בתחנת הדלק בכניסה לקיבוץ.

הערות ואזהרות

לחץ למפה של המסלול באתר Israel Hiking and Biking Maps

סרטון הוראות להפעלת תצוגת סימוני ק“מ לאורך המסלול Israel Hiking and Biking Maps

לחץ למפה של המסלול באתר עמוד ענן

ישנם דפדפנים בהם הקובץ שיורד יורד עם סיומת txt, במיקרה שכזה לצורך השימוש בקובץ יש למחוק את תוספת ה- txt:
[צורת הקובץ היורד לא תקין: xxxxx.gpx.txt צורת הקובץ הרצוי: xxxxx.gpx]

מפת המסלול עם סימוני המרחקים (קילומטרים מתחילת המסלול)

אותי זה עניין

כנסייות במיגדל העמק

בשנת 1863 במסגרת ביקורו בפלשתינה וסיור בגליל, הגיע ניקולס אלכסנדרוביץ בן משפחתו של הצאר הרוסי סרגיי רומנוב אלכסנדרוביץ לכפר אל-מוג'ידל.
כשהבין ניקולס שכל תושבי הכפר מוסלמים, הגה רעיון להקים במקום כנסיה ובכך לגרום לתושבי הכפר להמיר את דתם לנצרות.
כעבור שנתיים הוקמה במזרח הכפר הכנסייה האורתודוקסית – סנט ניקולס, ושמה נישמר כך עד היום.
40 שנה לאחר מכן, רכשה ב- 1904 הכנסייה הקתולית שטח בכפר מתושבי האזור ומהטורקים. על השטח שנרכש בפאתי הכפר – 10 דונם בקרבת הכנסייה, נבנה מרכז רפואי , מגורי נזירות וכיתות לימוד לבנות.
באותם הימים מסגדים עדיין לא היו בכפר, (המסגד הראשון שניבנה בכפר הוקם בשנת 1930).
מכאן גדל בהדרגה מספר הנוצרים בכפר ובמפקד התושבים שבוצע בשנת 1931 נספרו לראשונה נוצרים בכפר. (סה"כ התושבים שנספרו במפקד זה באל-מוג'ידל: 1225, רובם מוסלמים).
במלחמת העצמאות ב-15 ביולי 1948 ,בזמן מבצע "דקל", נכנסו לכפר, בהתנגדות מועטה, חיילי חטיבת גולני וחלק מחטיבה שבע. תושבי הכפר אשר לא יצאו ממנו לפני המבצע רוכזו בחצרות הכנסייה האורתודוקסית והמנזר, וביום המחרת נאמר להם לעזוב וללכת לכיוון נצרת. רוב תושבי אל-מוג'ידל הגיעו לנצרת ולכפר יפיע השכן.
לאחר המלחמה הכניסה לשטח כפר נאסרה, ולמעט אימוני צה"ל שהתקיימו לעיתים באזור, המקום נישאר עזוב ושומם עד שנת 1952.
בנייתה של מגדל העמק החלה בספטמבר 1952 סמוך לחורבות הכפר אל-מוג'ידל

פרטים מתיק תיעוד ד"ר אסתי ינקלביץ

מינזר "המלאך גבריאל" (ק"מ 25.9)
כנסיית סנט ניקולס בה עברתי במסלול זה (ק"מ 26.3)
כנסיית סנט ניקולס, תמונה משנת- 1987 צילם: Garo Nalbandian

אותי זה עניין

מיגדל התצפית "דירה להשכיר" והפסל רוסלן סרגייב

כתבה רחבה ומקיפה על מבנה המגדל "דירה להשכיר" ועל היוצרים רוסלן סרגייב ואיגור סרני ניתן לראות באתר של מיכאל יעקובסון, חלון אחורי

רוסלן סרגייב הוא פסל ישראלי, עיקר עבודותיו פסלים סביבתיים המשלבים חומרים תעשייתיים כברזל ובטון משובצים בפסיפס של קרמיקה וזכוכית. עבדותו מזכירה בסגנונה את עבודותיו של האדריכל והאמן גאודי.
סרגייב נולד בניז'ני נובגורוד, רוסיה ב- 24/12/1954, הוא עלה לארץ בשנת 1992 ופסליו מוצגים בפארקים וישובים רבים בארץ.

דוגמאות מעבודותו של רוסלן סרגייב

בטיילת החוף הדרומית בנתניה
"יתוש" גן שפיגל תל אביב
מגדל דירה להשכיר בה עברתי במסלול זה (ק"מ 28.4)

רוסלן סרגייב קישורים

גלרית תמונות של וסלן סרגייב פיקיוויקי

וסלן סרגייב ויקיפדיה

כתבה בהארץ

הקבר הרומי בקיבוץ יפעת ק"מ 0.5
יפיע מבט לדרום (ק"מ 19.3)
מגדל המים במגדל העמק
פרויקט תוכנן להיות אטרקציה תיירותית ולשמש כמסעדה מסתובבת (ק"מ 24.9)

מעונין לקבל עדכון לכל מסלול חדש באתר?

רישום לאתר

שתף

עידו אליאב

אני מטייל כתחביב מילדותי וברכיבה על אופני הרים משנת 2013. את האתר הזה אני בונה, מעדכן ומממן באופן עצמאי והוא פתוח לשירות ציבור הרוכבים והמטילים. טלפון: 052-381-2216