המסלול עובר בין אתרי אמות המים של עכו, מהמעיינות באזור כברי עד לעיר.

אורך המסלול: 46.6 ק"מ
טיפוס מצטבר: 315 מ'
נקודת ההתחלה והסוף: חניית הרחבים שבקצה רחוב אחד העם, מדרום למתחם מקדש הבהאא אולה
יום שישי: 16.6.2023


דרכים:

כביש – דרך סלולה – מידרכה: סה"כ כ- 23.1 ק"מ.
דרך עפר: סה"כ כ- 22.5 ק"מ.
סינגלים: סה"כ כ- 1 ק"מ.


המסלול בקצרה:

המסלול עובר בין האתרים לאורך אמות המים שהובילו בעבר מים מהמעיינות באזור כברי עד לעכו.
חלקו הראשון של המסלול המתחיל משכונת נווה אביב במזרח עכו, עובר בשבילי העפר באזור החקלאי של עמק זבולון ומגיע עד למעיינות כברי.
בחלק זה של המסלול, בו עלייה בשיפוע מתון מאוד כמעט מישורי, ניתן לחוש ולהבין את השיפוע המתון מאוד בו זרמו המים. כאן שילבתי ביקור קצר בשני אתרים שאינם קשורים לאמת המים, ביקור בכפר שייח דנון ומעבר במסגד הנטוש בחורבות הכפר ע'בסיה שתושביו פונו לאחר מלחמת העצמאות לשייח דנון.
חלקו השני של המסלול מתחיל באזור מעיינות כברי ( ליד עין גיח ועין שפע), עובר בתחילתו בין השדות לאורך תוואי אמת המים של סולימאן פחה, ממשיך על תוואי האמה בין עברון, מזרעה, רגבה ועד לוחמי הגטאות.
מעבר בקטע קצר לאורך חוף הים בין בוסתן הגליל ועכו, ובהמשך מעבר באתרי האמה בחלקה הצפוני של העיר העתיקה ובאתרי האמה הנוספים שבעיר.

למסלול זה מצורף פרק הרחבה משמעותי ומפורט, הסוקר את נושא אמות המים שניבנו לאורך ההיסטוריה להובלת המים ממעינות כברי לעכו.

תאור המסלול

  • מחניית הרחבים שבקצה רחוב אחד העם, מדרום למתחם מקדש הבהאא אולה, יצאתי עם הדרך הצרה לכיוון מזרח, הקפתי את מתחם המקדש מדרום וממזרח ועם השביל חציתי את כביש 4 במעבר שתחת הכביש (ק"מ 0.7).
  • בצידו המזרחי של הכביש עליתי מעט למזרח ובשביל בשדרת העצים פניתי לצפון מזרח. בצמוד לגדר קיבוץ שומרת פנית למזרח (ק"מ 1.3), ובצומת השבילים לאחר כ- 400 מ' פניתי צפונה לשביל שבין השדות.
  • עם השביל עברתי בצמוד לגדר קיבוץ לוחמי הגטאות (ק"מ 3.3) ועם הדרך הלבנה הפונה למזרח (ק"מ 3.7) המשכתי בין השדות.
  • עברתי בצמוד ומדרום לנס עמים (ק"מ 5.5) ובצומת בק"מ 6 פניתי לצפון מזרח. עם השביל הקפתי את נס עמים ממזרח ובק"מ 7.3 במפגש עם הכביש הנכנס לישוב (כביש 8611) פניתי לצפון לצד הכביש.
  •  בק"מ 8.8 עזבתי את כביש, פניתי לצפון ומיד למזרח ועם הדרך הנמשכת במקביל לכביש 859 המשכתי עד ק"מ 11.7. כאן עברתי בגשר לצידו הצפוני של הכביש ועם הדרך המשכתי למזרח.
  • בצמוד לכביש 70 פניתי לצפון (ק"מ 12.5), ולאחר כ- 300 מ' בצומת חציתי את כביש 70 למזרח. המשכתי לצד כביש 8721  כ- 50 מ' למזרח ועם הדרך הפונה לצפון ונכנסת לשייח דנון, עליתי לצפון והתחברתי לכביש הכפר (ק"מ 13).
  • בניסיון לתצפית על האזור וביקור בבית הקברות הקטן והישן של הישוב עליתי ברחובות הכפר לראש גבעת הישוב (ק"מ 14).
    כאן התצפית מוגבלת ומוסתרת על ידי הבתים, בית הקברות שבראש הגבעה לא מאוד מטופח, אך בהחלט לא מוזנח, במרכזו מבנה גדול עם כיפות ירוקות, ומבין המצבות משכה את תשומת ליבי מצבה אחת הכתובה בעברית.
  • מבית הקברות ירדתי ברחובות הכפר, חציתי בק"מ 15 אזור ריכוז פסולת בנין, ועם השביל המשכתי בירידה לצפון. בק"מ 15.6 חציתי את הכביש העולה למחצבה, ועם דרך עליתי לביקור במסגד הנטוש של חורבת כפר ע'בסיה (ק"מ 16.2). מעבר לכך שמבנה המסגד יפה ומרשים, סיפור המקום שווה גם הוא מעט תשומת לב, (אולי אפרט על כך במסלול אחר).
  • לאחר ביקור במסגד פניתי עם השביל למזרח ובצומת השבילים בק"מ  16.6 פניתי לצפון ובהמשך התחברתי למסלול סינגל יחיעם (ק"מ 17.2). בק"מ 18.2 עזבתי את מסלול הסינגל, פניתי לכיוון כביש 70, ולאחר כ- 50 מ' חציתי את הכביש למערב.
  • לצד שער הרכבים (שניראה כסגור) עברתי במעבר הולכי הרגל הצר, ועם הכביש פניתי למערב. עברתי לצד הבריכה של עין גיח (ק"מ 18.6), וליד מבנה הבריכה העתיק והגדול שנועד להרמת מי מעין שפע (ק"מ 19.1).
  • עברתי ליד הברכה המגודרת של המעיין שפע הצמודה לבריכה העתיקה והלאה המשכתי בין שטחי החקלאות. בצמוד לנחל געתון, מקום בו ניראה שהדרך ללא מוצא (ק"מ 20.6) עברתי במעבר הצר והמוסתר של "שביל אשר", ולצד נחל געתון המשכתי למערב.
  • את שרידי האמה הראשונים פגשתי בק"מ 22.5, כאן עזבתי את נחל געתון ופניתי לצד שרידי האמה לדרום מערב לביקור בחאן עבדאללה – (חאן אל-ווקף, ק"מ 23). החאן היה חווה חקלאית שנהנתה ממי האמה להשקיית הגידולים.
  • מחאן עבדאללה חזרתי לנחל געתון, לאורך הנחל ירדתי עד לפאתי נהריה (ק"מ 24.4) ואלאה בין השדות עברתי ממזרח לשכונת ההרחבה של קיבוץ עברון (ק"מ 25.2).
  • עם הדרך והכביש עברתי בין השטח המגודר של מתחם בית הקולונל ממזרח (שטח השייך כיום להבהאים); ובין קיבוץ עברון ממערב; (ק"מ 26 עד ק"מ 26.3).
    כאן בק"מ 26.3 בקרבת בית הקולונל הדרך חסומה בגידור, חזרתי לאחור במחשבה לחצות לדרום דרך קיבוץ עברון.
  • בין ק"מ 26.3 עד 28.5 ניסיתי לעבור דרך עברון ודרך בית הספר האזורי אופק, ולאחר הכוונה של אנשי המקום, הקפתי את מתחם בית הקולונל ממזרח (ק"מ 28.7) ונכנסתי למזרעה.
  • עם כביש עברתי בין בתי הישוב עד למפגש עם האמה בק"מ 29.5, מכאן ירדתי כ- 100 מ' לדרום ועצרתי לראות את תיקון גיחון צינור המתכת שביצעו הבריטים. תיקון זה התבצע לאחר התמותות האמה באזור ערוץ נחל בית העמק בשיטפון שפקד את הנחל בשנת 1944 או 1942 (השנת אינה זהה במקורות השונים).
  • עם הכביש חזרתי לאחור, ברחוב אל-קנאטר פניתי למערב (ק"מ 29.9) ולאחר כ- 50 מ' חציתי את נחל בית העמק בגשרון מעל האפיק. עם הדרך המשכתי לאורך האמה לדרום, ואלאה בין רחובות מזרעה עד כביש 4 (ק"מ 30.6).
  • על המדרכה לצד כביש 4 המשכתי לכניסה לרגבה (ק"מ 31.1), כאן פניתי לכיוון המרכז המסחר (ק"מ 31.6), וממנו המשכתי למפגש החוזר עם האמה בדרום רגבה (ק"מ 31.8). עברתי לצד בית הקברות המטופח של הקיבוץ, ולאורך האמה עם השביל המשכתי לכיוון לוחמי הגטאות (ק"מ 33.3).
  • בק"מ 33.7 עצרתי לראות מרחוק את קשתות האמה מעל נחל יסף (מדרום ללוחמי הגטאות). מכאן חציתי את כביש 4 למערב, עברתי ליד מחנה שרגא, והלאה  עם הכביש נכנסתי לבוסתן הגליל (ק"מ 35).
  • בקצה רחוב הזית (ק"מ 35.7) יצאתי מהישוב עם השביל למערב, עברתי ליד מגדל התצפית הבריטי לגילוי צוללות, מיגדל המסתיר סיפור מרתק (ק"מ 36).
    [להרחבה בנושא המגדל התצפית]
  • על שביל הכורכר רכבתי לאורך החוף עד למפגש עם טיילת עכו (ק"מ 37.1), והלאה לאורך הטיילת עד לאנדרטה ללוחמי האצ"ל והלח"י  (ק"מ 39.2), מכאן חזרתי מעט לאחור ודרך רחוב שלמה בן יוסף ורחוב ויצמן נכנסתי לעיר העתיקה (ק"מ 39.7), כאן פניתי למזרח לכביש היורד לחפיר החומה.
  • בחפיר בק"מ 39.9 עצרתי להתרשם ממגדל הסיפון שעל חומת הנגד (מסומן A בתמונה 21), וכן בסביל השקוע בחומה מתחת למגדל. סביל זה ששימש את החילים בחפיר (מסומן C בתמונה 21).
  • מכאן חזרתי לאחור, עברתי דרך בריכת סביל חלוקת המים (מסומן H בתמונה 21 – ק"מ 40.2), ובהמשך עם המדרכה ירדתי לאזור שבין חומת דאהר אלעמר וחומת ג'זאר – לראות את צינור הובלת המים החשוף (מסומן F בתמונה 21).
  • עם המדרכה התחברתי לרחוב סאלח א-דין (ק"מ 41.1), איתו הגעתי למסגד אל-ג'אזר. המסגד אותו בנה ג'זאר, היה אחד מאתרי העיר אליהם הובלו מים מהאמה.
    כאן סיימתי את הסיור בעיר העתיקה, ודרך רחוב ויצמן יצאתי לצפון.
  • ברחוב בן עמי בק"מ 42 עצרתי להתרשם מבניין הארמון עות'מני הגדול, שהפך בהמשך בשנת 1923- למפעל הגפרורים המיתולוגי נור, ודרך רחוב גיבורי סיני נכנסתי לרחוב דוד נוי.
  • בצומת של רחוב דוד נוי – פינת יהושפט, בצמוד למועצה הדתית עצרתי בק"מ 42.4 ליד מגדל הסיפון – טאלע באב אל-עכא / דוּרִייֶה אל-אדרא, וממנו המשכתי לצפון רחוב יהושפט.
  • דרך רחוב העצמאות נכנסתי לרחוב הארבעה, ובקצה הצפוני של הרחוב (ק"מ 43.1) עצרתי ליד מגדל הסיפון – טאלע אל-אימאם, בהמשך במפגש עם רחוב רמז פניתי לצפון דרך מדרכות הגן (ק"מ 43.2).
  • בק"מ 43.7 חציתי את מסילת הרכבת במעבר התת קרקעי וברחוב אריה דושניצקי פנית למערב, עצרתי בק"מ 43.9 ליד המבנה ההיסטורי של בית החרושת למים מינרלים "ספינס" שהוקם ב- 1930 ע"י היזם ארתור רואודון, את המים קיבל המפעל ישירות מאמת המים.
  • בק"מ 44.1 עברתי בצמוד למגדל הסיפון – טאלע אל-אעוג'ה (הסוטה) ועם שביל הגן הציבורי פניתי בק"מ 44.2 לצפון.
  • בניסיון לראות את קבר הקולונל קפארלי עברתי עם השביל דרך חניית הרכבים, בצמוד לכניסה למכללה אקדמית גליל מערבי – פניתי למזרח (ק"מ 44.6), אך את חלקת הקבר (שבדיעבד מצאתי בק"מ 44.7) – פקששתי.
  • בק"מ 44.9 עצרתי ליד הגדר המקיפה את כפר הנוער מנוף, כאן עצרתי כדי לראות את מגלש המים  בו עברו המים מתעלת האמה הפתוחה – לצינור. (מיקום המגלש בתוך מתחם כפר הנוער).
  • מכאן המשכתי עם השביל לצפון מזרח, דרך רחוב יוסף יצאתי לרחוב שדרות מנוף (ק"מ 45.2) , ולצד הכביש פניתי למערב. עם הכביש עברתי תחת קשתות האמה ודרך שער הרכבים הצצתי על האמה הנכנסת למנוף.
  • ממנוף חזרתי לאחור כ- 20 מ' ובק"מ 45.4 פניתי לשביל הנמשך לצפון איתו הגעתי למוסד עתידות (ק"מ 45.7).
    מעבר לגדר בתוך מתחם המוסד ממוקם ארמונו המתפורר של מושל עכו – סולימאן פחה.
  • מי האמה שעברו בצמוד וממערב לארמון, שימשו את גן הארמון ואת בריכת השחייה הענקית שלצידו, גודל הברכה כ- 40X80 מטר ועומקה כ- 3 מ'. כיום אין גישה לשריד הבריכה שמצפון למוסד עתידות, היא סתומה חלקית ובתוכה גדלה חורשת קזוארינות.
  • ממוסד עתידות יצאתי לרחוב אחד העם איתו חזרתי לחניית הרכבים לסיום המסלול.

הערות ואזהרות


לחץ למפה של המסלול באתר Israel Hiking and Biking Maps

סרטון הוראות להפעלת תצוגת סימוני ק“מ לאורך המסלול Israel Hiking and Biking Maps

 

לחץ למפה של המסלול באתר עמוד ענן



מפת המסלול עם סימוני המרחקים (קילומטרים מתחילת המסלול)


אותי זה עניין

[פרורי מידע – הרחבה בנושא אמות המים לעכו]

פרק ההרחבה למסלול זה יצא גדול במיוחד, עקב גודלו וריבוי הפרטים והתמונות, הפרדתי את הפרק באופן מוחלט
[לפרק ההרחבה]


המסגד הנטוש של חורבת כפר ע'בסיה (ק"מ 16.2)
בית הקולונל (ק"מ 26.3)
שייך כיום לנכסי הבהאיים (במקום בוצע שיחזור של האמה ושל בריכת ההשקיה)
גיחון צינור המתכת שהיתקינו הבריטים כתיקון לאמה – מבט לדרום
במרחק של כ- 70 מ' ניתן לראות את הצינור בצידו הדרומי (מסומן בחץ אדום נוסף)
(ק"מ 29.7 במסלול)
תמונה (2) – אמת המים ברגבה
(ק"מ 31.8 במסלול הטיול)
מגדל התצפית הבריטי לגילוי צוללות, מיגדל המסתיר סיפור מרתק (ק"מ 36)
[להרחבה בנושא]
האנדרטה לפורצי כלא עכו (ק"מ 29.2)
האנדרטה לפורצי כלא עכו
מעבר צינור המים בחפיר בין חומת ג'זאר המסיבית, וחומת דאהר אלעמר שניפגעה ונהרסה חלקית מפגיעת פגז בשנת 1840
(ק"מ 40.7)
הסביל בכניסה למסגד אלג'זאר (ק"מ 41.3)
בניין הארמון עות'מני הגדול, שהפך בהמשך בשנת 1923- למפעל הגפרורים המיתולוגי נור (רחוב בן עמי בק"מ 42 )
מפעל הגפרורים נור
המבנה ההיסטורי של בית החרושת למים מינרלים "ספינס" שהוקם ב- 1930 (ק"מ 43.9)
מיגדל הסיפון טאלעה אל-עוג'ה, טאלעה אל-תינה, המפותל
מיקום: צומת של רחוב דושניצקי עם רחוב הנחל – הרחוב המוביל למיכללה האקדמית גליל מערבי
(ק"מ 44.1 במסלול)
דרך בירות העוברת תחת קשת המיגדל, תמונה מראשית המאה ה- 19
מקור: Keystone-Mast Collection
מבט לדרום
מוסד עתידות – ארמונו המתפורר של סולימאן פחה (ק"מ 45.7)

אותי זה עניין

[פרורי מידע – הרחבה בנושא אמות המים לעכו]


מעונין לקבל עדכון לכל מסלול חדש באתר?

רישום לאתר

שתף

עידו אליאב

אני מטייל כתחביב מילדותי וברכיבה על אופני הרים משנת 2013. את האתר הזה אני בונה, מעדכן ומממן באופן עצמאי והוא פתוח לשירות ציבור הרוכבים והמטילים. טלפון: 052-381-2216

כתיבת תגובה