מעבר מקורות המים של הירדן: נחל ירדינון, חרמון (בנייס), שניר (חצבני), ודן

נקודת ההתחלה והסוף: חניית הרכבים של קייקי כפר בלום
יום חמישי : 7.9.2023

דרכים:

כביש – דרך סלולה – מידרכה: סה"כ כ- 12.5 ק"מ.
דרך עפר: סה"כ כ- 29.6 ק"מ.
סינגלים: סה"כ כ- 4.2 ק"מ.

המסלול בקצרה:

תחילת היום מכפר בלום לאורך הגדה המזרחית של הירדן לדרום, ומלהבות הבשן לצד הכביש עלייה עד לדרך הפטרולים. בדרך הפטרולים עצירה בבריכה היפיפייה שבנחל ירדינון לטבילה ומכאן המשך לצפון.
לצד דרך הפטרולים מעבר באנדרטה לאורי אילן שהתאבד בשבי הסורי בעקבות כישלון מבצע צרצר, ומהאנדרטה המשך לחורבת עומרית הקרובה.
מעומרית ירידה לקבר נבי יהודה והלאה בירידה לגשר ביילי שמעל נחל חרמון, כאן עצירה לרחצה שניה, ומכאן המשך לקיבוץ לדן. בדן עצירה לסיור במפעל הגרביים אנפורנה, חציית הקיבוץ לכיוון בית אוסישקין, ויציאה מהקיבוץ דרך השער האחורי.
הקפה של תל דן ממזרח ומצפון, ובדרכים בין השדות והמטעים המשך לנחל דן. לצד הנחל כניסה לסינגל האבוקדו, באחת מנקודות החמד שבסינגל עצרה לרחצה נוספת, ובהמשך מעבר ליד דג על הדן.
לאורך שביל שמורת נחל שניר רכיבה עד כביש 90, הקפה של מתחם הקמפינג והקייקים, ובהמשך בסינגל לאורך הנחל מעבר בפאתי בית הילל והלאה לכיוון שדה נחמיה.
באחת מהנקודות היפות לצד הנחל עצירה לרחצה רביעית, ולאורך הנחל המשך לגשר יוסף, על הגשר מעבר לגדה המזרחית של הירדן ולאורך טיילת עמי חזרה לכפר בלום לסיום המסלול.

תאור המסלול

• מחניית הרכבים של קייקי כפר בלום פנינו עם הכביש למזרח, חצינו על הגשר את הירדן (ק"מ 0.3) והתחלנו את הרכיבה לאורך הגדה המזרחית של הירדן בשביל הצמוד לנחל לכיוון דרום.
  • בק"מ 5 פנינו למזרח ובמפגש עם הכביש מול מלהבות הבשן (ק"מ 6.7) פנינו לדרום ועלינו לצד הכביש לצומת גונן (ק"מ 9).
  • מהצומת לצד הכביש המשכנו לדרך הפטרולים, פנינו לצפון (ק"מ 10.4), ובבריכה היפיפייה שבנחל ירדינון (ק"מ 14.2) עצרנו לטבילה ותה ראשון של בוקר.
    (הבריכה היא פרי עמלם של מקימי קיבוץ שמיר שבנו סכר לאגירתם של מי הנחל בימים של ראשית הקיבוץ).
  • עם דרך הפטרולים שעברה עד מלחמת ששת הימים לאורך הגבול עברנו ממזרח לשמיר ולכפר סולד ובהמשך עצרנו ליד האנדרטה לאורי אילן (ק"מ 21.9).
  • אורי אילן בן קיבוץ גן שמואל, נפל בשבי מעבר לקו הגבול לא רחוק ממקום האנדרטה יחד עם עוד 4 לוחמים במסגרת מבצע צרצר.
    המבצע שכשל נועד להחלפת סוללה במכשיר האזנה לקו טלפון סורי. במהלך השבי בעקבות עינויים קשים אורי התאבד.
    על גופתו שהוחזרה לישראל נמצאו בין בגדו 9 פתקים מאולתרים, על אחד מהם כתב אורי: "לא בגדתי, התאבדתי".
  • מהאנדרטה עלינו לחורבות עומרית (ק"מ 22.8), במקום קומפלקס מקדשים מתקופות שונות שהחשוב בהם הוא מקדשו של הורדוס לקיסר הרומי אוגוסטוס.
  • החפירות באתר שהתגלה במקרה בשנת 1989 בעקבות שרפה, סיימו תקופה ארוכה בה ניסו החוקרים למצוא את מקום המקדש המוזכר בכתבי יוסף בן מתתיהו.
  • מעומרית ירדנו לקברו של נבי יהודה (ק"מ 24) והלאה בירידה עד לגשר ביילי שמעל נחל חרמון (ק"מ 26), כאן עצרנו לרחצה שניה, ומכאן המשכנו לדן. נכנסנו לקיבוץ דרך שער הכניסה הראשית (ק"מ 28) ועצרנו לסיור קצר במפעל הגרביים אנפורנה המייצר גרביים מעולות (ק"מ 28.3).
  • עם כמה זוגות גרבים בתיק חצינו את הקיבוץ לכיוון בית אוסישקין (ק"מ 29.5) ודרך השער האחורי יצאנו מהקיבוץ (ק"מ 29.8). הקפנו את תל דן ממזרח ומצפון, המשכנו בדרכים בין השדות והמטעים וליד נקודת השאיבה של נחל דן (ק"מ 33.6) נצמדנו לדרך הפונה למערב לאורך הנחל.
  • ליד מחלק מגלש המים נכנסנו לסינגל האבוקדו (ק"מ 34), ובאחת מנקודות החמד שלאורך הסינגל עצרנו לרחצה נוספת (ק"מ 34.4).
  • עם השביל עברנו ליד דג על הדן (ק"מ 33.3), המשכנו לאורך שביל שמורת נחל שניר, ובמפגש עם כביש 90 חצינו את הכביש במעבר התחתי (ק"מ 37.6). הקפנו את מתחם הקמפינג ואת קייקי בית הילל, ונכנסנו לסינגל העובר במנהרות הקנים (ק"מ 38.5) איתו המשכנו בגדה המערבית של נחל שניר.
  • עם הסינגל שמדי פעם הופך דבל או דרך המשכנו לאורך הנחל, עברנו בפאתי בית הילל והלאה בצמוד לנחל לכיוון שדה נחמיה. באחת מנקודות החמד לצד הנחל עצרנו לרחצה רביעית (ק"מ 42.4), ולאורך הנחל המשכנו ועברנו תחת גשר יוסף (ק"מ 44.7).
  • על הגשר עברנו לגדה המזרחית של הירדן ולאורך טיילת עמי חזרנו לכפר בלום לסיום המסלול.

הערות ואזהרות

לחץ למפה של המסלול באתר Israel Hiking and Biking Maps

סרטון הוראות להפעלת תצוגת סימוני ק“מ לאורך המסלול Israel Hiking and Biking Maps

לחץ למפה של המסלול באתר עמוד ענן

ישנם דפדפנים בהם הקובץ שיורד יורד עם סיומת txt, במיקרה שכזה לצורך השימוש בקובץ יש למחוק את תוספת ה- txt:
[צורת הקובץ היורד לא תקין: xxxxx.gpx.txt צורת הקובץ הרצוי: xxxxx.gpx]

מפת המסלול עם סימוני המרחקים (קילומטרים מתחילת המסלול)

קיבוץ להבות הבשן, מבט מדרך הפטרולים (ק"מ 11.3)
הבריכה בנחל ירדינון רחצה ראשונה (ק"מ 14.2)
האנדרטה לאורי אילן (ק"מ 21.9)
חורבות עומרית (ק"מ 22.8)
גשר ביילי מעל נחל חרמון רחצה שניה (ק"מ 26)
בית אוסישקין (ק"מ 29.5)
נקודות בסינגל האבוקדו בה עצרנו לרחצה (ק"מ 34.4)
מנהרות הקנים (ק"מ 38.5)
רחצה רביעית בנחל שניר (ק"מ 42.4)

מעונין לקבל עדכון לכל מסלול חדש באתר?

רישום לאתר

שתף

עידו אליאב

אני מטייל כתחביב מילדותי וברכיבה על אופני הרים משנת 2013. את האתר הזה אני בונה, מעדכן ומממן באופן עצמאי והוא פתוח לשירות ציבור הרוכבים והמטילים. טלפון: 052-381-2216