מסלול מדברי קצת מאתגר המשלב מספר נקודות עניין מרשימות באזור נחל צין

אורך המסלול 40.3 ק"מ
טיפוס מצטבר: 634 מ'
נקודת ההתחלה והסוף: חניון שיטים בנחל שרף (מדרום לנחל צין ולאזור המפעלים)
יום חמישי: 7.12.2023

דרכים:

כביש – דרך סלולה – מידרכה: ללא כביש.
דרך עפר: סה"כ כ- 19.7 ק"מ.
סינגלים: סה"כ כ- 20.6 ק"מ.

יצא כך שלמסלול יצאנו יום לאחר שירדו באזור לא מעט גשמים, כך התווספו לנוף המדברי היפה, גם תבליני נוף ייחודים של מידבר עם מים.

המסלול בקצרה:

המסלול שצורתו 8 (ולא טבעת כבדרך כלל), מתחיל מחניון השיטים, עובר באזור שפוכת המחצבות של מפעלי צין ודרך נחל צין ממשיך לנחל שרף ולגב שרף.

מגב שרף עליה להר רכב, מעבר "בעיין של הר רכב" והלאה ירידה לנחל צין ולגבי צין.
המשך לנחל חווה, עלייה ומעקף של הר ארחות ממערב והמשך עלייה לשיפולים של נחל טרף. כאן מעבר בעלייה תלולה של כ- 120 מ' עם האופניים על הכתף והמשך בעלייה מתונה לנחל חגור.

מנחל חגור מעבר לנחל שרף, לאורך הערוץ מעבר בגב שרף עליון, בהמשך תצפית על גב שרף תחתון והלאה עם הערוץ המשך עד לחניון שיטים לסיום המסלול.

תאור המסלול

• את היום התחלנו מחניון שיטים בנחל שרף (מדרום לנחל צין ולאזור המפעלים), לחניון ניתן להגיע ברכב פרטי (אם כי ביום הטיול, שהיה יום לאחר שירד לא מעט גשם במקום, היה מעבר בוצי אחד שהיה גבולי לרכב פרטי).
    [את המסלול מהמפעלים לחניון שיטים, הוספתי במפת IHM בתכלת]
  • חנינו את הרכב קצת במסתור בין השיטים, שיהיה פחות בולט מהדרך הטובה המגיעה מהמפעלים ויצאנו לדרך. עד ק"מ 3 רכבנו בדרך טובה שהייתה קצת בוצית ומכאן ועד ק"מ 4.2 עברנו באזור שפוכת המחצבות של המפעלים. בקטע זה של המסלול עברנו רגלית כמה מקומות בהם הדרך נחסמה ע"י סוללת עפר שמוקמה על הדרך, וכן ירידה תלולה וקצת מפחידה (כ- 30 מ') בירידה מהר השפוכת בק"מ 4.1.
  • את אזור זה מומלץ לעקוף ולעבור בדרך אחרת אותה רכבנו בעבר:
    לעבור במעבר המים של נחל שרף תחת מסילת הרכבת, המשך בירידה לדרום בדרכים לאורך נחל שרף עד לדרך הטובה של המפעלים ומכאן למערב עד המפגש עם מסלול זה.
    [את הדרך העוקפת הוספתי במפת IHM באדום].
  • מק"מ 4.2 רכבנו כ- 400 מ' ללא מסלול מוגדר עד חיבור לדרך (ק"מ 4.6) ומכאן עם דרכי 4/4 המשכנו למסילת הרכבת. באזור נוח למעבר חצינו את המסילה (ק"מ 5.3) ועם הדרך המשכנו לצפון לכיוון ערוץ נחל צין, חצינו את הערוץ הרחב ללא מסלול מוגדר ובמפגש עם הדרך הטובה בק"מ 6.2 פנינו למערב.
  • עד ק"מ 10.2 רכבנו בדרך שמדרום לערוץ הרחב של הצין, כאן עזבנו את הדרך, ירדנו רגלית בתלילות לערוץ והמשכנו לאורך הערוץ פעם בנתיב ופעם ללא שביל ברור עד ק"מ 11.8, כאן חצינו את הערוץ לצפון ועם השביל העולה לאורך נחל זרחן טיפסנו בעלייה מתונה עד לגב זרחן ק"מ 15.8.
  • בגב זרחן טיפסנו רגלית מצוק קטן עם מדרגת סלע שבניהם סולם הקצר (שני שלבים), והתיישבנו להפסקה בגב היפיפה שהיה מלא במים.
  • מהגב המשכנו בטיפוס לכיוון דרום, עברנו רגלית קטע תלול וקצר (ק"מ 15.9) והמשכנו את הרכיבה בנקב בעלייה בתלילות בינונית לדרום מזרח. עם הנקב שרובו ניראה טוב בשטח המשכנו עד ק"מ 17.8, כאן פנינו בירידה למערב ועל הסכין הרחבה המשכנו כמעט עד לעין של הר רכב ק"מ 18.2.
  • כאן קצת לפני מיקום העין (שאינה נראת מחלקו העליון של הסכין) ירדנו עם השביל הצר לדרום מזרח ובק"מ 18.3 עצרנו לתצפית טובה על העין.
  • ממרגלות העין של הר רכב המשכנו בסינגל קטן שמדי פעם הרכיבה ללא שביל ברור, במפגש עם נחל צין חצינו את האפיק ובגדה הדרומית של הנחל עברנו את גבי צין. טיפסנו בק"מ 20 רגלית על הדופן התלולה של הנחל, המשכנו באזור השטוח של שופכת המחצבות וחזרנו לגבים היפים שבנחל באזור ק"מ 21.
  • במפגש עם נחל חווה (ק"מ 21.4) עזבנו את נחל צין ועם הדרך לדרום הגענו לגשר מעבר המים שתחת המסילה (ק"מ 21.8), ירדנו רגלית בתלילות לאפיק הנחל, חצינו את המסילה תחת הגשר והמשכנו עם הדרך 4/4 במעלה נחל חווה.
  • את נחל חווה עזבנו עם הדרך הברורה הפונה למזרח בק"מ 23.5 , בעלייה מתונה עד בינונית עלינו עד ק"מ 25.8, כאן קיצרנו קצת את העלייה – פנינו לדרום לדרך בשימוש מועט, לאחר כ- 200 מ' המשכנו לדרום ללא שביל מוגדר ובק"מ 26.2 התחברנו שוב לדרך 4/4.
  • בק"מ 27 עזבנו את הדרך והמשכנו בעלייה מתונה בנקבים לאורך הערוץ ולאחר כ- 400 מ' חזרנו שוב לדרך. באזור ק"מ 28.3 הדרך הופכת צרה וממשיכה כנקב ברור עד ק"מ 29.1
  • כאן המשכנו רגלית כ- 20 מ' עם הנקב העולה בתלילות לצפון, ובהמשך (בק"מ 29.4) מתחילה עלייה תלולה ומשמעותית של כ- 120 מ' בה יש לעלות עם האופניים על הכתף.
  • לאחר העלייה זו, עשינו הפסקה קצרה בצל המצוק ומכאן המשכנו קצת בנקבים וקצת ללא שביל ברור בירידה למזרח לכיוון האזור המתון של נחל חגור (ק"מ 31). המשכנו בעלייה מתונה בנקבים למזרח ובק"מ 32.4 חצינו את הדרך הברורה המחברת את המרזבה עם נחל חווה (דרך בכיוון צפון – דרום סימון שבילים אדום).
  • מכאן המשכנו את הרכיבה למזרח בשביל המסומן ירוק היורד לנחל שרף, בק"מ 33.3 השביל יורד לערוץ עצמו ובהמשך יורד לאורך הנחל עד לסיום המסלול בחניון השיטים.
  • המסלול היפה בנחל ברובו ברור, הרכיבה טכנית אך זורמת, מדי פעם ישנה נקודה בה יש לרדת מהאופניים. בק"מ 34.3 עברנו בגב שרף עליון ועל גב שרף תחתון השקפנו מרחוק (ק"מ 36.9). באזור ק"מ 38 הנחל מתרחב ומכאן המשכנו בירידה לצפון עד לחניון השיטים וסיום המסלול.

הערות ואזהרות

לחץ למפה של המסלול באתר Israel Hiking and Biking Maps

סרטון הוראות להפעלת תצוגת סימוני ק“מ לאורך המסלול Israel Hiking and Biking Maps

לחץ למפה של המסלול באתר עמוד ענן

ישנם דפדפנים בהם הקובץ שיורד יורד עם סיומת txt, במיקרה שכזה לצורך השימוש בקובץ יש למחוק את תוספת ה- txt:
[צורת הקובץ היורד לא תקין: xxxxx.gpx.txt צורת הקובץ הרצוי: xxxxx.gpx]

מפת המסלול עם סימוני המרחקים (קילומטרים מתחילת המסלול)

נחל צין (ק"מ 8)
נחל צין (ק"מ 9)
נחל צין (ק"צ 11.1)
עין אום תינה (ק"מ 12.3)
גב זרחן (ק"מ 15.3)
בגב זרחן – השלט ציטוט מספרו "בביתו במדבר" של מאיר שלו המתאר את הגב

מאיר שלו מתוך "בביתו במדבר":

"עוד כמה פסיעות, ואני גוהר על סתר פי הגב. הנה חלקת המים, הנה אדווה רועדת, הנה גם אני, נשקף מן המצולה. …והרחק מעלי, בקצה ארובת הסלע, עינו העגולה של הרקיע. הביטי בי, עין שמים כחולה, נולד ועולה לעומתך, הביטי בי בהמריאי ממצולות אלייך."

גב זרחן
מבט מגב זרחן לדרום לנחל זרחן (ק"מ 15.8)
העין של הר רכב, ברקע נחל צין (ק"מ 18.3)
נחל צין (ק"מ 19.5)
מעבר המים תחת מסילת הרכבת בנחל חווה (ק"מ 21.8)
בנחל שרף

מעונין לקבל עדכון לכל מסלול חדש באתר?

רישום לאתר

שתף

עידו אליאב

אני מטייל כתחביב מילדותי וברכיבה על אופני הרים משנת 2013. את האתר הזה אני בונה, מעדכן ומממן באופן עצמאי והוא פתוח לשירות ציבור הרוכבים והמטילים. טלפון: 052-381-2216