אורך המסלול: 44.5 ק"מ
נקודת הסיום: קיבוץ שער הגולן
יום שישי: 3.9.2021

דרכים

כביש: ק"מ 7.5 עד 8.3 // ק"מ 10.3 עד 13 // ק"מ 26.5 עד 28.5 // ק"מ 29.8 עד 35 // ק"מ 36.8 עד 37.4 // ק"מ 37.9 עד 39.9 // ק"מ 40.7 עד 41.5 // סה"כ כ- 15 ק"מ
דרך עפר: רוב המסלול דרכי עפר
סינגלים: ללא סינגלים

הצטרפתי לטיול עם קבוצת רוכבים נחמדה ומוכרת "רוכבי אהבת חינם" מעמק הירדן, רכיבות הקבוצה בדרך כלל מתוכננות ועוברות בדרכי עפר וגם הפעם הרכיבה היא ברובה על דרכי עפר דרכים סלולות וגם על כבישים. המסלול הפעם חד כיווני הכולל הקפצת רכבים.

עיקר המסלול:
בית רימון, הר תורען, מעבר בכפר טוראען ובמעין עין תורען, חציית כביש 65 מצפון לצומת גולני, רכיבה לצד כביש 77 למזרח, מעבר בטבריה עלית, יער שוויץ, מושבת כינרת, קבוצת כנרת, סכר דגניה, טיילת צמח, צומת צמח, שער הגולן.

• התחלנו את הרכיבה מהתצפית שמצפון לקיבוץ בית רימון. עד ק"מ 4.5 רכבנו בעליה לכיוון פסגת הר תורען למזרח על דרך המסלול המסומן של סינגל בית רימון.
  • מראש הר תורען (ק"מ 4.5) ירדנו לדרך שמדרום לפסגה, המשכנו בירידה למזרח ובק"מ 5.6 פנינו לירידה שתחילתה למערב ובהמשך לדרום מערב לכיוון הכפר טורעאן. בכיכר בכניסה לכפר (ק"מ 7.5) פנינו למערב לרח' אלזהראא, ירדנו בין בתי הכפר עד צומת הרחובות בק"מ 10.5 בה פנינו למערב לרח' אלשאפעי, הרח' עולה מתעקל לצפון מערב ולאחר כ- 200 מ' (ק"מ 7.7) יש לפנות לירידה קצרה למערב ולהתחבר לרח' העולה לצפון מערב (אנחנו פיקששנו את הפניה, וחזרנו לאחור). הרחוב הופך לדרך עפר העולה לאורך נחל תורען עד עין תורען (ק"מ 9.3).
  • לאחר הפסקת קפה בעין תורען חזרנו לכפר. דרך רח' אלשאפעי וסמטאות הכפר, ירדנו לרח' אבן סינא (ק"מ 11) וברח' אבן סינא פנינו למזרח לגיוון היציאה המזרחית מהכפר.
  • לאחר הכיכר בק"מ 12.8 הכביש הופך בחלקו סלול ובחלקו דרך עפר ובק"מ 14.5 לפני כביש 65 פנינו לצפון למעבר בגשר מתחת לכביש 65.
  • מיד לאחר מעבר הכביש פנינו עם הדרך לדרום ובק"מ 14.8 פנינו למזרח. באזור ק"מ 15.7 הדרך חסומה ושונה מהמסומן במפה, המשכנו עם הדרך מעט לצפון ובק"מ 15.8 הדרך פונה למזרח.
  • בק"מ 16 ניסינו לפנות לדרום לדרך המתוכננת (הדרך חסומה בגידור), חזרנו לאחור והמשכנו ברכיבה לצפון מזרח עד צומת הדרכים בק"מ 17.5.
  • בצומת בק"מ 17.5 פנינו לדרום ולאחר כ- 200 מ' פנינו בצומת הדרכים לדרום מזרח. בק"מ 18.8 חצינו את הכביש העולה לקיבוץ לביא והמשכנו עם הדרך למזרח.
  • מק"מ 19.7 ועד 23.2 רכבנו על דרך הצמודה לכביש 77 בצד הצפוני של הכביש ובק"מ 23.2 חצינו את הכביש לדרום בגשר שמתחת לכביש. לאחר מעבר הכביש פנינו עם הדרך למזרח והמשכנו את הרכיבה לאורך כביש 77.
  • בק"מ 25.2 חצינו את כביש 768 ובאזור ק"מ 25.5 עקפנו את המתחם המסחרי שבמקום מדרום. בין ק"מ 25.6 עד 26.4 רכבנו על דרך עפר בקרבת הבתים המערביים של טבריה עלית ובק"מ 26.4 הגענו לרח' הנשיא ויצמן .
  • ק"מ 26.4 עד 27.9 רכבנו בעלייה לצד כביש רח' הנשיא ויצמן המפריד בין שיכון ג' ושיכון ד' של העיר ובכיכר בק"מ 27.9 פנינו לדרום לרח' בית הילל ונכנסנו לשכונת רמת טבריה ב'.
  • מסוף רח' בית הילל בק"מ 28.4 פנינו עם הדרך למזרח, הדרך מתעקלת לדרום מזרח ובק"מ 29.3 עזבנו את הדרך ופנינו למזרח "לדרך שמעון", דרך זו שתחילתה וסיומה עוברת בשער בקר, היא ירידה קצרה ומפותלת המתחברת לכביש יער שוויץ. (יש להקפיד על סגירת השערים לאחר המעבר)
  • ק"מ 29.7 עד 33.7 ירידה בכביש יער שוויץ לדרום מזרח עד המפגש עם כביש 7677. מק"מ 33.7 עד 34.9 ירידה לדרום על כביש 7677 ובק"מ 34.9 עזבנו את הכביש והמשכנו לדרום על דרך עפר בין המטעים.
  • בצומת הדרכים בק"מ 35.5 פנינו לעלייה קצרה למערב, הדרך מתעקלת לדרום וממשיכה בירידה עד הכניסה למושבת כינרת בק"מ 36.7.
  • חצינו את מושבת כנרת לדרום, כאן נפרדנו מרוכבי הקבוצה הגרים במושבה ודרך רח' גבעת הכלניות יצאנו מהמושבה לדרום. עם הדרך החוצה את כביש 767 (ק"מ 37.4 ) המשכנו בירידה ונכנסנו לקבוצת כינרת דרך שער הקיבוץ האחורי. עם הכביש הפנימי של הקיבוץ היורד למזרח חצינו את הקיבוץ ויצאנו משער הכניסה הראשי של הקיבוץ בק"מ 38.5.
  • [המעבר בקבוצת כינרת עבר בקרבת בית הסבים שלי (פולקה ואידה אסטרחן) שהיו מוותיקי הקבוצה, העלה בי זיכרונות ילדות ומעט התרגשות פנימית בלתי צפויה.]
  • בירידה על כביש קבוצת כינרת עברנו מצפון לאתר הטבילה "הירדנית" (ק"מ 38.9) ובצומת עם כביש 90 פנינו עם הכביש לדרום. עברנו על גשר כביש 90 מעל הירדן וליד סכר דגניה (ק"מ 39.1) והמשכנו את הרכיבה לצד כביש 90.
  • לצד הכביש המשכנו לדרום מזרח עד חציית הכביש לצפון ומעבר לטיילת צמח בק"מ 39.7, עם הטיילת רכבנו עד צומת צמח ק"מ 40.6 ומייד לאחר הפנייה לדרום בצומת צמח נכנסנו להפסקת קפה של "כמעת סוף מסלול" בית קפה ארומה שבמקום.
  • לאחר הפסקת קפה נחמדה נפרדנו איש איש לקיבוצו ולדרכו, ואנחנו (עובד ואני) המשכנו ברכיבה לצד כביש 90 לדרום. בק"מ 41.5 פנינו למזרח, בצמוד ומדרום למתחם התעשייתי שבמקום, ובק"מ 42.2 בצומת הדרכים פנינו לדרום. רכבנו בין המטעים והשטחים החקלאיים עד הכניסה לקיבוץ שער הגולן דרך השער האחורי של הקיבוץ.

להרחבה על סכר דגניה

הערות ואזהרות

לחץ למפה של המסלול באתר Israel Hiking and Biking Maps

סרטון הוראות להפעלת תצוגת סימוני ק“מ לאורך המסלול Israel Hiking and Biking Maps

לחץ למפה של המסלול באתר עמוד ענן

ישנם דפדפנים בהם הקובץ שיורד יורד עם סיומת txt, במיקרה שכזה לצורך השימוש בקובץ יש למחוק את תוספת ה- txt:
[צורת הקובץ היורד לא תקין: xxxxx.gpx.txt צורת הקובץ הרצוי: xxxxx.gpx]

מפת המסלול עם סימוני המרחקים (קילומטרים מתחילת המסלול)

אותי זה ענין:

סכר דגניה:
סכר דגניה הפקק של הכינרת ניבנה במסגרת בניית תחנת החשמל הידרואלקטרית בנהריים. הסכר ניבנה בתחילת שנות השלושים של המאה הקודמת, ותפקידו היה לווסות את זרימת מי הכנרת לתחנת החשמל ובכך לאפשר להפיק חשמל לאורך כול השנה ולא רק בתקופת הגשמים בהם הירדן זרם.
על רעיון הקמת תחנה החשמל וכן תכנונה והקמתה היה אחראי המהנדס פנחס רוטנברג. התחנה בנהריים נחנכה בשנת 1932 ועבדה במשך 16 שנים, בתקופה זו הפתיחה והסגירה של הסכר הייתה פעולה שכיחה פעילתה של תחנת החשמל בנהריים הסתימה במלחמת השחרור ב- 1948.
במסגרת המלחמה ולאחר אולטימטום של הלגיון הירדני, פונו עובדי מפעל החשמל ובמקום נשארו רק העובדים שלהם הייתה תעודת זהות ירדנית. במהלך כיבוש אזור התחנה במאי 1948 ע"י הליגיון הירדני וצבא עירק נילקחו בשבי עובדי התחנה שנשארו במקום, ומתקני התחנה נהרסו. העובדים שנשבו שוחררו רק לאחר 9 חודשים. והתחנה ההרוסה ולא חזר לפעול עוד.
מהפעלתו של המוביל הארצי ב- 10.6.1964 פתיחת שכר דגניה הפכה נדירה, ולאורך שנים רבות אף סימלה את מצב מאגר המים והחיים של המדינה.
בילדותי בביקורי בכבוצת כינרת במסגרת הבילוי עם סבא וסבתא שלי (מוותיקי קבוצת כינרת) הלכנו פעמים רבות ליד הסכר. הביקורים שהיו בעיקר בימי החופש הגדול כללו תמיד בילוי ורחצה בכינרת. ההליכה בחום הקיץ לחוף הכינרת עברה בשביל שצמוד לסכר ולצריף ששימש את מגורי שומר הסכר. לכתבה על שומר הסכר .

ראש הר תורען (ק"מ 4.8)
בכפר טורעאן מבט לדרום
עיין תורען (ק"מ 9.3)
המעיין עצמו
ק"מ 37.7 מבט לדרום מזרח
סכר דגניה במט לדרום מזרח (ק"מ 39.3)
מבנה בסכר במט לצפון מזרח
משמאל הסכר, מימול הצריף המתפורר ששימש את שומר הסכר, ומימין הירדן (מבט לצפון)
המערכת המכנית של הסכר

מעונין לקבל עדכון לכל מסלול חדש באתר?

רישום לאתר

שתף

עידו אליאב

אני מטייל כתחביב מילדותי וברכיבה על אופני הרים משנת 2013. את האתר הזה אני בונה, מעדכן ומממן באופן עצמאי והוא פתוח לשירות ציבור הרוכבים והמטילים. טלפון: 052-381-2216