אורך המסלול: 38.3 ק"מ
טיפוס מצטבר: 684 מ'
נקודת ההתחלה והסיום: חניון אנדרטת שיירת יחיעם (מדרום לצומת כברי)
יום שישי: 3.6.2022

דרכים:

כביש: ק"מ 9.8 עד 10.7 // ק"מ 14.1 עד 15.1 // ק"מ 16.3 עד 16.4 // ק"מ 17.9 עד 20 // ק"מ 22.3 עד 22.6 // סה"כ כ- 4.4 ק"מ.
דרך עפר: עד ק"מ 0.6 // ק"מ 13.9 עד 14.1 // ק"מ 15.1 עד 15.4 // ק"מ 15.6 עד 16.3 // ק"מ 16.4 עד 17.9 // ק"מ 21.4 עד 22.3 // ק"מ 22.6 עד 25 // ק"מ 30.6 עד 32.3 // ק"מ 32.7 עד 35.5 // סה"כ כ- 11.1 ק"מ.
סינגלים: ק"מ 0.6 עד 9.8 // ק"מ 10.7 עד 13.9 // ק"מ 15.4 עד 15.6 // ק"מ 20 עד 21.4 // ק"מ 25 עד 30.6 // ק"מ 32.3 עד 32.7 // ק"מ 35.5 עד 38.3 //סה"כ כ- 22.8 ק"מ.

המסלול בקצרה:

מחניית אתר הזיכרון לשיירת יחיעם עלייה במסלול סינגל יחיעם עד קיבוץ יחיעם (נגד כיוון השעון). עם מסלול הסינגל מעבר בקיבוץ ויציאה מצדו המזרחי להמשך רכיבה במסלול הסינגל. בסינגל נוסף המשך טיפוס מזרחה עד אזור ההרחבה של כפר ורדים , מעבר על גבול המערבי של בתי מעלות תרשיחא, עקיפה ממזרח של הר בטח וכניסה למעונה מדרום, מעבר ליד מצודת הטיגארט המשמשת את משטרת מעלות תרשיחא ומשם עלייה למאגר המים בהר אגר ששימש בעבר את המצודה. מהר אגר בדרכי עפר ירידה לעין יעקב ובהמשך ירידה בסינגל יחיעם, עצירה לטבילה ראשונה בעין מירב וטבילה נוספת בעין אשחר, המשך ירידה במסלול סינגל יחיעם למערב ועם מסלול הסינגל ודרכים נוספות רכיבה עד אתר ההנצחה וסיום המסלול.

תיאור המסלול

• את המסלול התחלנו מחניון אתר ההנצחה לזכר שירת יחיעם. (תמונות של האנדרטה ניתן לראות בטיול אחר בו ביקרתי במקום)
  • חנינו את הרכב ברחבת החניה שליד האתר, מדרום לצומת כברי והתחלנו את הרכיבה.
  • תחילת הרכיבה עם הדרך לדרום, הדרך הלבנה מתעקלת לדרום מזרח ולאחר כ- 300 מ' פונה לדרום. חצינו את נחל געתון (שזרם ביום הרכיבה) על גשר העץ שבמקום ופנינו עם הדרך למזרח.
  • בק"מ 0.6 הדרך פונה לדרום, כ- 50 מ' ממזרח לפנייה זו נכנסנו למסלול סינגל יחיעם העולה לדרום מזרח. הסינגל הנראה היטב ובשימוש רב, עולה ומטפס בעלייה שרובה מתונה עד קיבוץ יחיעם. העלייה בסינגל נוחה ברובה, אך אינה זורמת ודורשת מאמץ ומעברי מהמורות, (בעיקר באזור היותר תלול של הסינגל ק"מ 3 עד 5 ק"מ).
  • בק"מ 9.8 בכניסה לקיבוץ יחיעם עלינו על כביש הקיבוץ ועם הכביש עלינו לכיוון מבצר יחיעם ק"מ 10.3, עקפנו את מתחם המבצר מצפון ודרך הפשפש הצר ( ק"מ 10.7) יצאנו מהקיבוץ והמשכנו את הרכיבה בסינגל.
  • בפיצול הסינגלים בק"מ 12 פנינו עם הסינגל העולה לצפון מזרח, שהסינגל פונה למזרח (ק"מ 12.35) מתחילה עלייה תלולה ומאתגרת הנמשכת כ- 200 מ'. בק"מ 12.55 הסינגל פונה בירידה לצפון ובהמשך עולה במעלה נחל אושרת עד החיבור לדרך העפר (ק"מ 14) בקרבת אזור ההרחבה של כפר ורדים.
  • עם הדרך פנינו למזרח ולאחר כ- 100 מ' עלינו על כביש אזור הרחבת כפר ורדים העולה למזרח. ירדנו לכיכר שבבניה (ק"מ 15) ולאחר כ- 100 מ' פנינו לצפון מזרח.
  • עקב העבודות שבמקום הדרך בה התכוונו לעבור (ק"מ 15.3) הייתה חסומה, עקפנו מתחם מבני חקלאות ארעי ממערב ובעלייה לצפון התחברנו לדרך לבנה טובה (ק"מ 15.6).
  • עם הדרך עלינו לדרום מזרח ובק"מ 15.9 פנינו לצפון ועלינו בשביל לא מאוד ברור אך קיים ורכיב, העוקף את השכונה הדרומית של מעלות תרשיחא. במפגש עם הכביש בק"מ 16.3 פנינו בירידה לצפון מזרח ולאחר כ- 100 מ' פנינו לדרך שממערב לכביש.
  • עם הדרך עקפנו את הר בטח ממזרח ומצפון ובק"מ 17.4 פנינו לצפון לדרך שנראתה בשימוש לא רב, עברנו שער מרעה (ק"מ 17.43) ולאחר כ- 200 שער מרעה נוסף, ובק"מ 17.8 נכנסנו למעונה מדרום.
  • בין רחובות מעונה רכבנו שהמטרה תצפית ומבט על מבנה מצודת ה- טיגארט המשמש כיום את משטרת מעלות תרשיחא.
  • המצודה שנבנתה על ידי הבריטים במסגרת בפרויקט עצום ממדים בשנות ה- 40 של המאה הקודמת, נבנתה יחד עם עוד עשרות מצודות נוספות בכול רחבי הארץ.
  • ירדנו בין הרחובות השקטים של מעונה למזרח, בכיכר בק"מ 18.3 פנינו לדרום מזרח ולאחר כ- 200 מ' בכיכר המשכנו למזרח. בצומת עם כביש 8833 (ק"מ 18.6) פנינו לצד הכביש לצפון ובק"מ 18.8 עצרנו מול תחנת המשטרה.
  • מתחנת המשטרה המשכנו עם הכביש היורד לצפון עד הצומת שבק"מ 19.1 בה פנינו למערב ובק"מ 19.45 פנינו למערב לרחוב הכרמל. בכיכר (ק"מ 19.6) המשכנו בעלייה למערב ובכיכר בק"מ 19.9 פנינו שוב למערב לרחוב הדולב.
  • בק"מ 20 מעט לפני הבתים הראשונים שברחוב הדולב פנינו לדרך העפר למערב, עם הדרך ההופכת לסינגל עלינו למאגר אגר שבראש הגבעה. המאגר הוא מבנה מקורה אליו מתנקזים מי הגשם ממשטחי הבטון הגדולים והתעלות שניבנו לכך.
  • המבנה המדהים לאיסוף מי הגשמים שבראש הגבעה ניבנה גם הוא במסגרת הקמת מצודת ה- טיגארט בה עברנו. ההשקעה המשמעותית של הבריטים במבנה זה לאספקת המים לתחנת המשטרה, הגיע מתוך החלטה אסטרטגית האומרת כי בנית המשטרות ייבנו כך שיתאים להגנה ושליטה גם בימי שלום וגם בעת מלחמה, "ללא תלות במקורות חיצוניים".
    (להרחבה על הנושא בטיול אחר בו עברנו בהר אגר)
  • ממאגר אגר ירדנו חזרה למזרח ובק"מ 21.4 פנינו עם הדרך היורדת לדרום. הדרך המתעקלת למערב ובק"מ 22.3 במפגש עם הכביש פנינו בירידה למערב, עקפנו את חממות החווה לגידול הפטריות ממזרח (ק"מ 22.6) ולאחר כ- 100 מ' פנינו עם הדרך למערב.
  • ברכיבה מהירה ירדנו למערב עברנו מדרום לעין יעקב ובק"מ 24.3 במפגש עם הכביש החקלאי פנינו עם הכביש לדרום. לאחר כ- 30 מ' עזבנו את הכביש ופנינו לדרך לדרום, עם הדרך ירדנו עד המפגש עם סינגל יחיעם בו פנינו לצפון (ק"מ 25).
  • עם מסלול הסינגל המעולה ירדנו בתוך החורש המוצל, עברנו בעין מירב (ק"מ 28.8) לרחצה ראשונה ובעין אשחר (רחצה שניה ק"מ 30.4) שהיה עם זרימה משמעותית ומטיילים נוספים. מעין אשחר המשכנו את הירידה בדרך הלבנה למערב.
  • בק"מ 32.1 עזבנו את הדרך הלבנה ופנינו לדרך 4/4 לצפון מערב. (במפגש החוזר עם נחל געתון באזור ק"מ 32.7 ישנה נקודה נוספת בה ניתן לטבול במים).
  • בק"מ 33 מסלול סינגל יחיעם נקטע בעבודות עפר שנועדו למניעת השיטפונות של נחל געתון בנהריה. עם דרך העפר המשכנו למערב לכיוון המחצבה, על גבול המחצבה פנינו עם הדרך לדרום (ק"מ 33.1) ויצאנו מאזור המחצבה עם הדרך חזרה למסלול הסינגל בק"מ 33.5.
  • במפגש עם כביש 8833 בק"מ 33.7 פנינו עם הכביש לדרום מזרח ולאחר כ- 50 מ' פנינו לדרך העפר למערב. כאן בק"מ 33.8 הוצב שער על הדרך, בהליכה עקפנו את השער מעל מהמורות האדמה שבמקום והמשכנו את הרכיבה. הדרך פונה בעלייה לדרום ובק"מ 34.3 עזבנו את מסלול הסינגל וירדנו עם הדרך בין מטעי הבננות למערב.
  • בין המטעים פנינו בק"מ 34.8 לדרום ובק"מ 35.2 מעט לפני סבך הצמחייה של ערוץ הוואדי, פנינו פנייה חדה למזרח. בצומת השבילים בק"מ 35.38 פנינו לדרום ומיד לאחר כ- 20 מ' למערב. במפגש החוזר עם סינגל יחיעם בק"מ 35.6 פנינו לצפון ועם מסלול הסינגל הזורם גלשנו עד לסיום המסלול.

הערות ואזהרות

לחץ למפה של המסלול באתר Israel Hiking and Biking Maps

סרטון הוראות להפעלת תצוגת סימוני ק“מ לאורך המסלול Israel Hiking and Biking Maps

לחץ למפה של המסלול באתר עמוד ענן

ישנם דפדפנים בהם הקובץ שיורד יורד עם סיומת txt, במיקרה שכזה לצורך השימוש בקובץ יש למחוק את תוספת ה- txt:
[צורת הקובץ היורד לא תקין: xxxxx.gpx.txt צורת הקובץ הרצוי: xxxxx.gpx]

מפת המסלול עם סימוני המרחקים (קילומטרים מתחילת המסלול)

עלייה בסינגל יחיעם ק"מ 7.5
מצודת הטיגארט – משטרת מעלות תרשיחא ק"מ 18.8 מבט למערב
משטח הבטון בהר אגר ק"מ 21 מבט לדרום
ירידה בסינגל יחיעם ק"מ
עין מירב ק"מ 28.8
עין אשחר ק"מ 30.6
המים הצלולים בעין אשחר

מעונין לקבל עדכון לכל מסלול חדש באתר?

רישום לאתר

שתף

עידו אליאב

אני מטייל כתחביב מילדותי וברכיבה על אופני הרים משנת 2013. את האתר הזה אני בונה, מעדכן ומממן באופן עצמאי והוא פתוח לשירות ציבור הרוכבים והמטילים. טלפון: 052-381-2216