אורך המסלול: 29.6 ק"מ
יום שישי: 18.3.2022

דרכים:

כביש: ק"מ 26.8 עד 29.1 .
דרך עפר: עד ק"מ 5.4 // ק"מ 5.6 עד 5.7 // ק"מ 6.5 עד 7.2 // ק"מ 8 עד 9.8 // ק"מ 10.7 עד 11.9 // ק"מ 21.5 עד 22.9 // ק"מ 24.3 עד 24.5 // ק"מ 26.2 עד 26.5 // סה"כ כ- 11.1 ק"מ.
סינגלים: רוב המסלול סינגל // ק"מ 5.4 עד 5.6 // ק"מ 5.7 עד 6.5 // ק"מ 7.2 עד 8 // ק"מ 9.8 עד 10.7 // ק"מ 11.9 עד 21.5 // ק"מ 22.9 עד 24.3 // ק"מ 24.5 עד 26.2 // ק"מ 26.5 עד 26.8 // סה"כ כ- 15.7 ק"מ.

משטחי פריחת בר אדומה מתקשרים לרוב לפריחת כלניות במערב הנגב, במסלול הפעם פגשנו משטחים עצומים של פריחת נוריות אדומה באזור "ארץ המרדפים".

אזור זה של הביקעה ומזרח הרי יהודה ושומרון, קיבל את שמו בתקופה שלאחר מלחמת ששת הימים או כפי שזוכרים אותה: מלחמת ההתשה.
אחרי ההישג המרשים של מלחמת השחרור, ולאחר הניצחון המשכר של מלחמת ששת הימים הגיע תקופה קשה שרבים לא רוצים או לא יכולים לזכור, "מלחמת ההתשה".
במלחמת ההתשה נהרגו קרוב ל 1000 ישראלים ונפצעו בגוף ובנפש אלפים, רוב הנפגעים הנם מהחזית המצרית אך גם החזית המזרחית תרמה את שלה.
בגבול המזרחי תקופה זו נמשכה כ- שלוש שנים והיא לוותה באירועים בטחונים רבים. חדירות ופיגועי טרור של חוליות פלסטיניות שחצו את הגבול מירדן היו עניין יום יומי כמעט.
כוחות ומשאבים רבים היו שוטפים להגנת גבולה המזרחי של הארץ ובהם יחידות צבא שהתמקדו והתמחו במרדף. סיומה של תקופת אירועים זו החלה ב- "ספטמבר השחור" (ספטמבר 1970) במהלכו החל צבא ירדן לפעול באופן תקיף כנגד המחבלים הפלסטיניים שבשטחו.
(המלחמה שאיש לא רוצה לזכור – כאן 11)
על התקופה הזו בגבולה המזרחי של הארץ כתב ירון לונדון את שיר המרדף
(מילים: ירון לונדון, לחן: נחום היימן והבצע של חווה אלברשטין)

על המסלול בקצרה:

חלקו הראשון של המסלול ממצפה דני עד מפל אום דיבה עובר בדרך 4/4, מהמפל ועד ואדי קלט המסלול משלב דרכי 4/4 וסינגלים שחלקם בשימוש מועט וחלקם הקטן כמעט ואינו נראה בשטח. מוואדי קלט ועד כביש ורד יריחו המסלול עבר בנתיבים ובסינגלים בשימוש רב הנראים היטב.
מסלול משלב נופים מדבריים מרשימים, דרכים וסינגלים הכוללים מעברים טכניים מאתגרים ומים. בחלקו הראשון (עד ואדי קלט) המסלול עובר בשטח אש פעיל של בסיס מג"ב הסמוך.

את הרכב חנינו במצפה דני ובסיום המסלול נעזרנו בקפיצן (ללא תאום מראש) שהסיע אותנו מצומת אלמוג חזרה למצפה דני. (מספר הרוכבים הגדול באזור הנעזרים במקפיצן מצומת אלמוג, יצרו מצב שבסופי שבוע ניתן להגיע למתחם תחנת הדלק בצומת אלמוג ולמצוא מקפיצן בקלות גם ללא תאום מראש).

מצפה דני הקרוי על שמו של דניאל פריי. בסתיו 1995, חדר מחבל לישוב מעלה מכמש, ניכנס לבית משפחת פרי, רצח את דני ופצע את אשתו.

תיאור המסלול:

• לאחר שקיבלנו רשות נכנסנו למצפה דני, חנינו את הרכב בתוך הישוב הקטן והתחלנו את המסלול. (טלפון לעמדת השמירה נימצא על מחסום הישוב).
  • תחילת הרכיבה בירידה על כביש הישוב לצפון מערב עד למחסום הכניסה לישוב, מיד לאחר המחסום,פנינו למזרח לדרך העפר, הדרך מקיפה את הישוב מצפון ומתחילה בק"מ 0.4 ירידה למזרח.
  • עם דרך זו ירדנו עד מפל אום דיבה ק"מ 5.5:
    עד ק"מ 3 הירידה היא בדרך 4/4, ק"מ 3 ועד 4.2 השביל פחות בולט וניראה כדבל ובק"מ 4.2 הדרך שוב ברורה.
  • מהמפל חזרנו עם הדרך לאחור לדרום ובק"מ 5.7 פנינו לסינגל בעלייה בערוץ הנחל לדרום מזרח. הסינגל עולה בתלילות, בחלקה התלול של העלייה הלכנו ברגל כ- 30 מ' ובהמשך הסינגל מתעקל לדרום. באזור ק"מ 6 רכבנו ללא מסלול ברור לכיוון כללי דרום עד צומת הדרכים שבק"מ 6.5.
  • בצומת פנינו עם הדרך לדרום מזרח ובק"מ 7.2 המשכנו לדרום מזרח בסינגל העובר מצפון לדרך. הסינגל חובר שוב לדרך 4/4 בק"מ 7.9 ועם דרך זו המשכנו בירידה עד ק"מ 9.9.
  • כאן בק"מ 9.9 עזבנו את הדרך (הממשיכה למזרח) ופנינו לסינגל לדרום.
  • הירידה לדרום הנמשכת עד ק"מ 10.8 עוברת בתוואי שחלקו סינגל וחלקו נתיב לא מאוד ברור, רוב רובו של קטע זה רכיב.
  • בק"מ 10.8 פנינו עם דרך "טריק אבו הינדי" הטובה למערב ובפיצול השבילים בק"מ 11 עזבנו את הדרך ופנינו לשביל במעלה הנחל לכיוון דרום.
  • עם הדרך המטפסת במעלה הנחל בכיוון כללי דרום מערב רכבנו עד ק"מ 11.9, כאן עזבנו את הדרך ופנינו לסינגל העולה במעלה הערוץ לדרום מזרח עד לאוכף שבק"מ 12.1.
  • מהאוכף ועד המיפגש עם נחל קלט בק"מ 15.2 ירדנו בנתיב מדברי מעת קשוח. רוב רובו של קטע זה רכיב, מדי פעם יש לרדת ולעבור מדרגה או מכשול, חלק מהקטע הוא סינגל הנראה בשימוש מועט וחלקו נתיב לא מאוד ברור.
  • במפגש עם נחל קלט פנינו למערב ורכבנו בשביל הצר לצד אמת המים הפעילה, עד עין קלט (ק"מ 17.5). עקב עומס המטילים שהיה במקום (טיול בית ספר גדול) ויתרנו על העצירה במקום, עברנו בין המטילים על הגשר לצידו הדרומי של הנחל, והתחלנו את הרכיבה במורד הנחל למזרח.
  • בק"מ 18 עלינו ברגל כ- 50 מ' עם האופניים על הכתף במדרגות המקיפות את החווה החקלאית מדרום (יתכן וניתן לעבור דרך החווה דבר שלא ממש בדקנו), מהחווה המשכנו למזרח על המדרונות נחל קלט.
  • באזור ק"מ 20.5 הסינגל ממשיך למזרח ומתרחק מהערוץ, עלינו לאוכף שבק"מ 20.8 דרך מספר מבנים של התיישבות בדואית קטנה ומהאוכף המשכנו בירידה למזרח עד המפגש עם הכביש (בק"מ 21.6).
  • הפעם ויתרנו על העלייה לגבעה שבראשה צלב גדול לתצפית על מנזר סנט ג'ורג' בה ביקרנו לא מזמן בטיול באזור, חצינו את הכביש לדרום ועם הדרך שתחילתה לדרום מזרח עלינו בעלייה תלולה עד ק"מ 22.6, בשיא הגובה עזבנו את הדרך וירדנו בסינגל תלול שתחילתו לדרום הנמשך עד המפגש עם דרך העפר בק"מ 24.3.
  • עם הדרך הפונה לדרום חצינו את ערוץ הוואדי ובק"מ 24.5 עזבנו את הדרך ופנינו לסינגל לדרום. הסינגל יורד לערוץ וואדי א-סווייד, ממשיך למזרח עובר ליד מפל סווייד (בק"מ 26.3) וניפגש עם הכביש לורד יריחו בק"מ 26.9.
  • לצד הכביש רכבנו לדרום, עברנו את הכיכר שבק"מ 27.9 ולצד הכביש המשכנו עד הצומת עם כביש 1 בה פנינו למזרח לכיוון תחנת הדלק לסיום המסלול

הערות ואזהרות

לחץ למפה של המסלול באתר Israel Hiking and Biking Maps

סרטון הוראות להפעלת תצוגת סימוני ק“מ לאורך המסלול Israel Hiking and Biking Maps

לחץ למפה של המסלול באתר עמוד ענן

ישנם דפדפנים בהם הקובץ שיורד יורד עם סיומת txt, במיקרה שכזה לצורך השימוש בקובץ יש למחוק את תוספת ה- txt:
[צורת הקובץ היורד לא תקין: xxxxx.gpx.txt צורת הקובץ הרצוי: xxxxx.gpx]

מפת המסלול עם סימוני המרחקים (קילומטרים מתחילת המסלול)

אותי זה עניין

תוכנית אלון:

הנסיעה למצפה דני לתחילת המסלול עוברת בציר אלון, הכביש הצר והמפותל העובר ומחבר בין הישובים הקטנים שלאורכו ממחיש את השפעתה של תוכנת אלון על מדיניות ההתיישבות הישראלית באזור.
תכנית אלון הייתה התוכנית המדינית הראשונה שהציעה מדיניות לאזורים שנכבשו במלחמת ששת הימים (יוני 1967). התוכנית שהוגשה ע"י יגאל אלון כחודש לאחר המלחמה מעולם לא התקבלה באופן רשמי, אך הייתה לה השפעה משמעותית ומרכזית על מדניות הקמת הישובים בבקעת הירדן ובמזרח הארץ.
תמצית התוכנת כללה: החזרת רוב רובם של השטחים שנכבשו במלחמה לתושבים הערבים של האזורים הכבושים ביהודה, שומרון, חבל עזה וסיני. לישראל יסופחו בקעת הירדן וחלקם המזרחי של הרי יהודה ושומרון (שהיו מיושבים בדלילות). בנוסף ישראל תשמור ברשותה אזורים נוספים בעלי חשיבות ביטחונית.

קישורים:

תוכנית אלון ויקיפדיה
מסמך ארכיון המדינה, המפה המקורית של "תכנית אלון", אותה שירטט דני אגמון באוגוסט 1967, מתוך ראיונות שערך ניר מן עם אל"מ דני אגמון, שהיה עוזרו של יגאל אלון.

מפל אם דיבה
אמת המים בוודי קלט
מוצב ירדני בוואדי קלט, בקירבת תחנת הקמח מבט למזרח (ק"מ 16.9)
מבנה תחנת הקמח בוואדי קלט ק"מ 17.9 מבט לצפון

מעונין לקבל עדכון לכל מסלול חדש באתר?

רישום לאתר

שתף

עידו אליאב

אני מטייל כתחביב מילדותי וברכיבה על אופני הרים משנת 2013. את האתר הזה אני בונה, מעדכן ומממן באופן עצמאי והוא פתוח לשירות ציבור הרוכבים והמטילים. טלפון: 052-381-2216