מסלול שעיקרו בנתניה

נקודת ההתחלה והסוף: המתחם המסחרי בכניסה לקיבוץ יקום
יום שישי: 25.11.2023

דרכים:

כביש – דרך סלולה – מידרכה: סה"כ כ- 34.6 ק"מ.
דרך עפר: סה"כ כ- 6 ק"מ.
סינגלים: ללא סינגלים.

הפעם מסלול בנתניה.
מעבר לכך שהטיילת בעיר הנמשכת לאורך הים מקצה לקצה, היא יפיפייה נעימה ושווה ביקור, לנתניה הגעתי בגלל סיפור השייך לימים שקדמו לקום המדינה.
זה סיפור בו שני חיילים שבילו בבית קפה נחטפו למבנה בדרום העיר, הוצאו להורג בתלייה ובהמשך, את הגופות תלו לתצוגה בחורשה הקרובה ועל הגופות הוצמדה הודעה מודפסת עם דבר בית הדין של הארגון.
כאן לא הסתיים האירוע, את הגופות מלכדו במוקש שהוטמן תחת מקום התלייה, ואת כול זה עשינו "אנחנו". אנחנו הכוונה אנשי הישוב היהודי בהוראת המפקד – מנחם בגין, לוחמי האצ"ל שחרפו נפשם בדרך להקמתה של מדינת ישראל.
הסיפור הקשה הזה, השנוי במחלוקת, שהסעיר את הישוב בארץ ושם קץ להוצאת להורג בתלייה של לוחמי המחתרת היהודים שנתפסו ע"י הבריטים, משאיר מחשבות עגומות ולא מעת סימני שאלה.

המסלול בקצרה:

מקיבוץ יקום מעבר דרך מכון וינגייט ומושב אודים לנתניה, מעבר בשבילי האופניים ובמדרחוב בשכונת רמת פולג, המשך לשלולית החורף – בריכת דורה, והלאה לטיילת של העיר.

לאורך הטיילת הצופה לים מעבר בין הפסלים הסביבתיים של הפסל רוסלן סרגייב ובמספר אנדרטאות, מעבר בכיכר העצמאות והלאה המשך לצפון העיר.

ביקור בבית הבאר ששימשה את הפרדסים שהיו במקום, המשך לרחוב הרצל בו מספר ציורי גרפיטי, ומעבר בנקודות הנקשרות לפרשת סרג'נטים (חיילים בריטים בדרגת סמל):
מעבר בבית המוסדות ברחוב הרצל ממנו בוצעה החטיפה, מעבר באזור בו הייתה מלטשת היהלומים בדרום העיר, בה הוחזקו ונתלו סרג'נטים, ומעבר בחורשת הסרג'נטים בה נתלו לתצוגה הגופות.

מחורשת הסרג'נטים המשך לאצטדיון העירוני ולבארות חונן הצמוד לאצטדיון והלאה דרך מושב כפר נטר ובית יהושע חזרה ליקום לסיום המסלול.

תאור המסלול

• מהמתחם המסחרי של יקום חציתי על גשר הולכי הרגל החדש את כביש 2 למערב ועם השביל המקיף את השדה הגעתי לכיכר שבק"מ 2.2. כאן פניתי לצפון, לצד מחסום הרכבים עברתי ליד השומר ונכנסתי דרך הכניסה הדרומית החדשה למתחם מכון ווינגיט.
  • בק"מ 3 עזבתי את הכביש למזרח, עם המדרכה ירדתי לגשר הולכי הרגל החדש וחציתי את כביש 2 למזרח. כאן למרגלות הגשר שניבנה לא מזמן (ק"מ 3.3), עברתי באזור שהיה עדיין בשלבי בינוי, ועם השביל היורד בצד המזרחי של קירות ההפרדה הצמודים לכביש-2 ירדתי לצפון לנחל פולג.
  • על הגשר חציתי את נחל פולג (ק"מ 3.7) ועם השביל הפונה לדרום לאורך הנחל המשכתי עד ק"מ 4 ונכנסתי למושב אודים.
  • לצד שער הרכבים שהיה סגור יצאתי מהישוב (ק"מ 5.3), עם המדרכה טיפסתי לגשר הולכי הרגל, חציתי את כביש 2 לצפון (ק"מ 5.5), ועם המדרכה נכנסתי לנתניה לשכונת רמת פולג.
  • עם המדרחוב החוצה את שכונת רמת פולג הגעתי לרחוב מרדכי גור (ק"מ 6.1) ולאחר כ- 200 מ' חציתי את רחוב זלמן שז"ר והמשכתי בפארק – מדרחוב החוצה את שכונת עיר ימים.
  • בגשר שתחת רחוב עוזי חיטמן חציתי את הכביש (ק"מ 7.2), ומיד לאחר מכן, בשביל הצר העובר בחול בצמוד לטיילת טיפסתי רגלית כ- 10 מ' ועליתי לטיילת (ק"מ 7.3).
  • לאורך הטיילת המשכתי עד הגשר שבק"מ 8.3, כאן על הגשר חציתי את רח' בן גוריון ועם המדרכה נכנסתי לאזור "השטח העירוני הירוק" של "שלולית החורף" – בריכת דורה. בק"מ 9.5 פניתי עם המדרכה למערב ועם רחוב יצחק מודעי הגעתי לרחוב בן גוריון.
  • כאן בק"מ 9.9, כדי לחצות את רחוב בן גוריון למערב יש צורך לעבור מעל שני המעקים של הכביש, לכן עדיף לשנות מעט את המסלול ולחצות בגשר המעבר התחתי החוצה את הרחוב.
    [במפת IHM מצורף המסלול המועדף באדום].
  • לאחר שחציתי את רח' בן גוריון המשכתי עם המדרכה למערב, חציתי את הרחובות בני בנימין, אקסודוס ושדרות עובד בן עמי, ומק"מ 10.2 המשכתי על הטיילת לצפון. כאן לאורך הטיילת ניצבים מספר פסלים סביבתיים של הפסל רוסלן סרגייב שהיה שותף גם ליצירת פסל מגדל הפטרייה במגדל העמק (פרטים במסלול אחר).
  • בק"מ 11.1 עזבתי לרגע את הטיילת, פניתי למזרח לרחוב ארליך ונכנסתי לסיור קצר בגן הציבורי בו מספר פסלים ואנדרטאות.
  • מגן הפסלים חזרתי לטיילת (ק"מ 12.2), ולצד המדרכה עם הנוף לים המשכתי עד ק"מ 15 כאן קטע הטיילת הפונה לים נפסק. המשכתי לצפון ברחוב גד מכנס, לאחר כ-300 מ' פניתי בק"מ 15.3 עם המדרכה למערב וחזרתי לטיילת.
  • בק"מ 15.7 עזבתי את הטיילת, עשיתי סיבוב קצר בכיכר העצמאות ונעצרתי לרגע לראות את אחד מציורי הגרפיטי השייך לפרויקט הגרפיטי שבוצע ברחוב הרצל (ציורים שקצת דהו עם השנים – ק"מ 16). מהכיכר המשכתי לצפון, ולצד רחובות דוד המלך ושדרות ניצה המשכתי עד ק"מ 17.5.
  • בק"מ 17.5 פניתי ימינה לרח' שלמה המלך ומיד לאחר מכן דרך המדרכה עברתי לרחוב בני יששכר, כאן ברחוב רבי עקיבא עברתי במרכז השכונה החרדית (לרוכבים בשבת מומלץ לעבור ברחוב הרצוג). בק"מ 18.2 פניתי לימין ודרך המדרכה הגעתי לבית הבאר (ק"מ 18.3).
  • מבית הבאר דרך רחובות שדרות ויצמן וששת הימים נכנסתי לרחוב שוהם (ק"מ 19.7) וברחוב הרצל פניתי ימינה ונעצרתי ליד ציורי הגרפיטי שבפינת הרחובות (אזור תחנת הדלק סונול ק"מ 20.2).
  • בהרצל המשכתי לגרפיטי נוסף בפינת שמואל הרצוג, והלאה לבית המוסדות (הרצל 15), מכאן נחטפו ביולי 1947 שני סרג'נטים בריטים (חיילים בדרגת סמל) על ידי אנשי האצ"ל ובהמשך נתלו ומולכדו בחורשה בדרום נתניה.
  • בלובי של בניין בית המוסדות ניתלה שלט "הקץ לתליות", שלט המספר ומזכיר בקצרה את הפרשה (ק"מ 20.6). מבית המוסדות פניתי עם המדרכה לדרום, לאחר כ- 20 מ' ישנו ציור גרפיטי נוסף, וברחוב מושה סמילנסקי עצרתי ליד עוד ציור (ק"מ 21).
  • מכאן דרך הרחובות מושה סמילנסקי, בן יהודה וישראל בודנברג הגעתי לאזור הדרומי והלא מפותח של העיר, בכיכר בק"מ 22.7 פניתי לדרום, ועם השביל הסלול חלקית התחברתי לרחוב מרדכי מקלף (ק"מ 22.9). הקפתי ועברתי באזור בו הייתה מלטשת היהלומים בה הוחזקו שני סרג'נטים עד שהוצאו להורג בתלייה (רחוב היהלומן אברהמס ק"מ 23.4).
  • מכאן המשכתי לחורשת הסרג'נטים (ק"מ 26.4), לחורשה זו הובאו גוויות הסרג'נטים, כאן נתלו הגוויות לתצוגה, למרגלותיהם הוטמן מוקש.
  • בק"מ 26.4 פניתי לשביל הסלול העובר בחורשה, לאחר כ- 600 מ' יצאתי לרחוב הנופר ודרך שכונת קרית השרון הגעתי לרחוב לנטוס (ק"מ 28.5) והלאה לאצטדיון העירוני (ק"מ 29.2). לצד האצטדיון עומד מגודר מבנה חרב גדול שהיה שייך למשפחת חנון מטול כרם – בארות ובירכת חנון שנינטש במלחמת העצמאות.
  • מכאן דרך האזור המתועש והיפה המשכתי לרחוב המדע לגן הציפור לפסל סביבתי נוסף של רוסלן סרגייב (ק"מ 30.3), ומהגן דרך הכביש המחבר את מושבי האזור (רחוב הארי טרמן) נכנסתי לצד מחסום הרכבים לכפר נטר (ק"מ 32.5).
  • בק"מ 33.1 המשכתי בפאתי הישוב בשביל הולכי הרגל הסלול, ולצד רחובות המושב עברתי לבית יהושע (ק"מ 34.8). יצאתי מהמושב בק"מ 36.3, עם דרך העפר הפונה למערב במקביל לכביש המשכתי עד פסי הרכבת (ק"מ 37) ובגשר מעל המסילה חציתי את הפסים למערב (ק"מ 37.4).
  • את נחל פולג שהיה מעט רטוב חציתי בק"מ 37.9, ועם הדרך הפונה למערב (ק"מ 38.5) המשכתי לכיוון יקום. בק"מ 39.3 נכנסתי לקיבוץ ועם הכביש המשכתי למרכז המסחרי לסיום המסלול.

הערות ואזהרות

לחץ למפה של המסלול באתר Israel Hiking and Biking Maps

סרטון הוראות להפעלת תצוגת סימוני ק“מ לאורך המסלול Israel Hiking and Biking Maps

לחץ למפה של המסלול באתר עמוד ענן

ישנם דפדפנים בהם הקובץ שיורד יורד עם סיומת txt, במיקרה שכזה לצורך השימוש בקובץ יש למחוק את תוספת ה- txt:
[צורת הקובץ היורד לא תקין: xxxxx.gpx.txt צורת הקובץ הרצוי: xxxxx.gpx]

מפת המסלול עם סימוני המרחקים (קילומטרים מתחילת המסלול)

קישורים

ויקיפדיה – פרשת סרג'נטים

סרטון – עדות של יואל קמחי שהיה נוכך באירוע תלית שני הסרג'נטים.

סרטון – פרשת הסרג'נטים ערוץ 10, פלג לוי

כתבה – בעיתון קול העם⁩ מיום 1 אוגוסט 1947 (יום לאחר מציאת הגופות התלויות)

סרטון – פרויקט הגרפיטי במרכז נתניה

גשר המעבר מהטיילת לאזור בריכת דורה (ק"מ 8.3)
פסלו של רוסלן סרגייב בטיילת נתניה (ק"מ 10.4)
אנדרטה וקיר זיכרון למעפילי אוניית המעפילים "פנצ'ו" (ק"מ 10.7)
טיילת נתניה (ק"מ 11)
קרון גרמני מראשית המאה הקודמת – אנדרטה לזכר קורבנות השואה (ק"מ 11.5)
חלק מאנדרטת הניצחון – אנדרטה לציון ניצחון הצבא האדום על גרמניה הנאצית
פיסל: חן וינקלר (ק"מ 11.8)
ככר העצמאות (ק"מ 15.8)
גרפיטי בכיכר העצמאות (ק"מ 16)
בית הבאר (ק"מ 18.4)
גרפיטי ברחוב הרצל (ק"מ 20.2)
גרפיטי ברחוב הרצל (ק"מ 20.3)
בית המוסדות הרצל 15 (ק"מ 20.6)
בלובי של בית המוסדות שלט "הקץ לתליות"
קול העם⁩, 1 אוגוסט 1947⁩
גרפיטי – תל חי (ק"מ 20.7)
גרפיטי – משה סמילנסקי (ק"מ 21)
באר מים משנות השלושים של המאה הקודמת (ק"מ 21.1)
בארות ובירכת חנון (ק"מ 29.3)
אמת המים של בארות ובירכת חנון (ק"מ 29.3)
גן הציפור פסל סביבתי נוסף של הפסל רוסלן סרגייב (ק"מ 30.3)

מעונין לקבל עדכון לכל מסלול חדש באתר?

רישום לאתר

שתף

עידו אליאב

אני מטייל כתחביב מילדותי וברכיבה על אופני הרים משנת 2013. את האתר הזה אני בונה, מעדכן ומממן באופן עצמאי והוא פתוח לשירות ציבור הרוכבים והמטילים. טלפון: 052-381-2216

לפוסט הזה יש תגובה אחת

1. זהר

מסלול מאד מוצלח. קריאת תאור המסלול מראש מוסיפה הרבה תוכן לטיול ומסבה את תשומת הלב לנקודות מאד מעניינות שמאד קל לפספס במהלך הרכיבה.