מסלול מעולה בצפון מדבר יהודה המשלב שני מסלולים מהעבר.

אורך המסלול 45.6 ק"מ
טיפוס מצטבר: 633 מ' (ירידות כ- 1390מ')
נקודת ההתחלה: קידר דרום
נקודת הסיום: תחנת הדלק בצומת אלמוג
יום שישי: 22.3.2024

דרכים:

כביש – דרך סלולה – מידרכה: כ- 2.4 ק"מ.
דרך עפר: סה"כ כ- 13.9 ק"מ.
סינגלים: סה"כ כ- 29.3 ק"מ.

מסלול נהדר וקצת מאתגר המשלב שני מסלולים שרכבנו בעבר עם קטע מקשר בניהם.
חיבור המסלולים יצא ארוך יחסית לכן העדפנו לוותר על הקפצת הרכבים (כ- 20 ד' לכול כיוון) ולעלות לקידר דרום עם מקפיצן.

המסלול בקצרה:

קטע המסלול הראשון בין קידר דרום לנחל אוג:
יורדה לנחל קדרון , מעבר מעל מצוקי הנחל, המשך לתצפית נהדרת על מנזר המר-סבא, עלייה למרגלות הר מונטר וירידה לנחל אוג.

מהמיפגש עם נחל אוג עלייה לאורך הנחל לכביש 1 ,מעבר של קו פרשת המים וירידה דרך וואדי "אבו א-דיבע" היפיפה לנחל פרת – נחל קלט.

קטע המסלול השני:
לאורך נחל פרת ירידה למזרח, חציה של הכביש היורד ממצפה יריחו למנזר "סנט ג'ורג'", עלייה לקו פרשת המים של ואדי "טלעת א-דם", ירידה דרך וואדי א-סווייד לכביש ורד יריחו והלאה לצומת אלמוג לסיום המסלול.

תאור המסלול

• מקידר דרום התחלנו את הרכיבה בעקיפה של הישוב ממערב ומדרום – מחניית העפר שליד שער הישוב ירדנו עם הדרך לדרום ולאחר כ- 300 מ' פנינו לסינגל העולה למזרח ומתחבר בהמשך לדרך 4/4 (ק"מ 0.6).
  • עם הדרך גלשנו במהירות בירידה למזרח, עברנו כמה נקודות התיישבות קטנות ובצומת השבילים בק"מ 3.3 פנינו לדרך לדרום וירדנו עם וואדי רהווה עד למפגש עם נחל קדרון הזורם מי הביוב של מזרח ירושלים (ק"מ 5.6).
  • עם הדרך ירדנו לאורך הנחל בצד המזרחי של הערוץ עד ק"מ 6.4, כאן הדרך החוצה את הנחל נסחפה, המשכנו בהליכה (כ- 40 מ') במעבר הצר הצמוד לנחל ממזרח והמשכנו את הרכיבה עם הדרך.
  • בצומת השבילים במקום בו הדרך חוצה את הנחל (בק"מ 7) עזבנו את ערוץ נחל קדרון, המשכנו למזרח, עלינו עלייה קצרה ותלולה ולאחר כ- 400 מ' עזבנו את הדרך והמשכנו בסינגל היפיפה הפונה על קו גובה לדרום.
  • בתחילת הסינגל הצר יש נוף יפיפה המשקיף על מדרונות הנחל התלולים, אך בהמשך הסינגל עובר באחת מהתצפיות היפות והמרשימות שבמדבר יהודה הצופה על מנזר מר-סבא.
    בק"מ 8.2 עלינו קטע קצר רגלי (כ- 60 מ') והמשכנו לאזור הצופה על המנזר (ק"מ 8.7).
  • במפגש עם הדרך 4/4 (בק"מ 9.2) פנינו לצפון והתחלנו עלייה משמעותית לכיוון הר מונטר הנמשכת עד למרגלות ההר (ק"מ 14.7), הקילומטר הראשון של העלייה בתלילות בינונית פלוס ובהמשך העלייה מתמתנת.
  • בצומת השבילים בק"מ 13.7 למרגלות הר מונטר פנינו בירידה למזרח, לאחר כ- 150 מ' עזבנו את הדרך והמשכנו בסינגל בירידה קצרה ותלולה, ובק"מ 14 עצרנו להתרשם משני בורות המים של ביר אל עימרה.
  • מהבורות המשכנו בעלייה קצת תלולה לצפון, בק"מ 14.7 שינינו מגמה והתחלנו ירידה ארוכה שרובה בסינגל ברור וזורם, עקפנו את גבל מוכלך ממזרח ומצפון (ק"מ 19.9 – 20.4), וירדנו בסינגל הנמשך בוואדי לאורך הערוץ עד לביר בדלק שהיה מלא מים (ק"מ 21.2).
  • מביר בדלק המשכנו בירידה לאורך הערוץ, עברנו ליד בור מים נוסף (ביר מלקוק ק"מ 21.7) ועם הנתיב הכללי של הוואדי (לא בצמוד לערוץ) המשכנו עם הסינגל שרובו ברור עד הבור הגדול של ביר אל מליקי (ק"מ 23.6) שהיה הפעם עם מים.
  • מביר אל מליקי התחלנו עלייה מתונה של כ- 8 ק"מ המגיעה לכביש 1.
    עד ק"מ 27.5 רכיבה לאורך נחל אוג בסינגל הזורם לצד שיפולי הערוץ, כאן עזבנו את הערוץ, עלינו לצפון על השלוחה ולמרגלות כביש 1 פנינו לכיוון גשר מעבר המים שתחת הכביש (ק"מ 29).
  • בצד הצפוני של כביש 1 עברנו בשביל ליד תחנת הדלק ועם הדרך למזרח ובהמשך לצפון המשכנו עד הכניסה לחאן- ארץ המרדפים (ק"מ 29.9). מהצומת בכניסה לחאן המשכנו עם הדרך עוד כ- 400 מ' לצפון ומכאן מתחיל סינגל יפיפה וקצת מאתגר בוואדי "אבו א-דיבע"
  • כ- 200 מ' לאחר תחילת הסינגל ירדנו רגלית כ- 50 מ' בירידה תלולה ומדורדרת (ק"מ 30.4) וקצת בהמשך עוד ירידה רגלית (כ- 50 מ'). מכאן המשך הסינגל רובו זורם עד לנחל פרת (ק"מ 33.9), בדרך ישנם מספר מעברים טכניים קטנים וכמה נקודות עם מעבר רגלי של כמה מטרים, אך הרוב מתגלגל.
  • בק"מ 33.8 עברנו תחת קיר הגשר ששימש למעבר אמת המים מתקופת בית אומייה ומהגשר ירדנו צפונה כ- 150 מ' לכיוון נחל קלת. בק"מ 33.9 עלינו רגלית במדרגות הצמודות למבנים שבמקום והמשכנו בירידה למזרח על מדרונות הנחל.
  • באזור ק"מ 35.8 הסינגל מתרחק מהערוץ וצובר קצת גובה בעלייה די תלולה, בהמשך בק"מ 36.8 עלינו בערוץ קטן, עברנו דרך מספר מבנים של התיישבות בדואית קטנה ועלינו לאוכף שבק"מ 37, ומכאן המשכנו בירידה למזרח עד המפגש עם הכביש (בק"מ 37.8).
  • הפעם לא עלינו לגבעה הקטנה שבראשה צלב גדול לתצפית על מנזר סנט ג'ורג', חצינו את הכביש ועם הדרך ירדנו לערוץ ואדי טלעת א-דם (ק"מ 38). בסינגל לצד הערוץ המשכנו כ- 200 מ' לצד הנחל ובק"מ 38.2 עלינו בעלייה די תלולה הנמשכת עד ק"מ 39.2.
  • בשיא הגובה עזבנו את הדרך והמשכנו את הרכיבה עם סינגל מאתגר היורד לדרום. עד המפגש עם הדרך שבק"מ 40.6 הסינגל עובר 2-3 ירידות תלולות במיוחד בהם חלקנו עברו רגלית, ובדרך 4/4 (ק"מ 40.6) פנינו עם הדרך לדרום.
  • עזבנו את הדרך בק"מ 40.8 ופנינו לסינגל לדרום, הסינגל יורד לערוץ וואדי א-סווייד, ממשיך למזרח עובר ליד מפל סווייד (בק"מ 42.6) וניפגש עם הכביש של ורד יריחו בק"מ 43.2.
  • לצד הכביש רכבנו לדרום, עברנו את הכיכר שבק"מ 44.1 והלאה עד תחנת הדלק וסיום המסלול בצומת אלמוג.

הערות ואזהרות

לחץ למפה של המסלול באתר Israel Hiking and Biking Maps

סרטון הוראות להפעלת תצוגת סימוני ק“מ לאורך המסלול Israel Hiking and Biking Maps

לחץ למפה של המסלול באתר עמוד ענן

ישנם דפדפנים בהם הקובץ שיורד יורד עם סיומת txt, במיקרה שכזה לצורך השימוש בקובץ יש למחוק את תוספת ה- txt:
[צורת הקובץ היורד לא תקין: xxxxx.gpx.txt צורת הקובץ הרצוי: xxxxx.gpx]

מפת המסלול עם סימוני המרחקים (קילומטרים מתחילת המסלול)

תחילת המסלול מבט למערב (ק"מ 0.7)
מצוקי נחל קדרון מבט לצפון (ק"מ 8.2)
מר סבא (ק"מ 8.6)
(ק"מ 8.8)
ביר אל מלקי (ק"מ 23.6)
בנחל גוב (ק"מ 26.5)
תחילת הירידה לואדי אבו א-דיבע (ק"מ 30.4)
ואדי אבו א-דיבע (ק"מ 30.6)
ואדי אבו א-דיבע (ק"מ 31.2)
קיר הגשר ששימש למעבר אמת המים מתקופת בית אומייה (ק"מ 33.8)
מבט לדרום על הגשר
טחנת קמח ומבנה החווה מבט לצפון (מבנים בצד הצפוני של נחל קלת ק"מ 34)
(ק"מ 39.4)

מעונין לקבל עדכון לכל מסלול חדש באתר?

רישום לאתר

שתף

עידו אליאב

אני מטייל כתחביב מילדותי וברכיבה על אופני הרים משנת 2013. את האתר הזה אני בונה, מעדכן ומממן באופן עצמאי והוא פתוח לשירות ציבור הרוכבים והמטילים. טלפון: 052-381-2216

לפוסט הזה יש 5 תגובות

1. דיתה

נהדר. מרתק. תודה לשיתוף- תמונות וטקסט.

2. חיים כהן

איזה יופי! תודה על התמונות ותיאור המסלול. תודה על שיתוף קובץ הניווט ותודה על היותך מי שאתה. האתר שלך הפך להיות מקור מידע עיקרי עבורי לאיתור מסלולי רכיבה חדשים. איזה מזל שמצאתי אותו 🙂

3. חיים כהן

הי עידו, כמה זמן ארכה לך הרכיבה הזו?