אורך המסלול: 32.9 ק"מ
טיפוס מצטבר: 503 מ' (ירידה כ- 700מ')
נקודת ההתחלה: בכניסה לקידר דרום (רחבת עפר)
נקודת הסיום: תחנת הדלק בכניסה לקיבוץ אלמוג.
יום חמישי: 25.3.2021

דרכים
רוב המסלול הוא על סינגלים, קטע המסלול שמתחילת המסלול עד ק"מ 7.2 (אזור מר-סבא) הוא על דרכי עפר.

כביש: ללא רכיבה על כביש.
דרכי עפר: ק"מ 0.7 עד ק"מ 7.2 // ק"מ 9 עד ק"מ 10.1 // ק"מ 10.7 עד 11.5 // ק"מ 13 עד ק"מ 13.3 .
סינגלים: רוב המסלול סינגלים .

המסלול:

תחילת הרכיבה מהישוב קידר דרום (כ-קילומטר מדרום-מערב לישוב קידר)
מחוץ לישוב הקטן ישנה רחבה בה ניתן לחנות את הרכב, (נכון ליום הטיול יש במקום גם דוכן אוכל המגיש מעורב ירושלמי טעים (עובד בימים ראשון עד שישי)

המסלול ברובו ירידה, אך הוא כולל לא מעט עליות.

• התחלנו את הרכיבה בעקיפה מצפון וממזרח של הישוב קידר דרומה, רכיבה ללא מסלול מוגדר עד המפגש עם דרך העפר בק"מ 0.7 איתה ירדנו עד ק"מ 3.1 ,
    הירידה היא על דרך 4*4 היורדת על השלוחה לכיוון מזרח-דרום מזרח.
  • ק"מ 3.1 עד ק"מ 5.4, ירידה עם הדרך הפונה לדרום ולאחר מכן מערבה, הדרך ממשיכה בתוך ערוץ וואדי רהווה שיורד לכיוון כללי דרום. ק"מ 5.4 מפגש עם נחל קידרון (הנחל זורם, עם מי הביוב של השכונות ממזרח ירושלים)
  • ק"מ 5.4 עד ק"מ 6.2 רכיבה בגדה המזרחית של הנחל קידרון. כאן בק"מ 6.2 הנחל סחף את הדרך. עברנו בהליכה לצד האופניים על המדרון התלול של הגדה המזרחית, עד המקום בו ניתן לעלות על הדרך.
  • ק"מ 6.3 עד 6.8 רכיבה במורד הנחל, כאן הדרך עולה לגדה המזרחית של הנחל ובק"מ 7.2 עזבנו את דרך העפר והמשכנו דרומה על סינגל השומר על קו גובה מעל מצוקי הנחל, הסינגל מתחיל לכיוון דרום ומתעקל עם הנחל בכיוון כללי לדרום.
  • ק"מ 7.2 עד ק"מ 8.2 רכיבה לאורך מצוקי הנחל ומדי פעם ירידה מהאופניים היכן שהמעבר צר. בנקודה זו ק"מ 8.2 אין ממש מעבר, פנינו לאחור ועלינו על השביל העובר במקביל ומעל לסינגל עליו היינו.
  • ק"מ 8.3 עד 8.9 על הסינגל מעל מצוקי הנחל, אזור עם תצפית מרהיבה על מצוקי הנחל  מנזר המר סבא ועל נחל קדרון התלול.
  • ק"מ 8.9 פנינו למזרח ובהמשך לצפון ועלינו על הדרך הברורה העולה על השלוחה עד ק"מ 9.3 פיצול שבילים, כאן המשכנו לטפס לכיוון צפון מזרח על השלוחה.
  • ק"מ 9.3 עד ק"מ 10.1 המשך עלייה על דרך עפר, לכיוון צפון צפון-מזרח, בהמשך עזיבה של הדרך ורכיבה בעלייה על סינגל עד ק"מ 10.7.
  • ק"מ 10.7 עד 11.5 עלייה עם הדרך לאורך השלוחה בתחילה לצפון ולאחר מכן למזרח ולצפון.
  • כאן בק"מ 11.5 היכן שהדרך מתחילה לרדת התפצלנו, אני עליתי כפי שהמסלול מסומן, על השלוחה לכיוון צפון מערב (רוב העלייה ברגל לצד האופניים עד ק"מ 11.9 ומשם רכיבה נוחה. נועם ואוריאל המשיכו במורד הדרך וטיפסו מאוחר יותר על השלוחה, נפגשנו שוב בק"מ 13.
  • ק"מ 13 עד 13.3 ירידה עם הדרך לכיוון כללי צפון.
  • ק"מ 13.3 רכבנו כ- 50 מטר עם הדרך למזרח, עזבנו את הדרך והמשכנו על סינגל היורד למזרח עד ק"מ 13.6 . מכאן טיפסנו עם הסינגל לכיוון צפון עד ק"מ 14
  • ק"מ 14 עד ק"מ 15  המשכנו לצפון על הדרך שהופכת לסינגל, שיורד וממשיך לכיוון כללי צפון מזרח עד ק"מ 19.8.
  • כאן בק"מ 19.8 הסינגל מקיף את הכיפה (הר מוכלך) ממזרח ולאחר מכן מצפון ופונה לכיוון מערב עד ק"מ 20.2 שהסינגל פונה לצפון.
  • ק"מ 20.2 הסינגל יורד לערוץ הנחל לכיוון צפון עד ק"מ 22.3.
  • ק"מ 22.3 הסינגל מתחיל לטפס מערוץ הנחל לכיוון צפון ובהמשך לצפון צפון-מזרח, עלייה של כ- 1 ק"מ עד ק"מ 23.5, כאן הסינגל משנה את כיוונו למזרח ומתחילה ירידה שמשנה כיוון לדרום-דרום מזרח עד ק"מ 24.2.
  • ק"מ 24.2 עלייה קצרה, כ- 100 מ' לדרום דרום –מזרח, ולאחר מכן לצפון מזרח ולמזרח, עד ק"מ 25.3
  • כאן בק"מ 25.3 הסינגל משנה את אופיו, ומתחילה ירידה זורמת (לונה-פארק) שכיוונה הכללי למזרח עד אזור התצפית על נבי מוסה, והירידה לכביש שליד המסגד בק"מ 29.6.
  • כאן חצינו את הכביש למזרח מול המסגד. הסינגל  ממשיך בערוץ הוואדי שיורד לכיוון  צפון צפון- מזרח. עד ק"מ 31.1 הסינגל מלווה את הערוץ הנחל.
  • בק"מ 31.1 הסינגל עוזב את ערוץ הנחל, ממשיך את הירידה בגדה המזרחית של הערוץ המשנה מעט את כיוונו ויורד לצפון מזרח, עד ק"מ 32.5 מפגש עם כביש הכניסה לאלמוג, ותחנת הדלק הצמודה לו.

הערות ואזהרות

לחץ למפה של המסלול באתר Israel Hiking and Biking Maps

סרטון הוראות להפעלת תצוגת סימוני ק“מ לאורך המסלול Israel Hiking and Biking Maps

לחץ למפה של המסלול באתר עמוד ענן

ישנם דפדפנים בהם הקובץ שיורד יורד עם סיומת txt, במיקרה שכזה לצורך השימוש בקובץ יש למחוק את תוספת ה- txt:
[צורת הקובץ היורד לא תקין: xxxxx.gpx.txt צורת הקובץ הרצוי: xxxxx.gpx]

מפת המסלול עם סימוני המרחקים (קילומטרים מתחילת המסלול)

אותי זה עניין:

מנזר מר סבא:
המנזר פעיל כ- 1500 שנה, והוא מהמנזרים הפעילים העתיקים בעולם, את המנזר ייסד הנזיר סבאס.
סבאס נולד בשנת 439 בטורקיה, בצעירותו למד במנזר, ובשנת 456 הגיע לירושלים.
סבאס נחשב כדור שלישי של נזירי מדבר יהודה.
הנזיר הנוצרי הראשון במדבר יהודה היה חריטון במאה ה-3. שמו מונצח במידבר במספר מקומות: נחל חריטון, מערת חריטון ומנזר חריטון (מנזר פרן) בוואדי קלט. חריטון נחשב למייסד הנזירות המדבר יהודה ולכן מכונה גם כ- נזיר דור ראשון.
אותיומוס – שנקרא גם אבטימיוס היה מתלמידו הבולטים של חריטן, ונחשב לבן הדור השני של נזירי המדבר, שרידי מנזר אבטימיוס נימצאים באזור התעשייה של מעלה אדומים.
סבאס היה אחד מתלמידיו האהובים והמפורסמים של אבטיומיוס, והוא ליוו אותו למסעות תענית במדבר. לאחר מות אותימיוס, החל סבאס לחיות במערה במצוק נחל קדרון כמתבודד, ותוך מספר שנים ספורות התקבצו סביבו נזירים נוספים שחיו במערות התבודדות.
עם השנים התפתח המנזר, ומספר הנזירים בו הגיע למאות. בעזרת האמונה בקדושתו וקשריו הטובים של סבאס עם גורמים שונים ובעזרת תרומות, נבנו במקום מבנים נוספים עבור המנזר על מצוקו של נחל קדרון.
סבאס ניפטר ב-5 בדצמבר בשנת 532, תאריך שהפך ליום חגו כקדוש נוצרי.
הצלבנים שהגיעו לארץ הקודש במאה ה-12 לקחו את עצמותיו של הקדוש לוונציה. רק בינואר 1964, במהלך ביקורו של האפיפיור בארץ הקודש, הוחזרה גופתו של סבאס למנזר.
מידי שנה ב-17 בדצמבר, יום מותו של סבאס (ישנו הבדל של 13 ימים בין התאריך בלוח שנה הגריגוריאני בו אנו משתמשים לבין הלוח היוליאני עליו מסתמכת עד היום הכנסיה האורתודוקסית) מדליקים הנזירים, מאות נרות שמאירים את מדבר יהודה בלילה (אולי נצא לטייל שם בתאריך זה לצפות על המחזה)
רוב מבני המנזר הקיימים כיום, מקורם בשיפוץ שנעשה באמצעות תרומות מהכנסייה הרוסית במאה-19

נחל קידרון ומנזר מר-סבא
על הסינגל לאורך מצוק נחל קידרון (ק"מ 7.9)
מנזר מר- סבא
ירידה בדרך הסוכר אזור הק"מ ה- 26
מסגד נבי מוסא ק"מ 29.6

מעונין לקבל עדכון לכל מסלול חדש באתר?

רישום לאתר

שתף

עידו אליאב

אני מטייל כתחביב מילדותי וברכיבה על אופני הרים משנת 2013. את האתר הזה אני בונה, מעדכן ומממן באופן עצמאי והוא פתוח לשירות ציבור הרוכבים והמטילים. טלפון: 052-381-2216