מסלול בשפלה המשלב במספר אתרים ומערות באזור בית גוברין וחורבת מדרס, העובר בברכת צאנן לרחצה והתרעננות.

אורך המסלול: 40.3 ק"מ
טיפוס מצטבר: 692 מ'
נקודת ההתחלה והסוף: חניית הרכבים (רכבת העפר) מול תחנת הדלק בבית גוברין
יום שישי : 23.6.2023


דרכים:

כביש – דרך סלולה – מידרכה: סה"כ כ- 5.9 ק"מ.
דרך עפר: סה"כ כ- 27.1 ק"מ.
סינגלים: סה"כ כ- 7.3 ק"מ.


המסלול בקצרה:

מסלול המתחיל מבית גוברין, עולה לרמת אבישור, עובר דרך מתחם חורבת מדרס ומשם לצד דרך הפטרולים הסלולה מתחבר לסינגל עדולם.
לאחר קטע קצר על סינגל עדולם מעבר בגבעות המיוערות שמדרום-מזרח לנחושה ומשם ירידה לברכת צנאן.
לאחר רחצה והתרעננות בברכה צנאן הנהדרת, מעבר לכיוון פארק בית גוברין דרך חלקו הצפוני של שטח אש (309 א'). בשביל הפארק עלייה לביקור בכנסיית סנדאחנה ובהמשך יציאה מהפארק למערב. מעבר "בווילה של נצר" בה התנהל משא ומתן בין ישראל למצרים במלחמת העצמאות בנושא כיס פלוג'ה ומכאן מעבר קצר "לבית הרופא" וירידה לכיוון תחנת הדלק לסיום המסלול.

תאור המסלול

  • את הרכיבה התחלתי מחניית הרכבים הגדולה שמול תחנת הדלק בבית גוברין (רכבת עפר). ירדתי לחלקה התחתון של הרחבה ועם הדרך הנמשכת למערב התחלתי את המסלול.
  • חציתי את ערוץ נחל גוברין בק"מ 3.4 ומיד אחרי הערוץ פניתי למזרח. כאן הדרך לצד השדה נחרשה. על גבול השדה המשכתי על שביל לא ממש מהודק עד המפגש עם כביש 3538 (ק"מ 4.3), פניתי לצד הכביש לדרום ולאחר כ- 30 מ' פניתי לדרך לצפון מזרח.
  • בין שטחי השדות והמרעה עליתי במתינות עד ק"מ 7.9, ומכאן מתחילה עלייה תלולה של כ-1 קילומטר על דרך סלולה עד לראש רמת אבישור (ק"מ 8.9). בראש הרמה פניתי עם הדרך הלבנה לצפון, עברתי בסינגל קצר בצמוד לחורבת צורה ובק"מ 11.7 עזבתי את הדרך הלבנה ופניתי לדרך 4/4 הנמשכת לצפון.
  • בק"מ 12 פניתי למזרח וירדתי בסינגל מאתגר שלא הכרתי – 150 המטרים הראשוני של הסינגל מלווים במעברים טכניים רבים הדורשים בחלקם ירידה מהאופניים ובהמשך הסינגל מאתגר אבל זורם. סוף הסינגל במפגש עם הדרך בק"מ 12.6.
  • עם הדרך ירדתי למזרח ומעט לפני כביש 38 פניתי לדרך המקבילה לכביש. חציתי את הכבש בק"מ 13.4 ובשביל שצמוד לכרם עליתי למזרח. עברתי מחסום רכבים (ק"מ 13.9) ועם השביל הגעתי לאתר חורבות מדרס.
  • כאן ניצלתי את ההזדמנות שלא היו מבקרים באתר ועצרתי לביקור במערת הקולומבריום שבמקום, לאחר ביקור קצר המשכתי למזרח עם השביל עד לחניית הרכבים של האתר (ק"מ 15).
  • מהחנייה פניתי עם הדרך לדרום ובק"מ 16 המשכתי עם "דרך הפטרולים" הסלולה שעברה בעבר על גבול הקו הירוק עד ק"מ 18. כאן עזבתי את דרך הפטרולים והמשכתי למזרח עד לדרך העולה לדרום (ק"מ 19.2).
  • עליתי במתינות בין השדות ובק"מ 19.7 פניתי למזרח ונכנסתי לסינגל עדולם הברור והזורם.
    עם מסלול הסינגל המשכתי עד ק"מ 23.6, כאן במפגש עם הדרך עזבתי את הסינגל והמשכתי לצד השדה לדרום מזרח.
    בק"מ 24.1 עליתי קטע קצר של עלייה תלולה ובמפגש עם הדרך הלבנה בק"מ 24.2 פניתי למזרח.
  • בק"מ 25 נכנסתי לסינגל נוסף מאתגר שלא הכרתי – 70 המטרים הראשונים של הסינגל מלווים במעברים טכניים הדורשים בחלקם ירידה מהאופניים ובהמשך הסינגל זורם; בק"מ 25.2 ירידה תלולה; אחרי עוד 200 מ' עלייה קצרה תלולה ולאחר מכן בין ק"מ 25.7 ועד סוף הסינגל ירידה תלולה.
  • מסוף הסינגל (ק"מ 25.9) המשכתי בירידה בצד המזרחי של נחל נגר ובהמשך (ק"מ 26.9) חציתי את ערוץ הנחל והמשכתי בירידה לאורך הערוץ.
  • במפגש עם כביש 35 (ק"מ 27.6) פניתי לשמאל, לצד הכביש המשכתי כ- 500 מטר ובק"מ 28.1 פניתי למערב לדרך החוצה את נחל גוברין.
  • נקודת החצייה הייתה מוצפת מים, לכן המשכתי עם הדרך הלא מהודקת על גבול השדה לדרום (בצד המזרחי של הערוץ) וממש מול ברכת צאנן ירדתי בתלילות ברגל לברכה וחציתי את הערוץ על האבנים התוחמות את הברכה. (ניתן לראות את הירידה בתמונה).
  • לאחר רחצה והתרעננות בברכה היפה המשכתי בירידה עם הדרך לצפון מערב. בק"מ 29.3 פניתי לדרום מערב, כאן עדיף להמשיך עם הדרך עוד כ 100 מ' ורק אז לעלות לדרום מערב ולהימנע מעלייה קצרה רגלית של כ- 10 מ' בק"מ 29.6.
  • מכאן ועד ק"מ 33.4 עברתי בצפון שטח אש 309 א', בתחילה בעלייה מתונה לאורך ערוץ נחל צנובר עד ק"מ 31.4 ובהמשך בירידה מהירה לאורך העמק הנמשך למערב לצד אחד מערוצי נחל גוברין.
  • בצומת השבילים בק"מ 35 עברתי לצד שער הרכבים, נכנסתי לפארק בית גוברין ועם שביל הפארק עליתי עד לכנסיית סנט אנה (סנדאחנה) – על שמה של חנה סבתו של ישו (ק"מ 35.4). כאן שרד חלק מעוגל של אפסיס הכנסייה (גומחה עגולה למחצה) שהייתה חלק מכנסיה גדולה שחרבה.
  • הכנסייה ששמה שובש בשפה הערבית ל- סנדאחנה, התקיימה בראשיתה בתקופה הביזנטית וחודשה בתקופה הצלבנית.
  • מהכנסייה המשכתי על שביל הפרק לדרום ובמפגש עם הכביש בק"מ 36.2 פניתי לצד הכביש לצפון. בק"מ 38.3 עברתי בצמוד לעמדת הכניסה של הפארק ועם הדרך הנמשכת בעלייה לדרום מערב יצאתי מהפארק.
  • עברתי את מחסום האבנים שמונע כניסת רכבים לפארק (ק"מ 38.6) ועם הדרך עליתי עד "לווילה של נצר". כאן על ראש הכיפה ממוקמת "הווילה" – מבנה נטוש של השייח' עבדאללה אל-עזי (ק"מ 39).
  • המקום קיבל את שמו לאחר שבמהלך נובמבר 1948 שימש "הווילה" שהיתה מקום ישיבתה של המפקדה המצרית, כאתר לשיחות בין ישראל למצרים לפתרון נושא כיס פלוג'ה. אחד מהמשתתפים במשא ומתן היה ג'מאל עבד אל נאצר שלימים תפס את כיסא השלטון במצרים.
  • מהווילה המשכתי ללא שביל מוגדר לביקור "בבית הרופא" (ק"מ 39.3).
    הבית המוסתר בין העצים הוא הבית השני של משפחת אל-עזי שנשארו עומדים על הגבעה.
    משפחת עזי יצאה בשנות ה- 40 של המאה הקודמת מהכפר בית ג'וברין ובנתה מעין כפר משלה. שאר הבתים שהיו במקום נהרסו בשנות ה- 70.
  • "מבית הרופא" חזרתי לכיוון "הווילה", התחברתי לשביל המסומן – סינגל היורד לכיוון הכביש ועם השביל ירדתי עד לכביש 35. כאן חציתי את הכביש לצפון ומול תחנת הדלק פניתי למערב לחניית הרכבים לסיום המסלול.

הערות ואזהרות


לחץ למפה של המסלול באתר Israel Hiking and Biking Maps

סרטון הוראות להפעלת תצוגת סימוני ק“מ לאורך המסלול Israel Hiking and Biking Maps

 

לחץ למפה של המסלול באתר עמוד ענן



מפת המסלול עם סימוני המרחקים (קילומטרים מתחילת המסלול)


חורבת מדרס הכניסה למערת הקולומבריום
חורבת מדרס מערת הקולומבריום (ק"מ 14.2)
"מערת העמוד" חרבת בורגין – מערת קבורה נוצרית מהתקופה הביזנטית (ק"מ 22)
הכניסה למערת בית המספד, חרבת בורגין (ק"מ 22.2)
מערת בית המספד, חרבת בורגין
ברכת צאנן (ק"מ 28.7)
כנסיית סנט אנה (סנדאחנה) פארק בית גוברין (ק"מ 35.4)
"הווילה של נאצר" (ק"מ 39)
"בית הרופא" (ק"מ 39.3)
"בית הרופא"

מעונין לקבל עדכון לכל מסלול חדש באתר?

רישום לאתר

שתף

עידו אליאב

אני מטייל כתחביב מילדותי וברכיבה על אופני הרים משנת 2013. את האתר הזה אני בונה, מעדכן ומממן באופן עצמאי והוא פתוח לשירות ציבור הרוכבים והמטילים. טלפון: 052-381-2216

כתיבת תגובה