אורך המסלול: 35.5ק"מ
נקודת ההתחלה והסיום: חניון חרדלית, בנחל כזיו
יום שישי: 8.9.2021

דרכים

כביש: ק"מ 1.3 עד 1.45 // ק"מ 4.9 עד 5.9 // ק"מ 7 עד 7.5 // ק"מ 15.6 עד 15.9 // ק"מ 17.6 עד 18.3 // ק"מ 19.1 עד 21.5 // ק"מ 21.8 עד 24.2 // סה"כ כ- 6.8 ק"מ
דרך עפר: רוב המסלול דרכי עפר
סינגלים: ק"מ 2.9 עד 4.9

הצטרפתי למסלול נוסף עם "רוכבי אהבת חינם" מעמק הירדן, המסלול מתחלק לשני חלקים:
החלק הראשון כולל עליות קשות שחלקן עם מכשולים ואבנים המקשות מאוד על הרכיבה בעיקר באזורים התלולים, תחילתו בעין חרדלית, עובר דרך נווה זיו ובהמשך דרך נחל געתון ועד הר אגר.
חלקו השני של המסלול, עיקרו בדרכים טובות ובירידה: מהר אגר עלייה למיעליא, ירידה לנחל כזיו והמשך ירידה בנחל כזיו עד עין חרדלית.
חנינו את הרכבים בעין חרדלית שבנחל כזיו ויצאנו למסלול עם עליות מאתגרות.

• תחילת הרכיבה, עד המפגש עם כביש 8911 (ק"מ 1.3), היא בדרך עפר בעליה די תלולה לכיוון דרום מערב. זו עלייה קשה שאת חלקה עלינו בהליכה לצד האופנים בעיקר עקב מצב ואופי הדרך בה אבנים רבות.
  • עם הכביש פנינו לדרום מערב ולאחר כ- 100 מ' ( בק"מ 1.45) פנינו לדרך שמדרום לכביש לירידה לנחל שעל. מק"מ 2.33 עלינו עם הדרך שמדרום לערוץ הנחל עד לשער האחורי של הישוב נווה זיו (השער נעול) העלייה עד מתקן טיפול השפכים בק"מ 2.8 קשה (עם אבנים רבות, ומספר מעברים בהם יש ללכת ברגל).
  • מהשער האחורי של נווה זיו (ק"מ 2.9) המשכנו בעלייה מזרחה, על מסלול סינגל כברי (הסינגל ברור וניראה היטב בשטח, הרכיבה בסינגל די קשה, עם מכשולים ואבנים) . המסלול מקיף את הישוב ממזרח ומדרום, ובמפגש עם כביש הישוב (ק"מ 4.9) עלינו על הכביש ופנינו עם הכביש לדרום.
  • בצומת עם כביש 89 (ק"מ 5.6) פנינו עם הכביש למערב, ובק"מ 5.9 עזבנו את הכביש ופנינו לדרך שממערב לכביש, עצרנו להפסקה קצרה לקרא את השלט של "גבעת המשוריין" המפרט על תקרית הירי וההרוגים שהיו במקום בתקופת קום המדינה (20.10.1948).
  • מגבעת המשוריין פנינו לירידה בדרך עפר שראשיתה לדרום ובהמשך מתעקלת לצפון מערב ולדרום מערב, עד אזור העמק וגידולי החקלאות בק"מ 6.8 , מכאן המשכנו בדרך הטובה שתחילתה לדרום עד המפגש עם כביש 89 בק"מ 7.1 .
  • בצומת המפגש עם כביש 89 פנינו עם כביש 8833 לדרום, ובק"מ 7.5 פנינו לדרך העפר שממזרח לכביש. הדרך העולה במעלה נחל געתון למזרח, בתחילתה הדרך עולה ויורדת בין תלוליות העפר ובהמשך מתחברת לדרך טובה (בק"מ 8.7) שנמשכת עד אזור עין אשחר (ק"מ 10.5 ).
  • מק"מ 10.5 עד ק"מ 12.2 רכבנו על מסלול סינגל יחיעם לאורך נחל געתון ובהמשך רכבנו על הדרך הממשיכה ועולה לאורך הנחל.
  • מק"מ 10.5 עד ק"מ 13.3 הרכיבה היא בעלייה, הדרך עם אבנים המקשות על הרכיבה. מק"מ 13.3 עד ק"מ 14.6 העלייה תלולה יותר, בקטע זה רוב הקבוצה עלתה את חלקו ברגל לצד האופנים.
  • מק"מ 14.6. המשכנו למזרח, ונכנסנו לאזור לא רכיב, כ- 100 מ' של ריכוז גרוטאות וזבל מקומי (מומלץ לפנות בצומת בק"מ 14.6 למערב ולעקוף מדרום את האזור (מצורף סימון לקטע המועדף במסלול המצורף באדום)
  • את עבודות העפר והמזבלה המקומית היקפנו בהליכה מצפון וממזרח, והתחברנו לדרך שמדרום לנחל (ק"מ 15.1). עד צומת השבילים בק"מ 15.4 רכבנו למזרח, ובצומת פנינו עם הדרך הסלולה לצפון. בק"מ 15.9 עזבנו את הדרך הסלולה ופנינו לדרך העפר לאורך הוואדי למזרח, עלינו וטיפסנו לראש הר אגר (ק"מ 17). בראש ההר שקיבל את שמו מאתר איסוף ואגירת המים שניבנה אלו ע"י הבריטים ב- 1941 , עצרנו להתרשם מהמקום, ולהפסקת קפה ותה בצל עץ האלון הגדול.
    [להרחבה על מתקן איסוף המים]
  • מהר אגר ירדנו לכיוון מזרח, בק"מ 17.6 נכנסנו דרך שער הבקר לישוב מעונה, ירדנו ברחוב הדולב לצפון מזרח ובכיכר בק"מ 17.8 המשכנו בירידה ברח' הכרמל. לאחר 200 מ' בכיכר פנינו בעליה לצפון מזרח לרח' כליל החורש ובין בתי המשק פנינו לעלייה צפונה ( ק"מ 18.3 ). עם הדרך העולה לצפון התחברנו לכביש 89 ב- ק"מ 19.1 .
  • רכבנו לצד כביש 89 למערב כ- 450 מ' ופנינו לצפון לכניסה למעיליא. רכבנו בין בתי הישוב לצפון, ובצומת בק"מ 20 פנינו ימינה למזרח ומיד בצומת הצמודה לדרום מזרח. בין בתי הישוב עלנו עד לנקודה הגבוהה ביותר בישוב (ק"מ 20.9 ) לתצפית והתרשמות מהמקום.
  • מראש הגבעה במעיליא התחלנו את דרך הירידות של מסלול זה. עם הכביש בין בתי הכפר ירדנו לכיוון דרום, והמשכנו עם הכביש בירידה למזרח, ובהמשך לדרום ושוב למזרח, חצינו את האזור המסחרי / תעשייתי של הישוב (בק"מ 21.4 ), ובק"מ 21.6 פנינו עם דרך העפר לצפון. לאחר 50 מ' בצומת השבילים פנינו למזרח והתחברנו לכביש היורד לנחל כזיו בק"מ 21.8 .
  • ק"מ 21.8 עד 24.2 ירדנו במהירות עם הכביש המתפתל עד ברכת המים של מקורות בעין זיו. המשכנו את הירידה בנחל (חלקה בהליכה) עד חציית מעבר המים הראשון שבנחל בק"מ 24.6 בו עצרנו לרחצה והתרעננות.
  • מק"מ 24.6 עד ק"מ 35.4 ירדנו בדרכים טובות לאורך הנחל, בדרך ישנם מספר מעברים במים רדודים, בהם יש להיזהר מהחלקה. בק"מ 35.4 חצינו עם הדרך לצדו הדרומי של הנחל לחניון חרדלית לסיום המסלול.

הערות ואזהרות

לחץ למפה של המסלול באתר Israel Hiking and Biking Maps

סרטון הוראות להפעלת תצוגת סימוני ק“מ לאורך המסלול Israel Hiking and Biking Maps

לחץ למפה של המסלול באתר עמוד ענן

ישנם דפדפנים בהם הקובץ שיורד יורד עם סיומת txt, במיקרה שכזה לצורך השימוש בקובץ יש למחוק את תוספת ה- txt:
[צורת הקובץ היורד לא תקין: xxxxx.gpx.txt צורת הקובץ הרצוי: xxxxx.gpx]

מפת המסלול עם סימוני המרחקים (קילומטרים מתחילת המסלול)

אותי זה ענין:

מתקן איסוף המים בהר אגר:

המבנה המדהים לאיסוף המים בהר אגר, הוא משטח בטון ענק המנקז את מי הגשם לכיוון בור מיים גדול תת קרקעי. המבנה הוא מעין "קצה הקרחון" של פרויקט בנייה מדהים וגדול ממדים שבוצע ע"י השלטון הבריטי לבניית עשרות תחנות משטרה. המבנים של תחנות המשטרה המוכרים כמצודות טיגרט, הפרושים בכול רחבי הארץ ומשמשים גם כיום את רשויות המדינה במקומות רבים בארץ. מצודות אלו ניזכרות היטב בזיכרון בטחוני, מלחמתי של מלחמת השחרור ושל ראשית המדינה.
כאחראי לפרויקט כיועץ לממשל הבריטי גויס המומחה ללחימה בטרור ובגרילה, סר צ'רלס טיגרט (Tegart ,(1931-1937. טיגרט הגיע לתפקיד לאחר שפרש בהצטיינות משירות ארוך בהודו, שובץ כיועץ לאחר שסירב לקבל את תפקיד המפקח הכללי של המשטרה המנדטורית בארץ.
56 מבני תחנות המשטרה שניבנו במסגרת פרויקט זה, ניבנו במשך 4.5 שנים, מתחילת 1940 ועד אמצע 1944 .
בבניית התחנות, שתפקידם היה לעזור בהשלטת הסדר, השליטה והשלטון של הבריטים שולבו אתגרים רבים בניהם: תכנוני נקודות השליטה למיקום המבנים ברחבי הארץ, תכנוני הנדסה, גיוס משאבים, אתגרים פוליטים, גיוס עובדים, עבודה בזמן קצר ועוד.
תחנות המשטרה ניבנו ב 5 סוגי מבנים שונים, שחולקו בהתאם לתפקיד המבנה, לפי דירוג המבנה שנקבע בהתאם למיקום ולסגל השוטרים שתוכנן לשרת במקום.
חלק מעקרונות התכנון לתחנות המשטרה, היה מיקומם באתרים נוחים להגנה ושליטה, התווית דרכי גישה למקרה חרום, והספקה של מים וחשמל ללא תלות במקורות הספקה חיצוניים.
אחת מתחנות המשטרה הנ"ל היא תחנת המשטרה במעלות תרשיחא – מעונה (כקילמטר דרומית מזרחית להר אגר) לצורך הספקת מים "ללא תלות במקורות חיצוניים" ניבנה האתר איסוף המים בהר אגר, ויחד אתו מקווה המים התת קרקעי לאגירת המים.

מתקן איסוף המים הבריטי בהר אגר (ק"מ 17)
פתח בור המים בחלקו התחתון של המתקן
מעיליא. באזור הנקודה הגבוהה בישוב (ק"מ 20.9 )
מבצר המונפורט, מבט מנחל כזיו לדרום (ק"מ 30)
מבצר המונפורט, מבט מנחל כזיו למזרח (ק"מ 30.5)

מעונין לקבל עדכון לכל מסלול חדש באתר?

רישום לאתר

שתף

עידו אליאב

אני מטייל כתחביב מילדותי וברכיבה על אופני הרים משנת 2013. את האתר הזה אני בונה, מעדכן ומממן באופן עצמאי והוא פתוח לשירות ציבור הרוכבים והמטילים. טלפון: 052-381-2216