אורך המסלול: 44.5 ק"מ
טיפוס מצטבר: 404 מ'
נקודת ההתחלה והסיום: החנייה בית העלמין החדש של כפר סבא.
יום ראשון: 17.1.2021

דרכים

כביש: כ- 20 ק"מ מהמסלול על כבישים רחובות ודרכים סלולות // רוב הקטעים הם קטעים קצרים של כמה מאות מ' // קטעים ארוכים: ק"מ 5.6 עד 6.7 // ק"מ 25.3 עד 32.2 // ק"מ 33.5 עד 34.9 // ק"מ 35.8 עד 42.4.
דרך עפר: כ- 1/2 מהמסלול על דרכי עפר.
סינגלים: מסלול כמעט ללא סינגלים, כמה קטעים קצרים של דרך צרה/סינגל באזור שער פולג ק"מ 24 עד 25.

המסלול:

המגבלות יצרו את מסלול זה, שתוכנן בימי הסגר השלישי של הקורונה, בצמוד לימי גשם.
במסלול ביקרתי בשלושה אתרים עיקריים: אתר מראשית המדינה "משק האוצר", "הר הזבל" של רעננה, אתר "שער פולג" שראשיתו כנראה בתקופת הברונזה, המשכו בתקופת הברזל, וגם הרומאים עזרו.

חציו הראשון של המסלול (עד "שער פולג") מאופיין בדרכי עפר, על אדמות השרון, שהיו בחלקם עם חול טובעני , (אל אף שיום הרכיבה היה צמוד לימי הגשם).
חציו השני של המסלול מאופיין ברכיבה בעיקר על כבישים ודרכים טובות בין המושבים.

• תחילת הרכיבה בעלייה קצרה בדרך לבנה למערב-צפון מערב, ולאחר כ- 200 מ' פנייה עם הדרך לראש הגבעה הקטנה שעליה מבנה חרב מגודר, זו גבעת "משק האוצר" שסיפורה שזור ברכישת אדמות המולדת והקמת הישוב היהודי בארץ.
  • מ- "משק האוצר" המשכתי בדרך חולית עד צומת השבילים בק"מ 1 בה פניתי לצפון, עם הדרך הקפתי את בתי כפר סבא המזרחיים (שכונת קפלן), עד לחורשת העצים הקטנה בק"מ 2.4.
  • חציתי את החורשה למערב ועליתי על דרך לבנה לכיוון דרום העובר ליד ברכת המים שבראש הגבעה (בק"מ 2.8) עם הדרך פניתי למערב ובצומת בק"מ 3 פניתי לדרום.
  • לאחר כמה עשרות מ' פניתי למערב, המשכתי עם הדרך עד הכניסה למושב צפית לרח' המשעול (ק"מ 4.6).
  • במושב צפית בסוף רחוב המשעול פניתי לשמאל לרח' הבאר ומשם ימינה לרחוב האילנות שהוא הרחוב הראשי של המושב. עם רחוב האילנות המשכתי עד צומת המפגש עם כביש 554 בק"מ 5.3 .
  • חציתי את כביש 554 למערב ופניתי לצד הכביש לדרום, לאחר 20 מ' פניתי למערב לדרך עפר הנכנסת למושב גן חיים ומתחברת לרח' המלך.
  • עם רח' המלך המשכתי למערב עד ק"מ 6.2 ופניתי לדרום לרח' השושן. ברח' החרוב פניתי שוב למערב עד פארק הכושר של השכונה הצפונית של כפר סבא (שכונת כפר סבא הירוקה ק"מ 6.8).
  • בין ק"מ 7.3 ל 7.6 ממוקם גן הברון מנשה, במקום מספר עצים גדולים ומרשימים. כמו "משק האוצר" גם סיפור גן זה ניקשר לימי ראשית המדיה, המקום שימש כמקום מפגש לאנשי השומר, הפלמ"ח וההגנה, בגג הבית היה סליק ועל הגג – תחנת קשר שהוסוותה בשובך יונים.
  • מגן מנשה המשכתי למערב, על שביל פארק הכושר עד ק"מ 8.2, כאן פניתי לצפון עברתי כמה מטרים ללא דרך, והמשכתי על דרך העפר לצפון. בק"מ 8.9 הדרך פונה למערב, מתעקלת ומתחברת לכביש 4 בק"מ 10.2.
  • מעט לפני כביש 4 ממזרח, ירדתי עם כביש לגשר המעבר מתחת לכביש 4 המתחבר למושב בצרה.
  • ק"מ 10.7 עד 11.7 רכבתי למערב ברחוב קיבוץ גלויות של המושב, פניתי לדרום ברחוב הנחלים ובקצה הרחוב הנחלים המשכתי את הרכיבה לדרום בדרכים החקלאיות שהיו חוליות ומעט טובעניות, (בתחילה קצת לדרום ובהמשך בעליה למערב עד ק"מ 13.7).
  • בק"מ 13.7 הדרך חסומה בשער וסככות חקלאיות, חזרתי כ- 10 מ' לאחור ועברתי ברגל במעבר מאולתר לדרך שמדרום, בניסיון למצוא מעבר לכיוון "הר הזבל". פניתי למערב ורכבתי עד ק"מ 14, כאן הדרך היא ללא מוצא, חזרתי לאחור ועליתי על "הר הזבל" מצדו המזרחי.
  • לאחר תצפית על האזור, ירדתי מהר הזבל והמשכתי בדרכים חקלאיות לצפון. בק"מ 16.4 בוצע חסימה לדרך. רכבתי מעט לצפון, חזרתי לאחור למעבר בין השיחים לדרך שממערב לחסימה ולהמשך הרכיבה לצפון.
  • בק"מ 17.4 פניתי למערב עם הדרך הטובה, ובק"מ 18.9 במפגש עם כביש 5511 עליתי על כביש, חציתי עם הכביש את פסי הרכבת ומיד לאחר מכן פניתי עם הדרך לצפון, עם דרך זו המשכתי במקביל לפסי הרכבת עד הפנייה למערב (ק"מ 21.5).
  • בק"מ 22.3 נכנסתי בכניסה אחורית לקיבוץ יקום. בקיבוץ פניתי לצפון על כביש המחסנים, ובפינה הצפון מזרחית של הכביש ירדתי בשטח לכיוון מזרח.
  • בק"מ 22.7 פניתי עם הדרך הטובה לצפון, דרך זו הנמשכת לכיוון נחל פולג מתעקלת למערב בק"מ 23.6 , פונה לצפון בק"מ 24, ונפגשת עם שביל שמורת פולג בק"מ 24.2.
  • עם שביל השמורה עברתי באזור החציבה של הרכס (ק"מ 24.5 ), חציבה זו החוצה את רכס הכורכר ודרכה עובר נחל פולג היא שנתנה לנחל את שמו מכיוון שהיא מפלגת (מחלקת) את אזור השרון לרוחבו. החציבה שראשיתה לפי החוקרים קדומה, (יתכן ותחילתה עוד בתקופת הברונזה 3300 עד 1200 לפני הספירה) נועדה לנקז את האזור שממזרח לרכס הכורכר שללא חציבה זו הופך לאזור ביצתי ללא ניקוז.
  • מחציבת נחל פולג המשכתי למערב עד צומת השבילים בק"מ 24.7 בה פניתי עם השביל לדרום. בק"מ 25.15 עליתי מספר מדרגת ורכבתי לכיוון מערב עד כביש הכניסה לשמורה.
  • ק"מ 25.2 עד הכניסה לקיבוץ יקום (ק"מ 26.2) רכבתי על כביש הכניסה לשמורה ומק"מ 26.2 עד 30 על כביש 5511. בצומת הכביש בק"מ 30 פניתי לדרום ועם הכביש הפונה למזרח המשכתי עד בני ציון (ק"מ 32.1).
  • מק"מ 32.1 עד 32.9 רכבתי למזרח בדרך "השדרה" של הישוב ובקצה "השדרה" פניתי ברח' חורשת האורנים לדרום. מק"מ 33 עד 33.4 המשכתי לדרום ברח' הלימון, ובק"מ 33.4 פניתי למזרח לדרך החיבור עם רח' הראשונים (ק"מ 33.5).
  • ק"מ 33.5 עד 34.4 רכבתי ברחוב הראשונים למזרח ובצומת בסוף הרחוב פניתי לדרום לרח' הבאר. בצומת של רח' הבאר עם רח' קיבוץ גלויות (ק"מ 34.7) פניתי למזרח ומיד לצפון, למעבר בגשר מתחת לכביש 4.
  • בצד המזרחי של כביש 4 פניתי עם הדרך לצפון (ק"מ 34.9), הדרך מתעקלת למזרח ומתחברת למושב שדה ורבורג.
  • נכנסתי למושב דרך השער האחורי של המושב, וברח' האלה (ק"מ 35.8) פניתי לדרום. בכיכר בק"מ 36.1 פניתי למזרח לרח' הדרים ועם הרחוב המשכתי עד הכניסה הראשית של המושב מכביש 554 (ק"מ 38.9).
  • חציתי את כביש 554 למזרח, והמשכתי למזרח לכיוון קיבוץ ניר אליהו על כביש 5503 . בק"מ 41.4 יש לפנות לדרום לדרך עפר חולית (המשכתי מעט למזרח בניסיון למצוא דרך פחות חולית).
    קטע הכביש בין ק"מ 38.9 ועד ק"מ 41.4 הוא ללא שולים.
  • בק"מ 42.7 פניתי עם הדרך למזרח, ובק"מ 43.1 פניתי לדרום והמשכתי עם הדרך בה רכבתי בתחילת המסלול. בק"מ 43.7 הדרך הפונה למזרח איתה המשכתי עד סיום המסלול בחניית בית העלמין החדש כ"ס.

הערות ואזהרות

לחץ למפה של המסלול באתר Israel Hiking and Biking Maps

סרטון הוראות להפעלת תצוגת סימוני ק“מ לאורך המסלול Israel Hiking and Biking Maps

לחץ למפה של המסלול באתר עמוד ענן

ישנם דפדפנים בהם הקובץ שיורד יורד עם סיומת txt, במיקרה שכזה לצורך השימוש בקובץ יש למחוק את תוספת ה- txt:
[צורת הקובץ היורד לא תקין: xxxxx.gpx.txt צורת הקובץ הרצוי: xxxxx.gpx]

מפת המסלול עם סימוני המרחקים (קילומטרים מתחילת המסלול)

משק האוצר בתחילת הרכיבה ק"מ 0.4
גן הברון מנשה ק"מ 7.5
גן הברון מנשה
ק"מ 9.5 מבט לצפון
תצפית מהר הזבל ק"מ 15
תצפית מהר הזבל
נחל פולג ק"מ 23.6
חציבת שער פולג ק"מ 24.5

מעונין לקבל עדכון לכל מסלול חדש באתר?

רישום לאתר

שתף

עידו אליאב

אני מטייל כתחביב מילדותי וברכיבה על אופני הרים משנת 2013. את האתר הזה אני בונה, מעדכן ומממן באופן עצמאי והוא פתוח לשירות ציבור הרוכבים והמטילים. טלפון: 052-381-2216