בעכו ובסינגל יער אחיהוד

אורך המסלול: 46.6 ק"מ
טיפוס מצטבר: 442 מ'
נקודת ההתחלה והסיום: תחנת הדלק סונול – מפגש מכר (כ- 2 ק"מ ממזרח למחלף עכו מזרח)
יום שישי: 5.6.2022

דרכים:

כביש: עד ק"מ 0.6 // ק"מ 4.6 עד 5.3 // ק"מ 6.9 עד 12.9 // ק"מ 15.2 עד 20 //ק"מ 23.3 עד 25.9 // סה"כ כ- 4.6 ק"מ.
דרך עפר: ק"מ 0.6 עד 4.6 // ק"מ 5.3 עד 6.9 // ק"מ 12.9 עד 15.2 // ק"מ 20 עד 23.3 //ק"מ 25.9 עד 26.2 // ק"מ 37.3 עד 38 // ק"מ 40.6 עד 46.6 // סה"כ כ- 18.2
סינגלים: ק"מ 26.2 עד 37.3 // ק"מ 38 עד 40.6 // סה"כ כ- 12.7

לתכנון מסלול זה חברו להם שני גורמים שאינם קשורים האחד לשני:
הראשון – לפני מספר שנים שמעתי את הפודקאסט של רן לוי "משימתה האחרונה של הצוללת שירה" בו מוזכר מגדל התצפית הבריטי העומד מול הים ליד בוסתן הגליל, וכבר אז סימנתי לעצמי את נקודת המגדל כמקום שצריך להגיע אלו מתי שהוא..(פרטים בהמשך)
הסיבה השנייה – כבר מזמן רציתי לשלב את סינגל אחיהוד באחד ממסלולי הרכיבה שלי, אורך הסינגל במלאו כ- 21 ק"מ ועדיין לא רכבתי בו.
לחלקו של המסלול העובר בעכו נעזרתי במסלול אותו תיעד ורכב רז גורן (עכו – נהריה 2019).
בהמלצת רז ובכדי להימנע מהצפיפות המוכרת ברחבות העיר העתיקה של עכו יש לתכנן את המעבר בעיר מוקדם בבוקר ובכך תיזמון המעבר ביער אחיהוד בשעות בהם חם ונידרש צל יוצא גם הוא לטובה.

המסלול בקצרה:

רכיבה לצד ברכות הדגים של עין המפרץ ולאורך נחל נעמן עד הכניסה לעכו. מעבר בגבעת נפוליאון עליה התמקם נפוליאון לניהול הקרב על עכו בשנת 1799. דרך רחובות העיר מעבר לסיור בעיר העתיקה והיפה של עכו, לאורך הים ולאורך הטיילת של עכו רכיבה לצפון ויציאה מהעיר. בדרך עפר לאורך הים רכיבה עד מגדל התצפית הבריטי שמול בוסתן הגליל.

חציית עמק זבולון למזרח: דרך רחובות בוסתן הגליל, לצד קיבוץ שומרת ובמעבר בין השדות, עד לכפר (מועצה מקומית) ג'דיידה מכר. מעבר בכפר ועלייה על סינגל יער אחיהוד מצפון לג'דיידה.
לאורך הסינגל עלייהלמזרח להר גמל ובהמשך ירידה למערב עד צומת אחיהוד. לאורך מסילת הרכבת עכו – כרמיאל רכיבה מערבה עד תחנת הדלק וסיום המסלול.

תיאור המסלול:

• חניתי את הרכב בתחנת סונול מפגש מכר (כ- 2 ק"מ ממזרח למחלף עכו מזרח) ויצאתי עם הכביש לכיוון דרום. על הגשר שצמוד לתחנה מדרום חציתי את מסילת הרכבת והמשכתי את הרכיבה לדרום מערב מתחת לגשר.
  • עם הדרך שמתעקלת לדרום מערב המשכתי עד ברכות הדגים של עין המפרץ (ק"מ 1.2), עליתי על סוללת הברכה והמשכתי עם הדרך שעל הסוללה לדרום מזרח. בק"מ 1.6 פניתי לדרום מערב והמשכתי את הרכיבה לדרום מזרח על הסוללה של הברכה הצמודה.
  • עם הדרך הצמודה לברכה פניתי בק"מ 2 למערב ובקצה המערבי של הברכה (ק"מ 3) עזבתי את סוללת הברכה ועם הדרך הצמודה לנחל נעמן ממזרח פניתי לצפון מערב.
  • שהדרך פונה למערב עברתי תחת הגשר הגבוה של מסילת הרכבת (ק"מ 3.9) ולאחר כ- 100 מ' עברתי בגשר תחת כביש 4 ופניתי עם הדרך לצפון.
  • מיד אחרי מגרש הכדורגל פניתי בק"מ 4.6 למערב עברתי ליד פארק האקסטרים המדהים של עכו (ק"מ 4.7) וליד היכל עבד אל-בהאא הבהאי הנמצא בתהליך בניה, ובהמשך הרחוב בק"מ 5.3 פניתי לצפון, רכבתי ללא מסלול מוגדר כ- 100 מ' ועליתי על מסלול המדרכה של תל עכו.
  • בק"מ 5.6 בצומת המדרכות פניתי למערב לדרך ללא מוצא, חזרתי לאחור ועליתי בעליה תלולה לצד המדרגות לצפון מערב (ק"מ 6.1). עם המדרכה עליתי לראש התל בו ממוקם פסל דו ממדי של נפוליאון על סוס (ק"מ 6.5).
  • ברחבת הפסל ניתן לראות הטבעה של נקודת הסימון והמדידה של מרכז למיפוי ישראל, נקודה שנמדדה וסומנה כאחת מנקודות רשת טריאנגולציה עוד במיפוי הארץ הבריטי. מראש התל פניתי למערב, ירדתי לצד המדרגות (ק"מ 6.75) ועם רחוב בן עמי פניתי למערב.
  • ברחוב יהושפט (ק"מ 7.8 פניתי לשמאל (לדרום) ולאחר כ- 100 מ' בכיכר פניתי לימין לרחוב דוד פנקס (למערב), במפגש עם רחוב ויצמן פניתי בכיכר לשמאל (ק"מ 8.24) ולאחר כ- 100 מ' פניתי לשמאל ונכנסתי לרחוב העובר בחפיר החומה.
  • לאורך החפיר שקירות החומה מימין ומשמאל רכבתי עד ק"מ 8.8, המשכתי מעט לדרום לביקור בחוף הסוסים היפה (ק"מ 8.9) ומחוף הסוסים נכנסתי דרך 'שער היבשה' לעיר העתיקה.
  • בק"מ 9.13 עליתי דרך הרמפה התלולה על חומת העיר, עברתי לאורך הגן שעל החומה בו מוצבים תותחי נפוליאון, וירדתי מהחומה בק"מ 9.4 בהליכה במדרגות לרחוב ויצמן בו פניתי לדרום (ק"מ 9.44).
  • בק"מ 9.6 עזבתי את רחוב ויצמן, פניתי ימינה (למערב) ונכנסתי לרחוב אלג'זאר ולסמטאות העיר העתיקה. עברתי ליד מסגד א-זייתונה (ק"מ 9.87) בסמטת ריצ'רד לב ארי, ודרך סמטת מרקו פולו התחברתי לרחוב שער ניקור (ק"מ 10.07).
  • ליד מסגד באשא פניתי ימינה (מערבה) לכיכר ונציה – ככר סוס הים (ק"מ 10.22), ומהכיכר המשכתי מערב כ- 50מ׳ ופניתי לשמאל לרחוב פאחר א-דין (ק"מ 10.3), במפגש עם סמטת צל הגבעה פניתי למערב ובק"מ 10.58 פניתי דרומה לחומת העיר לתצפית על הים.
  • בצמוד לחומת הים פניתי מערבה לתצפית המגדלור (ק"מ 10.73), ממנו חזרתי לאחור ופניתי לצפון. רכבתי צפונה ברחוב ההגנה לאורך חומות העיר, בק"מ 11.54 יצאתי מאזור החומה, המשכתי את הרכיבה צפונה לאורך רחוב ההגנה עד ק"מ 12.9 ובהמשך עד קצה הטיילת ק"מ 13.9.
  • מקצה הטיילת המשכתי את הרכיבה צפונה בדרך עפר עד למגדל התצפית הבריטי שבק"מ 14.7, המגדל שימש כתחנת ניטור וזיהוי לחדירת צוללות אויב למפרץ חיפה בתקופת מלחמת העולם השנייה.
    (להרחבה בנושא)
  • עם דרך העפר המשכתי מהמגדל לצפון מזרח ובכניסה למושב בוסתן הגליל (ק"מ 15.2) פניתי ברחוב הים לכיוון דרום. בצומת הרחובות בק"מ 15.77 פניתי בשדרת האקליפטוס היפה למזרח, עברתי בק"מ 16.2 במעבר מסילת הרכבת התחתי ובצומת היציאה מהמושב (ק"מ 16.8) פניתי לצד כביש 8510 לצפון.
  • בק"מ 16.9 פניתי למזרח עברתי באזור חניות הרכבים של מתחם גני הבהאים המטופח שהיה סגור למבקרים (שעות פתיחה ימי רביעי עד ראשון 9:00 עד 16:00), בשביל הצר שיש במקום יצאתי מהמתחם לכביש 4 (ק"מ 17.3).
  • לצד כביש 4 בין תעלת הניקוז ומעקה הבטיחות פניתי לדרום מזרח. במקום ניתן לעבור את מעקה הבטיחות עליתי על המדרכה , חזרתי למעבר החצייה וחציית הכביש למזרח. בק"מ 17.45 פניתי למזרח וניכסתי דרך שער הקיבוץ לשומרת.
  • עם הכביש הנמשך למזרח רכבתי בין קיבוץ שומרת (מצפון) והבסיס הצבאי מחנה סנט גיין (מדרום) עד לק"מ 17.9, כאן פניתי לדרום ומיד למזרח והמשכתי את הרכיבה על הכביש המשובש שסיומו בק"מ 20.
  • עם דרך העפר פניתי לצפון מזרח, בין השדות והמטעים רכבתי עד צומת השבלים בק"מ 21.6 בה פניתי למזרח ובהמשך לאחר 100 מ' פניתי עם הדרך לדרום לכיוון המועצה המקומית ג'דיידה -מכר.
  • הישוב יפה מרחוק וברוב המסלול בו עברתי ניראה די מטופח מבפנים, הוא איחוד של שני כפרים ג'דיידה, ואל מכר שאוחדו בשנת 1990 למועצה אחת. בישוב רוב מוסלמי ומעוט נוצרי (כ- 9%).
  • עם הרחוב הנמשך למזרח רכבתי עד כביש 70 (ק"מ 25.7), יציאה מהישוב, חציתי את כביש 70 למזרח ולצד כביש 8531 רכבתי כ- 200 מ' עד למקום בו ניתן לפנות ולעלות למערב.
  • בק"מ 26 במפגש עם הדרך הסלולה פניתי לדרום מזרח ולאחר כ- 200 מ' נכנסתי למסלול סינגל יער אחיהוד. הסינגל המאתגר בנוי מעולה, ניראה בשימוש רב ומסומן היטב.
  • עם מסלול הסינגל המשלב עלייה בשיפועים משמעותיים אך לא חדים מדי, שמדי פעם מופיעים מעברים מאתגרים, עליתי עד ק"מ 33.4, כאן באזור בו ניתן לפנות לדרום, בקרבת כביש היער ושולחנות הפיקניק עזבתי את הסינגל וירדתי דרומה לכביש היער.
  • על הכביש פניתי למערב, ועם מסלול הסינגל התחלתי ירידה מעולה העוברת חלקה בדרך עפר, חלקה בסינגל, משטחי סלע ומעברים נחמדים.
  • בק"מ 40.3 עזבתי את מסלול הסינגל המסומן ובערוץ הוואדי ירדתי לדרום בדרך צרה שחלקה סינגל, עד המפגש עם הדרך בק"מ 40.7.
  • עם הדרך המתעקלת למערב ירדתי במהירות ובק"מ 41.47 פניתי דרומה לכיוון כביש 85.
  • עם הדרך היורדת עברתי במעבר המים תחת כביש 85 ותחת מסילת הרכבת, ובצד הדרומי של המסילה יצאתי מתעלת הניקוז התלולה, ובהליכה של כמה מטרים עליתי לדרך.
  • מק"מ 41.8 התחלתי רכיבה מונוטונית בדרך הנמשכת לצד המסילה למערב, עברתי בק"מ 45.8 לצידה הצפוני של המסילה, ברכיבה במעבר המים הנמוך ולאורך המסילה המשכתי עד תחנת הדלק וסיום המסלול.

הערות ואזהרות

לחץ למפה של המסלול באתר Israel Hiking and Biking Maps

סרטון הוראות להפעלת תצוגת סימוני ק“מ לאורך המסלול Israel Hiking and Biking Maps

לחץ למפה של המסלול באתר עמוד ענן

ישנם דפדפנים בהם הקובץ שיורד יורד עם סיומת txt, במיקרה שכזה לצורך השימוש בקובץ יש למחוק את תוספת ה- txt:
[צורת הקובץ היורד לא תקין: xxxxx.gpx.txt צורת הקובץ הרצוי: xxxxx.gpx]

מפת המסלול עם סימוני המרחקים (קילומטרים מתחילת המסלול)

אותי זה עניין

מגדל התצפית הבריטי ממערב לבוסתן הגליל

המגדל העומד מול הים ממערב לבוסתן הגליל אינו מבנה מרשים במיוחד, אך מאחורי המגדל עומד סיפור מרתק על מלחמה וצוללות, ועל מערכת גילוי בריטית שהביאה להטבעת הצוללת 'שירה'.

את סיפור הצוללת מספר רן לוי בצורה מעולה בפודקאסט – "עושים היסטוריה"
בפודקאסט ובקישורים המצורפים למטה, תוכלו לשמוע על הצוללת 'שירה', על לוחמי שייטת איטלקים שביצעו פעולות נועזות בעומק האויב, ואת סיפורם של צוללנים ישראלים שמצאו ממצאים מפתיעים כעבור שנים כאשר צללו במפרץ חיפה ונכנסו לתוך הצוללת השוכבת על קרקעית הים.

משימתה האחרונה של הצוללת שירה

חומות עכו ק"מ 11.4 מבט לדרום
ק"מ 11.4 מבט לצפון מערב
מגדל התצפית הבריטי ממערב לבוסתן הגליל ק"מ 14.7
הר גמל מבט למזרח (ק"מ 30.6)

מעונין לקבל עדכון לכל מסלול חדש באתר?

רישום לאתר

שתף

עידו אליאב

אני מטייל כתחביב מילדותי וברכיבה על אופני הרים משנת 2013. את האתר הזה אני בונה, מעדכן ומממן באופן עצמאי והוא פתוח לשירות ציבור הרוכבים והמטילים. טלפון: 052-381-2216