מסלול בחיפה ובכרמל, הכולל עלייה ברכבל מצומת הצ'קפוסט לאוניברסיטה, ובהמשך מעבר בעין קדם.

אורך המסלול: 48 ק"מ + 4.5 ק"מ ברכבל
טיפוס מצטבר: 679 מ' + 470 מ' ברכבל
נקודת ההתחלה והסוף: חניית הרכבים הצמודה למתחם הטניס והספורט בשכונת נאות פרס (ליד האצטדיון סמי עופר)
יום חמישי: 10.8.2023

דרכים:

כביש – דרך סלולה – מידרכה: סה"כ כ- 27 ק"מ.
דרך עפר: סה"כ כ- 10 ק"מ.
סינגלים: סה"כ כ- 11 ק"מ.

המסלול בקצרה:

בתחילת היום שהעיר מתעוררת, מעבר בחלקה התחתון של חיפה, בהמשך עלייה עם הרכבל מצומת הצ'ק-פוסט לאוניברסיטה, ובחלקו השני של היום, מעבר בדרכים ובסינגלים המעולים שהכרמל יודע להציע.

חלק ראשון, הקפה של העיר ממערב למזרח.
משכונת נאות פרס (ליד האצטדיון סמי עופר) ירידה לפארק הכט, ממנו ירידה לטיילת החוף ואלאה עם הטיילת עד לבת גלים. מעבר לצד הבתים היפים של המושבה הגרמנית, ודרך העיר התחתית עד לצומת הצ'ק-פוסט. עצירה בעין סעדיה, ומהמעיין מעבר לתחנת הרכבל הקרובה (מרכזית המפרץ).
עלייה של 10 דקות ברכבל – 10 דקות של שקט ורוגע עם נופי העיר והים, כייף.
במתחם האוניברסיטה המטופח עצירה בבית הקפה המקומי, ומכאן מתחיל החלק השני של היום.

בשבילים ובסינגלים המעולים של הכרמל מעבר בנחל אלון ובעין אלון, בהמשך מעבר בשווצרייה הקטנה והלאה עלייה לכיוון קו פרשת המים של הכרמל. ירידה מהירה לנחל נדר וממנו עלייה קצרה לעין קדם. כאן עצירה להפסקה של רחצה והתרעננות, הכוללת זחילת "תנינים" בתוך ניקבת המים הארוכה והחשוכה (יש צורך בפנס).
מעין קדם ירידה לטירת הכרמל, בהמשך ירידה ברחובות העיר והמדרכות עד אצטדיון סמי עופר והלאה לסיום המסלול.

תאור המסלול

• מחניית הרכבים הצמודה למתחם הטניס והספורט בשכונת נאות פרס (ליד האצטדיון סמי עופר) ירדנו דרך רחוב שלמה המלך ודוד המלך לפארק הכט (ק"מ 3), עם מדרכות הפארק חצינו במעבר התת קרקעי את כביש 4 למערב ובשבילי הפארק המשכנו לצפון.
  • במעבר התת קרקעי חצינו את מסילת הרכבת למערב (ק"מ 3.8) ועל הטיילת המשכנו לכיוון שכונת בת גלים. במפגש עם רחוב "רציף אהרון רוזנפלד" (ק"מ 6) עזבנו את הטיילת (כאן למי שמעונין – בחוף הרחצה ישנם מיקלחות), עם הרחוב המשכנו למזרח עד לרחוב השחף (ק"מ 7).
  • דרך רחוב השחף ורחוב שרל לוץ הגענו לרחוב העלייה השנייה וממנו דרך רחוב מילסון והלאה בין הבתים (ק"מ 7.8) עברנו לרחוב חיל הים. מכאן המשכנו לרחוב יפו (ק"מ 8.3), עברנו במושבה הגרמנית, ודרך רחוב דוד בן גוריון התחברנו לרחוב שדרות המגינים (ק"מ 9.6).
  • בק"מ 10.4 פנינו דרך רחוב כיאט לרחוב נתנזון, עברנו ליד מסגד ג'פנאח הוותיק הצמוד לבניין קרית הממשלה המודרני, מכאן המשכנו דרך רחוב חטיבת גולני והלאה עם רחוב בר יהודה עד לצומת הצ'קפוסט.
    את קטע המעבר ברחוב חטיבת גולני (ק"מ 11.2 עד 12.4) ניראה לי כי עדיף לשנות ולעבור בשדרות פלי"ם [במפת IHM הוספתי את המסלול החלופי באדום].
  • בצומת הצ'ק-פוסט בק"מ 15 ירדנו ברכיבה במדרגות לכביש התחתון של המחלף, במעברי החצייה חצינו את הכבישים לצפון ובשטח המצומצם שבין הכביש 4 – ממערב; ומבנה גשר הכניסה למנהרות הכרמל והחניון שתחתיו – ממזרח; נכנסנו לעיין סעדיה.
  • לאחר ביקור במעיין ניסינו למצא את הכניסה לרכבל, ולאחר ששאלנו אנשים גילינו שתחנת הרכבל הצמודה למעיין לא פעילה. על המדרכה לצד שדרות ההסתדרות המשכנו לצפון, ובק"מ 17 נכנסנו רגלית למתחם "מרכזית המפרץ".
  • בתחנה הגדולה המשלבת 3 מסילות רכבת, אוטובוסים ורכבל, צעדנו עם האופניים בהתאם להכוונת השילוט הברור (לא ברור מאליו). כשהגענו לרכבל קיבלנו עזרה אדיבה עם חיוך של העובדים במקום שעזרו ברכישת כרטיס ובהכנסת האופניים לקרונית.
    תשלום אפשרי בכרטיס רב-קו או באשראי, 5.90 ₪ לכרטיס חד פעמי כיוון אחד, קרונית סולו לכל רוכב, 15 שניות בין קרונית לקרונית.
  • הקרונית עוזבת את התחנה.. ולפתע שקט…מין תחושה של שלווה, לבד, שהקפיצה לי במפתיע את הזיכרון שניצרב מפתיחת המצנח אחרי הלחץ והרעש של ה-הרקולס. שקט ורוגע של כ- 10 דקות עם נופי העיר והים, בקיצור כייף.
  • מתחנת הרכבל שבאוניברסיטה פנינו לדרום מערב, ובמתחם החנויות (ק"מ 22.3) עצרנו להפסקה בבית הקפה המקומי. לאחר ההפסקה יצאנו מהאוניברסיטה – (ק"מ 22.8), חצינו את כביש אבא חושי למערב ועם הדרך והכביש הצדדי המשכנו כ- 300 מ' לדרום מזרח.
  • חצינו את כביש אבא חושי למזרח ועם הסינגלים המקומיים המשכנו עד ק"מ 24.3. כאן חצינו שוב את כביש אבא חושי למערב, המשכנו מעט על הכביש הצדדי, ובק"מ 24.6 נכנסנו לסינגל. הסינגל כאן עולה מספר מקטעים תלולים ובק"מ 25 מתמתן.
  • עם הסינגלים במקביל לכביש רכבנו עד חציית כביש 721 (ממערב לצומת דמון – ק"מ 26.7), ובצדו הדרומי של הכביש פנינו עם השביל למזרח לכיוון הירידה בנחל אלון (ק"מ 27).
  • הירידה בנחל אלון היא סינגל טכני מאתגר המשלב קטעים סטנדרטיים, מעברים טכניים ומדי פעם קטעים מדורדרים. עם הסינגל ירדנו לנחל אורן (ק"מ 29) ובהמשך ירדנו עם הדרך והסינגל עד עין אלון שהיה יפה כרגיל אבל יבש (ק"מ 30).
  • מעין אלון חזרנו בעלייה כ- 100 מ' לאחור עד לדרך, ובצומת השבילים שבק"מ 30.5 פנינו בעלייה למזרח. עם הדרך עלינו בתלילות בינונית פלוס עד כביש 721 (ק"מ 33.1), חצינו את הכביש והמשכנו לצפון עד לסינגל שמתחיל בק"מ 33.5.
  • עם הסינגל המשלב מעברים טכניים הגענו לנחל קלח, ומכאן מתחילה עלייה מאתגרת של כ- 1.6 ק"מ בסינגל בתלילות בינונית פלוס בשילוב מעברים טכניים.
  • בק"מ 36.7 עברנו ליד תעלות ההגנה "מצדה על הכרמל", שנחפרו במהלך מלחמת העולם שניה, בתקופת המתח בה היה חשש שהכיבוש הנאצי יגיע גם לארצנו הקטנה.
  • במפגש של הסינגל עם הכביש הצדדי (ק"מ 37.2) פנינו לדרך לצפון מערב (עדיף להמשיך עם הכביש), בק"מ 37.7 עלינו רגלית בתלילות כ- 30 מ', ובמפגש עם הכביש הצדדי בק"מ 37.9 המשכנו לעלות עם הכביש עד ק"מ 39.9.
  • כאן בצומת שבק"מ 39.9 פנינו לדרך למערב, ובירידה מהירה שחלקה קצת מדורדרת ירדנו לנחל נדר (ק"מ 43). חצינו את הערוץ לצפון ועם הדרך פנינו בעלייה למזרח. כ- 300 מ' עלינו בדרך בתלילות בינונית פלוס ובהמשך עלייה בסינגל עד לעין קדם (ק"מ 43.6).
  • בעין קדם – מעיין עם מים צלולים ושתי ניקבות. הניקבה השמאלית עמוקה יותר, לאורכה ניתן להתקדם בזחילת תנינים במים. הנקבה הארוכה (יש להצטייד בפנס).
  • בזמן שאנחנו יושבים ואוכלים בצל ליד המעיין, הגיע במפתיע "הדובדבן".
    סתם כך, מבין השיחים צץ לו יחמור פרסי. אט אט בדק את הסביבה, התקרב, וממש לרגלנו עצר לשתות. וכשרווה – המשיך לו הלאה לעניינו.
    ידענו כי בעבר שוחררו יחמורים פרסיים בכרמל – אבל הסיטואציה היתה בהחלט מפתיעה
  • לאחר הפסקה ורחצה במעיין חזרנו לאחור, ירדנו במהירות לאורך נחל נדר ונכנסנו לטירת הכרמל (ק"מ 45.9). דרך רחוב החרוב ורחוב רמב"ם התחברנו לרחוב הרדוף ובק"מ 47.7 פנינו לדרך לצפון.
  • כאן גילינו כי הדרך בה רכבנו בעבר נחסמה בעבודות עפר. חזרנו לאחור, ודרך רחובות קרן היסוד והרצל הגענו לכביש 4 (ק"מ 49.6).
  • לאורך המדרכה לצד כביש 4 רכבנו עד אצטדיון סמי עופר (ק"מ 50.7), ברחוב פנחס ואברהם רוטנברג פנינו למזרח, ועם רחובות עזר ויצמן ומגורשי ספרד המשכנו לצפון עד רחוב צביה ויצחק, כאן פנינו למערב לסיום המסלול.

הערות ואזהרות

לחץ למפה של המסלול באתר Israel Hiking and Biking Maps

סרטון הוראות להפעלת תצוגת סימוני ק“מ לאורך המסלול Israel Hiking and Biking Maps

לחץ למפה של המסלול באתר עמוד ענן

ישנם דפדפנים בהם הקובץ שיורד יורד עם סיומת txt, במיקרה שכזה לצורך השימוש בקובץ יש למחוק את תוספת ה- txt:
[צורת הקובץ היורד לא תקין: xxxxx.gpx.txt צורת הקובץ הרצוי: xxxxx.gpx]

מפת המסלול עם סימוני המרחקים (קילומטרים מתחילת המסלול)

טיילת החוף – קצת לפני בת גלים (ק"מ 5)
רחוב דוד בן גוריון, מבט לגנים הבהאים (ק"מ 9.5)
מסגד ג'פנאח צמוד לבניין קרית הממשלה (ק"מ 10.8)
עין סעדיה, בצומת הצ'ק-פוסט (ק"מ 15.3)
עין סעדיה
צומת הצ'קפוסט
סימון בחץ אדום מדרגות הירידה
סימון בחצים לבנים עין סעדיה
רכישת כרטיס לרכבל ללא רב-קו (ק"מ 17.5)
ברכבל מצומת הצ'ק-פוסט לאוניברסיטה
עין קדם (ק"מ 44)
היציאה מעין קדם
הפתעה – יחמור פרסי בעין קדם

מעונין לקבל עדכון לכל מסלול חדש באתר?

רישום לאתר

שתף

עידו אליאב

אני מטייל כתחביב מילדותי וברכיבה על אופני הרים משנת 2013. את האתר הזה אני בונה, מעדכן ומממן באופן עצמאי והוא פתוח לשירות ציבור הרוכבים והמטילים. טלפון: 052-381-2216