אורך המסלול: 42.3 ק"מ
טיפוס מצטבר: 370 מ' // ירידות כ- 790 מ'
נקודת ההתחלה: צד הכביש במישור רותם. (ניתן לחנות את הרכבים בחנייה הצמודה למפעל פריקלאס)
נקודת הסיום: תחנת הדלק בנווה זוהר
יום שישי: 20.1.2023

דרכים:

כביש – דרך סלולה – מידרכה: ללא.
דרך עפר: סה"כ כ- 9.7 ק"מ.
סינגלים: רוב רובו של המסלול.

המסלול בקצרה:

ממפעלי מישור רותם ירידה בשבילי עזים למזרח לבקעת צבאים, בדרכי עפר רכיבה לצפון להר שטח ומשם בשבילי עיזים (נקבים) לנחל גמלים, מעבר בנחל חמר ובמפל נחל חמר, מעבר בנחל חתר ובערוצי נחל חלמיש עד המפגש עם כביש 31 (היורד מערד לנווה זורה). עלייה של כקילומטר במעלה הכביש ופנייה לדרך 4/4 לכיוון צפון, ירידה במעלה זרון התלול עד מצד זוהר ומשם המשך ירידה עד תחנת הדלק בנווה זוהר.

לאורך המסלול קטעים נרחבים של חוסר קליטה סלולרית, המסלול רובו על "נקבים" ושבילי עזים דורש ניווט ושימוש תדיר במכשיר הניווט. בשטח יש למצוא את הנתיב שלא תמיד ברור, ויש לבחור באופן תדיר את "הנקב" (שביל העזים) הרצוי.
המסלול ברובו מתגלגל היטב, נימצא במגמת ירידה אך נדרשת עבודה ומאמץ.

המסלול החד כיווני מחייב הקפצת רכבים או הסעה / מונית, במידה ובוחרים בהסעה מומלץ לבחור בהסעה בתחילת היום ובכך תזמון ההסעה יותר מדויק ונוח.ו

תאור המסלול

• את המסלול התחלנו מרחבת העפר הקטנה הצמודה לכביש 258 ממערב למפעלי פריקלאס. ירדנו עם הדרך 4/4 הנמשכת למזרח ולאחר כ- 700 מ' ניצמדנו לגדר הברכות ועברנו בסינגל הצמוד לגדר (בצידה הצפוני של הגדר).
  • בקצה המזרחי של הגדר בק"מ 1.4 פנינו לדרום מזרח ועלינו בערוץ הנחל עד האוכף שבק"מ 2.1, ומהאוכף נצמדנו לגדה הצפונית של הערוץ ועם הסינגל המתעקל ירדנו לבקעת צבאים (ק"מ 3.4).
  • ללא שביל מוגדר חצינו את הביקעה לצפון מזרח, עברנו דרך שפך הערוצים של הבקעה, ובצידה המזרחי של הביקעה פנינו עם הדרך 4/4 לצפון (ק"מ 4.1).
  • בצומת השבילים בק"מ 6.9 פנינו למזרח ולאחר כ- 400 מ' פנינו עם הדרך הטובה לצפון. בק"מ 8.8 עזבנו את הדרך הטובה, פנינו לצפון, ועל משטחי הצור השטוחים והנוחים לרכיבה של הר שטח רכבנו בכיוון צפון על שביל קטן ולא ברור.
  • באזור בק"מ 9.5 המשכנו את הרכיבה בנקב יותר ברור הנימשך לצפון, איתו הגענו לתצפית היפה על נחל גמלים בק"מ 10.5. בק"מ 11.1 ירדנו בתלילות לצפון (כ- 20 מ' ברגל), ובאוכף שבק"מ 11.2 פנינו להמשך הירידה לנחל גמלים למערב.
  • בין ק"מ 11.5 ל- 15 רכבנו במהירות על השבילים הצרים שלאורך אפיק נחל גמלים שמדי פעם הרכיבה ללא מסלול מוגדר, ובק"מ 15 המשכנו את הירידה בדרך לבנה עד ק"מ 15.7, כאן באזור השטוח של הנחל פנינו ללא שביל מודגר למזרח.
  • בק"מ 16.4 פנינו לצפון עלינו בעלייה מתונה בערוץ הנחל הקטן, ולאחר כ- 400 מ' פנינו לאורך השלוחה לדרום מזרח. בק"מ 17.3 ירדנו בתלילות לצפון (כ- 20 מ' ברגל, ובהמשך ברכיבה) והמשכנו את הירידה במורד הערוצים בכיוון כללי צפון מזרח עד ערוץ נחל חמר (ק"מ 18.1).
  • במורד נחל חמר רכבנו לדרום מזרח שמדי פעם הרכיבה על משטחי סלע יפים, ובראש המפל עצרנו להפסקה (ק"מ 21). לאחר ההפסקה חזרנו במעלה הנחל עד המפגש עם סימון השביל הכחול העולה לגדה הצפון מזרחית של הנחל (ק"מ 22).
  • השביל המסומן כחול עולה במתינות לדרום מזרח על מדרגות הסלע שלאורך גדת הנחל המצוקית, מקיף את השלוחה שמצפון וממשיך ועולה לצפון מערב עד לאוכף שבק"מ 23.1
  • מהאוכף המשכנו עם השביל המסומן לצפון מערב, תחילה בסינגל ובהמשך מק"מ 23.3 בדרך 4/4, ובמפגש עם הדרך בק"מ 23.7 פנינו עם הדרך בסימון אדום למזרח.
  • בק"מ 24.3 עזבנו את הדרך הטובה ופנינו לצפון מזרח, כאן מק"מ 24.3 עד ק"מ 25.3 רכבנו באזור די שטוח ללא מסלול מוגדר, ומק"מ 25.3 ירדנו במורד הערוץ היורד לנחל חתר.
  • המשכנו את הרכיבה במורד נחל חתר ובמפגש עם הדרך 4/4 בק"מ 27.5 עזבנו את הערוץ ועלינו עם הדרך למזרח.
  • עם הדרך 4/4 המשכנו כ- 250 מ' לדרום מזרח, בק"מ 27.7 עזבנו את הדרך, עקפנו שלוחה צרה וקטנה ממזרח ועלינו במעלה ערוץ הנחל הברור לצפון.
  • במעלה הערוץ,כשמדי פעם אנחנו על הגדה, רכבנו לצפון עד ק"מ 28.5, מכאן עם הערוץ פנינו למזרח ולאחר כ- 100 מ' עברנו לירידה למזרח לנחל חלמיש.
  • מכאן התחלנו ירידה בערוצי נחל חלמיש אותו חצינו בק"מ 30.3, ולאחר עוד כ- 150 מ' עזבנו את הנחל ועלינו לצפון מזרח, עברנו במדרונות הדרומיים של גבעת זרון הבולטת בשטח והמשכנו עד כביש ערד – נווה זוהר, כביש 31 (ק"מ 31.9).
  • במעלה הכביש רכבנו עד ק"מ 32.9 כאן חתכנו ללא שביל מוגדר לדרך הפונה מהכביש לצפון ועם הדרך המשכנו לצפון מזרח. בצומת השבילים בק"מ 33.6 פנינו למזרח וללא מסלול מוגדר המשכנו עד החיבור החוזר עם הדרך (ק"מ 34.3) איתה המשכנו עד ק"מ 35.
  • כאן בק"מ 35 פנינו לדרום מזרח ולאחר כ- 100 מ' התחלנו את הירידה הנהדרת של מעלה זרון. בירידה זו בה יורד ומוסדר שביל ישראל לאופניים, עובר גם שביל הולכי הרגל הוותיק המסומן אדום, שני המסלולים חוצים האחד את השני מספר פעמים לאורך הדרך כך שניתן לדלג מנתיב לנתיב ולבחור את המסלול המועדף.
  • הירידה במסלול הרגלי (האדום) אתו ירדנו שימשה אותנו בעבר מספר פעמים גם לפני הסדרת שביל ישראל. זו ירידה תלולה ומאתגרת, כמעט ללא פיתולים, חלקה האחרון של הירידה (30 המטרים האחרונים) תלול במיוחד, וסוף הירידה במצד זוהר (ק"מ 39.4).
  • נתיב שביל ישראל לאופניים שנסלל לאורך המעלה הוא סינגל בנוי באופן משמעותי הכלל פיתולים רבים מאוד המקלים על ירידת המדרון.
  • מערוץ נחל זוהר עלינו עלייה קצרה ותלולה לדרום, עקפנו את מצד זוהר מדרום ועם הדרך הטובה הנמשכת למזרח הגענו לכביש 90 (ק"מ 41.2). חצינו את הכביש, עברנו מעל מעקה הבטיחות של הכביש ובירידה ללא מסלול מוגדר ירדנו לדרום מזרח. חצינו את ערוץ נחל זוהר ומק"מ 41.5 המשכנו את הרכיבה בדרך עפר עד תחנת הדלק וסיום המסלול.

הערות ואזהרות

לחץ למפה של המסלול באתר Israel Hiking and Biking Maps

סרטון הוראות להפעלת תצוגת סימוני ק“מ לאורך המסלול Israel Hiking and Biking Maps

לחץ למפה של המסלול באתר עמוד ענן

ישנם דפדפנים בהם הקובץ שיורד יורד עם סיומת txt, במיקרה שכזה לצורך השימוש בקובץ יש למחוק את תוספת ה- txt:
[צורת הקובץ היורד לא תקין: xxxxx.gpx.txt צורת הקובץ הרצוי: xxxxx.gpx]

מפת המסלול עם סימוני המרחקים (קילומטרים מתחילת המסלול)

מדרונות נחל גמלים ק"מ 10.5 מבט לצפון
נחל גמלים ק"מ 13.5
מפל נחל חמר ק"מ 21

מעונין לקבל עדכון לכל מסלול חדש באתר?

רישום לאתר

שתף

עידו אליאב

אני מטייל כתחביב מילדותי וברכיבה על אופני הרים משנת 2013. את האתר הזה אני בונה, מעדכן ומממן באופן עצמאי והוא פתוח לשירות ציבור הרוכבים והמטילים. טלפון: 052-381-2216