טיול יפה וזורם העובר לאורך המסלול המסומן של שביל ישראל.

אורך המסלול 52.3 ק"מ
טיפוס מצטבר: 485 מ'
נקודת ההתחלה: ליד החנייה המסודרת של המתחם שבצומת הכניסה לאתר הנופש -Six Senses (מדרום לשחרות)
נקודת הסיום: חניית עפר בקיבוץ קטורה
יום רביעי: 13.3.2024

דרכים:

כביש – דרך סלולה – מידרכה: כ- 2 ק"מ.
דרך עפר: סה"כ כ- 21 ק"מ.
סינגלים: סה"כ כ- 29.3 ק"מ.

המסלול בקצרה:

המסלול כולו עובר בשביל ישראל לאופניים (הפוך מכיוון הסימון של השביל)

לאורך המסלול ישנם ארבעה אזורים אטרקטיביים במיוחד:
"צוקי שיירות" בתחילת המסלול – אזור מצוקי הצופה למזרח, דיונות החול של "חולות כיסוי" (באזור ק"מ 15), הירידה במעלה קטורה המצוקי ובנחל קטורה (אזור ק"מ 33), ולסיום הירידה התלולה "מצוקי שיירות" לקטורה.

תאור המסלול

• לאחר שהשארנו רכב בקיבוץ קטורה והקפצת רכבים קצרה (כ- 30 דקות), חנינו את הרכב ליד החנייה המוסדרת של המתחם שבצומת הכניסה לאתר הנופש -Six Senses ועם שביל ישראל לאופניים התחלנו את הרכיבה.
  • לאחר רכיבה קצרה של כ- 1 ק"מ מתחילה עליה מתונה העולה לשפת צוק שיירות, ובהמשך מק"מ 2.3 מתחילה ירידה יפה מעל המצוק המשקיפה למזרח הנמשכת עד ק"מ 5.1, מכאן הסינגל ממשיך בירידה זורמת ובק"מ 8 הסינגל מתחבר לדרך 4/4.
  • בין ק"מ 8 ועד לכביש הצמוד לבסיס ביקעת עובדה (ק"מ 11.2) ירידה מתונה בדרך לאורך נחל יתרו הרחב והשטוח, ומכאן המשך לצד הכביש לצפון עד הפנייה למזרח לדרך 4/4 (ק"מ 12) המגיעה לאזור דיונות "כסוי החול" המרשימות (ק"מ 13.5).
  • בק"מ 14.4 המסלול עוזב את דרך העפר ומתחיל סינגל המטפס במתינות לכיוון הר פרוט. בק"מ 15.6 החולות הנודדים כיסו את מסלול הסינגל, כאן צעדנו לצד האופניים כ- 200 מ' בחול ובק"מ 15.8 המשכנו את הרכיבה.
  • באזור ק"מ 19 הסינגל מתחיל ירידה מתונה באזור השטוח של אחד מיובלי נחל איה ובאזור ק"מ 20.6 הסינגל הופך דרך 4/4. עם הדרך המשכנו לעץ הגדול והבולט שבק"מ 21.9 ותחת העץ ישבנו להפסקה קצרה.
  • הדרך 4/4 ממשיכה עד ק"מ 23 ומכאן המסלול חוזר להיות סינגל זורם היורד במתינות עד לצומת הכבישים שבק"מ 26.4 (מפגש של כביש 40 עם כביש 12 פונדק נאות סמדר). כאן חצינו את הכביש והמשכנו את הרכיבה עם השביל הנמשך לדרום מזרח.
  • עם הדרך עברנו מדרום לנאות סמדר (ק"מ 28.4) והמשכנו בשבילים עד ק"מ 29.9, כאן מתחיל סינגל היורד במתינות לצד נחל קטורה, בק"מ 32.1 הסינגל עוזב את הערוץ ועולה בתלילות בינונית לתצפית הנהדרת שבראש מעלה קטורה (ק"מ 32.9).
  • מכאן מתחילה ירידה תלולה מאוד (מסומנת כחד כיוונית, עלייה בלבד). בירידה יש להיזהר במיוחד, במקום שני קטעי מדרגות בהם צעדנו ברגל ובמפגש החוזר עם ערוץ נחל קטורה בק"מ 33.7 הירידה מתמתנת.
  • בצומת הסינגלים בק"מ 34.7 פנינו לדרום, מכאן מתחילה עלייה מתונה של כ- 3.3 ק"מ.
    200 מ' הראשונים של העלייה בסינגל והמשך בדרך 4/4 עד המפגש עם כביש 40 בק"מ 38.
  • מהכביש ירידה בסינגל לדרום עד לדרך שבק"מ 39, מכאן עם הדרך 500 מ' בעלייה מתונה לאורך הנחל ומק"מ 39.5 המשך עלייה בסינגל שחלקה מתונה וחלקה בתלילות בינונית עד ק"מ 43.7.
  • הסינגל ממשיך בירידה עד ק"מ 44.4 והלאה בדרך 4/4 עד ק"מ 45.3. כאן לקראת סוף היום מתחילה ירידה נפלאה בסינגל שיורד בלילות, תחילה למזרח ובהמשך לדרום .
  • בק"מ 47.3 הסינגל פונה בירידה למזרח, בק"מ 48.2 עלייה מתונה אחרונה (כ- 700 מ'), ועם הדרך הגענו לשער האחורי של קיבוץ קטורה שהיה פתוח.
  • עם כביש הפנימי של הקיבוץ ירדנו בתחילה לדרום ובהמשך למזרח, בק"מ 50.6 פנינו בשביל לדרום ובק"מ 50.7 עצרנו ליד עץ התמר "מתושלח" שנבט וגדל מגרעין תמר בן 2000 שנה שנימצא בחפירות ארמון הורדוס במצדה.
    "ממתושלח" חזרנו מעט לאחור ועם הכביש הפנימי של הקיבוץ חזרנו לרחבת העפר בה חנינו את הרכב.

הערות ואזהרות

לחץ למפה של המסלול באתר Israel Hiking and Biking Maps

סרטון הוראות להפעלת תצוגת סימוני ק“מ לאורך המסלול Israel Hiking and Biking Maps

לחץ למפה של המסלול באתר עמוד ענן

ישנם דפדפנים בהם הקובץ שיורד יורד עם סיומת txt, במיקרה שכזה לצורך השימוש בקובץ יש למחוק את תוספת ה- txt:
[צורת הקובץ היורד לא תקין: xxxxx.gpx.txt צורת הקובץ הרצוי: xxxxx.gpx]

מפת המסלול עם סימוני המרחקים (קילומטרים מתחילת המסלול)

מבט מצוקי שיירות למזרח (ק"מ 3)
דיונות החול ב- "חולות כיסוי" (ק"מ 15.7)
ירידה מראש מעלה קטורה (ק"מ 33)
מעלה קטורה (ק"מ 33.2)
ירידה מצוקי שיירות לקטורה (ק"מ 46.4)

מעונין לקבל עדכון לכל מסלול חדש באתר?

רישום לאתר

שתף

עידו אליאב

אני מטייל כתחביב מילדותי וברכיבה על אופני הרים משנת 2013. את האתר הזה אני בונה, מעדכן ומממן באופן עצמאי והוא פתוח לשירות ציבור הרוכבים והמטילים. טלפון: 052-381-2216