חורף נהדר במידבר, חזרה לאחד המסלולים היפים מהקלסיקה של מידבר יהודה

אורך המסלול 34.4 ק"מ
טיפוס מצטבר: 490 מ' (ירידות כ- 770 מ')
נקודת ההתחלה: קידר דרום
נקודת הסיום: תחנת הדלק בצומת אלמוג
יום ראשון: 31.12.2023

דרכים:

כביש – דרך סלולה – מידרכה: ללא.
דרך עפר: סה"כ כ- 13.1 ק"מ.
סינגלים: סה"כ כ- 21.3 ק"מ.

עקב הקרבה של המסלול למרכז הארץ, נוחות ההקפצה, איכות המסלול והנופים היפים, הפך מסלול זה עם השנים לאחד ממסלולי המידבר המטוילים ביותר בארץ.
זה מסלול מרוכך ביחס לרוב המסלולים המדבריים הלא מסומנים, טוואי הסינגל רוב רובו ניראה היטב בשטח, ורוב נטיב המסלול אינו כולל מאבק ומעברים טכניים. אך עדיין מדובר במסלול מדברי נהדר ולא מסומן, ולמי שאינו מורגל… מידבר יכול להיות קשוח.

כאן במסלול ניסיתי לצמצם קטעים טכניים ולעבור בקטעים זורמים יחסית. לאורך המסלול ישנם קטעים רבים ללא קליטה סלולרית, נידרש ניווט בשטח ומדי פעם נדרשת החלטות על הכיוון ועל הנתיב הנכון.

את היום התחלנו בהקפצה, אנחנו נעזרנו באבו פאדי כמקפיצן, אך עקב ההקפצה הקצרה יחסית כ- 25 דקות לכול כיוון ניתן בהחלט לבצע הקפצה עצמאית.

מקפיצנים אפשריים:
אבו פאדי: 052-246-2540
מוחמד: 052-572-8300

המסלול בקצרה:

מקידר דרום בדרכי עפר ירידה מהירה לנחל קידרון, המשך ירידה לצד הנחל (הזורם ביוב) וחיבור לסינגל העובר על מצוקי הנחל.
עם הסינגל המרשים הגעה לתצפית היפיפייה על מנזר המר-סבא והלאה בדרכי עפר עלייה משמעותית למרגלות הר מונטר.

בסינגלים וקצת בדרך, ירידה ומעקף של ג'בל מוכלוך, המשך בסינגלים ירידה לנחל אוג והלאה על השלוחות שמצפון לנחל אוג ירידה לנבי מוסא.

מנבי מוסא ירידה בסינגל לאורך אחד מערוצי וואדי קוטייף (הוואדי שלאורכו יורד כביש 1), חיבור קצר לסינגל "חווארי אלמוג" וירידה עד לתחנת הדלק בצומת אלמוג לסיום המסלול.

תאור המסלול

• התחלנו את הרכיבה בעקיפה של קידר ממערב ומדרום.
    מחניית העפר שליד שער הישוב ירדנו עם הדרך לדרום ולאחר כ- 500 מ' פנינו לסינגל העולה למזרח ומתחבר בהמשך לדרך 4/4 (ק"מ 1.2).
  • עם הדרך 4/4 גלשנו במהירות בירידה למזרח, עברנו כמה ממאהלים בדוויים ובצומת השבילים בק"מ 3.6 פנינו לדרך לדרום וירדנו עם וואדי רהווה עד למפגש עם נחל קידרון הזורם מי הביוב של מזרח ירושלים (ק"מ 6.1).
  • עם הדרך ירדנו לאורך הנחל בצד המזרחי של הערוץ עד ק"מ 6.9. כאן הדרך החוצה את הנחל נסחפה, המשכנו בהליכה (כ- 30 מ') במעבר הצר הצמוד לנחל ממזרח והמשכנו את הרכיבה עם הדרך.
  • בצומת השבילים במקום בו הדרך חוצה את הנחל (בק"מ 7.5) עזבנו את ערוץ הקידרון, המשכנו למזרח, עלינו עלייה קצרה ותלולה ולאחר כ- 500 מ' עזבנו את הדרך והמשכנו את הרכיבה בסינגל היפיפה הפונה על קו גובה לדרום.
  • בתחילת הסינגל הצר יש נוף יפיפה המשקיף על מדרונות הנחל התלולים, אך בהמשך הסינגל עובר באחת מהתצפיות היפות והמרשימות שבמדבר יהודה הצופה על מנזר המר-סבא.
  • עלינו קטע קצר רגלי (כ- 50 מ') בק"מ 8.9 והמשכנו לאזור הצופה על המנזר (ק"מ 9.4).
  • במפגש עם הדרך 4/4 (בק"מ 9.6) פנינו לצפון והתחלנו עלייה משמעותית לכיוון הר מונטר הנמשכת עד למרגלות ההר (ק"מ 15.2).
    הקילומטר הראשון של העלייה בתלילות בינונית פלוס ובהמשך העלייה מתמתנת.
  • בק"מ 11.1 ירדנו מהשביל הראשי והמשכנו את העלייה לצד הערוץ (עדיף להישאר על השביל), בצומת השבילים בק"מ 14 למרגלות הר מונטר פנינו בירידה למזרח ועצרנו להתרשם משני בורות המים של ביר אל עימרה (ק"מ 14.5).
  • מהבורות המשכנו את העלייה לצפון ובק"מ 15.2 שינינו מגמה והתחלנו ירידה ארוכה,רובה בסינגל ברור וחלקה על דרך 4/4. עקפנו את גבל מוכלך ממזרח ומצפון (ק"מ 20.5 – 21), וירדנו בסינגל הנמשך בוואדי לאורך הערוץ עד לביר בדלק שהיה מלא מים (ק"מ 22).
  • מביר בדלק המשכנו בירידה לאורך הערוץ, עברנו ליד בור מים נוסף (ביר מלקוק ק"מ 23.1) ועם הנתיב הכללי של הוואדי (לא בצמוד לערוץ) המשכנו עם הסינגל שרובו ברור עד הבור הגדול של ביר אל מליקי (ק"מ 24.5).
  • כאן עזבנו את הוואדי, המשכנו עם הסינגל הברור העולה לצפון, ובצומת הסינגלים בק"מ 24.9 פנינו לצפון מזרח.
  • קצת בירידה וקצת בעלייה מתונה טיפסנו לאוכף שבק"מ 26.6 ומכאן הסינגל משנה את אופיו ומתחילה ירידה זורמת (לונה-פארק) שכיוונה הכללי מזרח עד לנבי מוסה והכביש (ק"מ 30.8).
  • מול המסגד חצינו את הכביש למזרח, המשכנו את הירידה בערוץ לצפון (בתחילה הערוץ די רדוד), עם הסינגל שרץ לאורך ערוץ הוואדי ירדנו עד למפגש עם סינגל "חווארי אלמוג" (ק"מ 33.5) והלאה עד לכביש הכניסה לאלמוג ולתחנת הדלק לסיום המסלול

הערות ואזהרות

לחץ למפה של המסלול באתר Israel Hiking and Biking Maps

סרטון הוראות להפעלת תצוגת סימוני ק“מ לאורך המסלול Israel Hiking and Biking Maps

לחץ למפה של המסלול באתר עמוד ענן

ישנם דפדפנים בהם הקובץ שיורד יורד עם סיומת txt, במיקרה שכזה לצורך השימוש בקובץ יש למחוק את תוספת ה- txt:
[צורת הקובץ היורד לא תקין: xxxxx.gpx.txt צורת הקובץ הרצוי: xxxxx.gpx]

מפת המסלול עם סימוני המרחקים (קילומטרים מתחילת המסלול)

הסינגל מעל נחל קידרון (ק"מ 9.1)
ביר בדלק (ק"מ 22)
ביר מלקוק ק"מ 23.1
נבי מוסא (ק"מ 30.3)

מעונין לקבל עדכון לכל מסלול חדש באתר?

רישום לאתר

שתף

עידו אליאב

אני מטייל כתחביב מילדותי וברכיבה על אופני הרים משנת 2013. את האתר הזה אני בונה, מעדכן ומממן באופן עצמאי והוא פתוח לשירות ציבור הרוכבים והמטילים. טלפון: 052-381-2216