מסלול מעולה מרובה סינגלים העובר בשבילי עמק יזרעאל ובסינגלים סביב בתמרת וכפר החורש

אורך המסלול: 40.5 ק"מ
טיפוס מצטבר: 776 מ'
נקודת ההתחלה והסיום: מתחם הקניון בצומת אלונים
יום שישי: 7.10.2022

דרכים:

כביש – דרך סלולה – מידרכה: סה"כ כ- 3.3 ק"מ.
דרך עפר: סה"כ כ- 22.6 ק"מ.
סינגלים: סה"כ כ- 14.6 ק"מ.

המסלול בקצרה:

התחלנו ממתחם הקניון בצומת אלונים. בשבילי העמק עברנו בפאתי הכפר זרזיר, עלינו בדרך יפה עד החיבור לסינגל תמרת ודרך מתחם תנועת הנוער התחברנו לסינגל כפר החורש.
ירדנו בסינגל "הפרה המשוגעת" המעולה, עברנו בשרידי הכפר מעלול, ירדנו בסינגל השור הזועם והתחברנו לסינגל תמרת (בצידו הדרומי).
עברנו בבית הקברות של נהלל, במשטרת נהלל, ובבאר אבא. רחצה בעין אורן ומכאן בדרכים ובסינגל נחמד חזרנו לצומת אלונים.

כבר לפני תחילת הרכיבה ראיתי שהשביל בו התכוונתי שנתחיל את היום הנמשך ממתחם הקניון לצפון מערב – נחרש. (המסלול בתחילת הרכיבה קצת שונה מהתכנון).
בתקופה הזו של השנה שהשדות נחרשים אני פוגש לא פעם חריש שעולה על השביל ומעלים אותו, העניין לא ממש ברור לי. לרוב בהמשך השנה גם החקלאים זקוקים לשבילים, הם עוברים בעצמם במקום עם רכבים שונים ויוצרים בעצמם שוב את השביל.

תיאור המסלול:

• את הרכיבה התחלנו ממתחם הקניון לצד הכביש לצפון, ליד באר טבעון (ק"מ 0.5) פנינו למערב וללא מסלול מוגדר חצינו את שטח השדה, חצינו את ערוץ הוואדי (ק"מ 0.8) והתחלנו את הרכיבה באזור בו השביל נחרש לצפון מערב עד המפגש עם הדרך בק"מ 1.2.
  • בצומת השבילים בק"מ 2.3 עזבנו את הדרך ופנינו לדבל הנמשך לצפון מזרח (ממערב לגדר הבקר) . עם הדבל רכבנו עד לצומת הסינגלים שבק"מ 2.5, כאן פנינו למזרח לסינגל המסומן "שביל אבי סנפיר" ועם הסינגל המשכנו עד מפגש הסינגלים בק"מ 3.5 בו פנינו בירידה למזרח.
  • במפגש הסינגלים בק"מ 4 המשכנו לרדת למזרח, ובערוץ הוואדי בק"מ 4.6 פנינו ימינה וחצינו את הכביש במעבר המים הנמוך (צריך להתכופף, ק"מ 4.65).
  • גם כאן השביל הנמשך לאורך השדה לכיוון אלוני אבא נחרש, צעדנו כ- 200 מ' לצד השדה החרוש ובק"מ 5 המשכנו את הרכיבה עם הדרך למזרח.
  • על דרכים טובות בין שדות החקלאות וגבעות האלונים המשכנו בכיוון כללי מזרח ובק"מ 7.8 חצינו את כביש 77 לדרום תחת הגשר (מעבר הרכבים תחת הגשר בו עובר נחל נהלל, היה מעט רטוב).
  • הקפנו את מאגר המים מצפון וממזרח ובק"מ 8.6 פנינו למזרח. היקפנו את גבעת האלונים בה בוצע לאחרונה מסלול מונגש ובק"מ 10.4 פנינו למזרח.
  • בדרכים טובות עברנו בין השדות ובק"מ 11.6 בדרך הצמודה לכביש 7626 פנינו לדרום. בק"מ 11.8 עברנו מעל מעקה הבטיחות, חצינו את הכביש ועלינו על המדרכה למזרח עד לדרך הפונה לדרום (ק"מ 12.3).
  • עד ק"מ 13.9 עלינו בדרך יפה בשיפוע מתון שמדי פעם מעברים נחמדים, ומכאן המשכנו לצפון מזרח על סינגל תמרת.
  • עם מסלול הסינגל עלינו בתלילות בינונית פלוס ובק"מ 16.8 עזבנו את הסינגל והמשכנו בדרך הנמשכת למזרח איתה הגענו (בק"מ 17.7) למתחם מחנה הקיץ של תנועת הנוער העובד והלומד.
  • עברנו במעבר הפרוץ שהיה לצד שער, חצינו את המתחם ויצאנו בצידו המזרחי דרך השער שהיה פתוח (ק"מ 18.2).
  • בתקופה בה המחנה פעיל אין מעבר במתחם, לכן לאזור זה תכננתי שתי אופציות ראשונה חציית המתחם כפי שרכבנו, ושנייה ירידה בדרך התלולה העוקפת את המקום מדרום.
    [את מסלול האופציה השנייה הוספתי במפת IHM באדום]
  • ממתחם המחנה ירדנו עם השביל הסלול לנחל צבי (ק"מ 18.5) ובדרך הטובה במעלה הנחל עלינו למזרח עד המפגש עם הסינגל בו פנינו בעלייה לדרום (ק"מ 19.9).
  • לאחר כ- 50 מ' חברנו לסינגל כפר החורש ובמסלול הסינגל טיפסנו במתינות לדרום. בק"מ 20.4 עלינו קטע קצר על הכביש ומראש הגבעה התחלנו ירידה מהירה במסלול המעולה של הסינגל "הפרא המשוגעת" המשלב קטעי דהירה עם מעברים טכניים.
  • בפיצול הסינגלים בק"מ 23.9 נצמדנו לימין ובק"מ 24.3 עצרנו להתרשם משתי הכנסיות שנותרו כפר מעלול. הכפר שניכבש במלחמת העצמאות במסגרת מבצע דקל, נהרס סמוך למלחמה ושתי הכנסיות היפות שבמקום הם בערך מה שנותר ממנו.
  • מהכנסיות המשכנו את הירידה הכייפית בסינגל "השור הזועם" ובק"מ 25.7 המשכנו את הירידה עם הדרך לצפון מערב עד לכביש העולה למחנה הצבאי בו פנינו ימינה (ק"מ 25.9).
  • את הכביש עזבנו בק"מ 26 למערב, ובק"מ 26.7 פנינו לסינגל תמרת לצפון. על מסלול הסינגל שחלקו דרך וחלקו סינגל רכבנו עד ק"מ 28.2, כאן המשכנו עם הדרך לצפון מערב.
  • בק"מ 28.5 במפגש עם כביש בית הקברות פנינו בירידה לשמאל, עברנו צמוד לבית הקברות של תמרת וגלשנו במהירות עד לבית הקברות של נהלל (ק"מ 28.7), כאן השארנו את האופניים מחוץ לשער ונכנסנו לבית הקברות.
  • בגבעה הצופה על העמק, בבית הקברות הקטן יחסית, קבורים חלוצי התיישבות העמק ומייסדי המושב, קבורים כאן מספר חברי כנסת, מספר שרים (בניהם משה דיין), קבורים כאן ידוענים ואנשי מערכת הביטחון, קבור כאן טייס החלל אילן רמון ובנו הטייס אסף ועוד רבים וטובים ולכול אחד סיפור משלו, אותנו עניין קברו של רב סרן זאבלה עמית שנפל במלחמת יום כיפור הארורה.
  • מבית הקברות המשכנו את הירידה עם הדרך לכיוון תל שימרון, צמוד לתל פנינו למערב (ק"מ 28.8), המשכנו את הירידה במסלול סינגל תימרת ועברנו ליד משטחי הבטון שנותרו ממעברת שימרון (ק"מ 29.4).
  • בצומת השבילים בק"מ 29.5 פנינו לשמאל, חצינו את כביש 7626 (ק"מ 29.6) והמשכנו עם הדרך בין השדות. בק"מ 31.6 חצינו את כביש הכניסה למנשייה זבדה, עברנו לצד המרכז המסחרי של הישוב ובק"מ 31.9 פנינו לדרום ועצרנו לרגע ליד משטרת נהלל (במקום מרכז מבקרים למורשת הנוטרים והשומרים).
  • ממשטרת נהלל המשכנו עם הדרך בצמוד לכביש 75 ובק"מ 32.7 פנינו לצפון, הקפנו את נווה יער ממזרח ומצפון והמשכנו בין השדות. חצינו את ערוץ נחל נהלל (ק"מ 34.1) ותחת הגשר חצינו את כביש 77 (ק"מ 34.8).
  • בצידו הצפוני של כביש 77 פנינו עם הדרך למזרח ובהמשך לצפון, עלינו לצד תעלת ערוץ הוואדי, ובמקום בו ניתן לחצות את הערוץ (ק"מ 35.6) חצינו את התעלה וחזרנו דרומה, לביקור בבאר אבא (ק"מ 36).
  • באר אבא היא באר עמוקה בצל אקליפטוס ענק, הבאר שופצה בשנת 2009 על ידי בני האזור שהתגייסו לביצוע הפרויקט בזמנם הפנוי לפני הגיוס לצבא.
  • על הרחצה בבאר ויתרנו הפעם עקב הכוונה לרחוץ בעין אורן הקרוב. מהבאר המשכנו עם הדרך לדרום מערב, בק"מ 36.5 חצינו את ערוץ הוואדי בגשר הקטן, ובין השדות המשכנו לעין אורן (ק"מ 37.5).
  • בעין אורן עצרנו לרחצה והתרעננות, במקום ברכה בנויה ועמוקה עם מים צלולים ולידה משטח דק עץ יפה , המקום שופץ לזכרו של אורן נח (בן היישוב הושעייה) ע"י חברו מסיירת גולני. אורן נפל במבצע צוק איתן בקרב בסג'עייה – עזה, ביום 20.7.2014.
  • מעין אורן המשכנו עם הדרך לצפון מערב ובצמוד לכביש 7513 בק"מ 38.3 עברנו מחוץ למעקה הבטיחות של הכביש ונכנסנו לסינגל חמוד בו רכבנו עד המפגש עם הכביש בק"מ 39, כאן חצינו בזהירות את הכביש ורכבנו לצד הכביש למערב.
  • בצומת הכבישים בק"מ 39.6 חצינו את הכביש למזרח, ועל המדרכה רכבנו עד למתחם קניון חוצות אלונים לסיום המסלול.

הערות ואזהרות

לחץ למפה של המסלול באתר Israel Hiking and Biking Maps

סרטון הוראות להפעלת תצוגת סימוני ק“מ לאורך המסלול Israel Hiking and Biking Maps

לחץ למפה של המסלול באתר עמוד ענן

ישנם דפדפנים בהם הקובץ שיורד יורד עם סיומת txt, במיקרה שכזה לצורך השימוש בקובץ יש למחוק את תוספת ה- txt:
[צורת הקובץ היורד לא תקין: xxxxx.gpx.txt צורת הקובץ הרצוי: xxxxx.gpx]

מפת המסלול עם סימוני המרחקים (קילומטרים מתחילת המסלול)

אותי זה עניין

זאב (זאבלה) עמית – סלוצקי

את זאבלה לא הכרתי ולא פגשתי מעולם, בשבילי הוא בעיקר אבא של אמנון, אך סיפור חיו וסיפור החברות יוצאת הדופן שלו ושל יוס'לה רגב, קושרים אותו לשיר שמנגן על הלב כול פעם מחדש.

כתבה בישראל היום מיום 13.1.2012
כתבה ב- MYnet מיום 18.4.2018
אתר יזכור

ק"מ 10.1 מבט למזרח
ק"מ 22.9 מבט לדרום ברקע מגדל העמק
הכנסיה הדרומית בשרידי הכפר מעלול (ק"מ 24.4)
הכנסיה הצפונית בשרידי הכפר מעלול (ק"מ 24.5)
בית הקברות נהלל (ק"מ 28.8)
משטרת נהלל (ק"מ 32)
באר אבא (ק"מ 36)
באר אבא
עין אורן (ק"מ 37.5)

מעונין לקבל עדכון לכל מסלול חדש באתר?

רישום לאתר

שתף

עידו אליאב

אני מטייל כתחביב מילדותי וברכיבה על אופני הרים משנת 2013. את האתר הזה אני בונה, מעדכן ומממן באופן עצמאי והוא פתוח לשירות ציבור הרוכבים והמטילים. טלפון: 052-381-2216