מסלול בעונת החלמוניות העובר במספר מישובי הצ'רקסים שנינטשו במלחמת ששת הימים.

אורך המסלול: 36.6 ק"מ
טיפוס מצטבר: 646 מ'
נקודת ההתחלה והסיום: רחבת העפר – חניון מול הכניסה לקיבוץ עין זיוון
יום שני: 28.10.2022

דרכים:

כביש – דרך סלולה – מידרכה: סה"כ כ- 16.1 ק"מ.
דרך עפר: סה"כ כ- 20.5 ק"מ.
סינגלים: ללא סינגלים.

המסלול בקצרה:

מקיבוץ עין זיוון, מעבר ליד שרידי הכפר עין זיוון ומשם לעין מוקש (מעיין שהוקם ע"י הצ'רקסיים תושבי הכפר). מעבר בשרידי המסגד היפה ובור המים של הכפר צורמן (גם הוא כמו עיין זיוון וכפרים צ'רקסיים נוספים באזור, כפר שנינטש במהלך מלחמת ששת הימים). טיפסנו ועברנו ליד טורבינות הרוח הישנות בהר בני רסן ועלינו לתל חזקה לראות את החלמוניות והסתווניות. בדרך עברנו באנדרטת הנגמש התאנה והארז (לזכר לוחמי הסיור מגדס״ר 134), ובצומת מסיל עסניה (על כביש 98) ביקרנו באתר המורשת לכח טייגר שפעל במקום במלחמת יום כיפור. מכאן דרך שדות המרעה רכבנו לצפון לכביש 91, ולצידו רכבנו עד עיין זיוון.

תיאור המסלול:

• את הרכבים החנינו ברחבת העפר בחניון מול הכניסה לקיבוץ עין זיוון ועם מסלול שביל הגולן (שתחילתו מדרכה סלולה) התחלנו את הרכיבה בין העצים. לאחר כמה עשרות מטרים המדרכה הופכת לדרך עפר ועם הדרך המשכנו עד לצומת השבילים שבק"מ 1.8, כאן פנינו לצפון ועם הדרך הקופצנית עברנו לצד חורבות הכפר עין זיוון.
  • במפגש עם כביש 98 (בק"מ 3.7) פנינו לצפון ולצד הכביש רכבנו עד הדרך הנכנסת לעין מוקש (ק"מ 6.1) איתה הגענו לברכת המעיין (ק"מ 6.7). את הברכה היפה המדפנת אבנים הקימו הצ'רקסיים תושבי הכפר הנטוש עיין זיוון.
  • מהמעיין חזרנו לאחור ובצומת בק"מ 8.3 עברנו את המחסום הרכבים והמשכנו עם הכביש המשובש לדרום מזרח. בק"מ 10.1 עזבנו את הכביש ופנינו לצפון לדרך המובילה לשרידי הכפר הנטוש צרמן.
  • כמו עיין זיוון וכפרים צ'רקסיים נוספים שהיו באזור, צרמן נינטש במהלך מלחמת ששת הימים, המבנה היחידי שנישאר עומד במקום הוא מסגד הכפר וכ- 50 מ' מזרחית למסגד, בור מים יפה המחזיק מים לאורך כל השנה (הירידה לבור מאתגרת, במקום סולם חבלים ישן, למעוניינים ברחצה יש להגיע עם חבל). השארנו את האופניים כ- 30 מ' לפני המסגד ונכנסנו ברגל בין העצים.
  • לאחר עלייה במדרגות היפות לראש המסגד לתצפית, ולאחר התרשמות מבור המים חזרנו לאחור ובק"מ 11.2 פנינו עם הכביש המשובש לדרום. בק"מ 11.9 פנינו למערב ולאחר כ- 450 מ' במפגש עם שביל הגולן פנינו לדרום לכיוון טורבינות הרוח הישנות שעל הר בני רסן.
  • בצומת בק"מ 13.2 פנינו בטעות עם הדרך הימנית ולאחר שחזרנו המשכנו את העלייה לראש הר בני רסן. עברנו ליד טורבינות הרוח וירדנו מצידו השני של התל. בק"מ 15.1 עזבנו את הדרך הלבנה והמשכנו עם שביל הגולן לדרום. עברנו ממזרח לחורבת מומסיה (גם הוא ישוב צ'רקסי נטוש) ועלינו להר קורטם (ק"מ 17).
  • במפגש עם הכביש בק"מ 18 פנינו לדרום מזרח ועם הכביש עלינו לתל חזקה לתצפית יפה למערב וכמובן לפריחת החלמוניות והסתווניות המרשימה שבמקום (ק"מ 19.6).
  • מתל חזקה המשכנו עם הכביש לדרום ועלינו לתצפית מזרחית בתל שעף אל כביר (ק"מ 20.6). בק"מ 21.9 עזבנו את הכביש המשובש, פנינו לדרך לדרום מערב ועם הדרך גלשנו במהירות לדרום עד המפגש עם הכביש בו פנינו למערב (ק"מ 23.8).
  • במפגש עם כביש 98 (בק"מ 24.5) פנינו לצפון, ולצד הכביש רכבנו בעלייה ארוכה ומתונה עד ק"מ 29. בק"מ 28.5 עצרנו באתר אנדרטת הנגמש התאנה והארז ובק"מ 29 עצרנו באתר המורשת למארב "כח טייגר". כאן עזבנו את הכביש ופנינו לדרך היורדת למערב.
  • מצפון לתל יוסיפון פנינו בק"מ 32.1 לצפון, עברנו בשטחי המראה, ובמפגש עם כביש 91 (בק"מ 35.2) פנינו לצפון מזרח לדרך העולה בצמוד לכביש איתה עלינו עד לק"מ 36.2, כאן המשכנו ברכיבה של כ- 600 מ' לצד הכביש עד סיום המסלול.

הערות ואזהרות

לחץ למפה של המסלול באתר Israel Hiking and Biking Maps

סרטון הוראות להפעלת תצוגת סימוני ק“מ לאורך המסלול Israel Hiking and Biking Maps

לחץ למפה של המסלול באתר עמוד ענן

ישנם דפדפנים בהם הקובץ שיורד יורד עם סיומת txt, במיקרה שכזה לצורך השימוש בקובץ יש למחוק את תוספת ה- txt:
[צורת הקובץ היורד לא תקין: xxxxx.gpx.txt צורת הקובץ הרצוי: xxxxx.gpx]

מפת המסלול עם סימוני המרחקים (קילומטרים מתחילת המסלול)

להרחבה על הכפרים הצ'רקסיים

עין מוקש (ק"מ 6.7)
בריכה שהקימו הצ'רקסיים תושבי הכפר הנטוש עיין זיוון
מגדל המיסגד שרידי הכפר הנטוש צרמן (ק"מ 10.4)
מדרגות הבזלת של המסגד
טורבינות הרוח בהר בני רסן (ק"מ 13.8)
תל חזקה מבט למערב (ק"מ 19.5)
חלמוניות בתל חזקה
תצפית למזרח בתל שעף אל כביר (ק"מ 20.6)
ברקע תל חרא, חלק מקו התילים הסורי, כ- 12 ק"מ מקו הגבול, בעומק סוריה
מבט לדרום תל שעף אל כביר (ק"מ 20.6)
אתר אנדרטת הנגמש התאנה והארז (ק"מ28.5 )
אתר המורשת למארב "כח טייגר" (בק"מ 29)

מעונין לקבל עדכון לכל מסלול חדש באתר?

רישום לאתר

שתף

עידו אליאב

אני מטייל כתחביב מילדותי וברכיבה על אופני הרים משנת 2013. את האתר הזה אני בונה, מעדכן ומממן באופן עצמאי והוא פתוח לשירות ציבור הרוכבים והמטילים. טלפון: 052-381-2216