מקיבוץ הזורע עלייה מאתגרת למוחרקה, ירידה חדה ליגור ובדרך רחצה בעין אלרואי.

אורך המסלול: 49.2 ק"מ
טיפוס מצטבר: 796 מ'
נקודת ההתחלה והסיום: תחנת הדלק 3 המשאלות בכניסה לקיבוץ הזורע
יום שישי: 30.9.2022

דרכים:

כביש – דרך סלולה – מידרכה: סה"כ כ- 10 ק"מ.
דרך עפר: סה"כ כ- 35.2 ק"מ.
סינגלים: סה"כ כ- 4 ק"מ.

המסלול בקצרה:

מקיבוץ הזורע מעבר ביוקנעם המושבה, דרך רחובות העיר מעבר לאזור המפעלים שמצפון לכביש 6.
עלייה משמעותית לקרן כרמל – למוחרקה ומשם על דרך נוף כרמל רכיבה עד לסינגל המאתגר היורד ליגור. פיצול קצר של הקבוצה לשתי קבוצות רכיבה: חלק ראשון ירידה המאתגרת בסינגל היורד ליגור וחלק שני ירידה בכביש דרך נשר ועד קיבוץ יגור. רכיבה לאורך נחל קישון עד לעין אלרואי לרחצה והתרעננות, משם במעלה נחל קישון בין שדות עמק יזרעאל ולצד נחל השופט חזרה לקיבוץ הזורע לסיום המסלול.

את הרכיבה התחלנו מתחנת הדלק (3 המשאלות) בכניסה לקיבוץ הזורע, בתחילת הרכיבה שכחתי להפעיל את הקלטת המסלול.
המסלול בתחילת הרכיבה, מתחנת הדלק דרך קיבוץ הזורע והמעבר למושבת יוקנעם, עובר בדרך בה סיימנו את הרכיבה.

במהלך המסלול התפצלנו (לקטע קצר) לשתי קבוצות רכיבה חלקנו פנה לירידה בסינגל המאתגר היורד ליגור, ורוב הקבוצה המשיכה עם דרך הנוף לצפון וירדה לאורך הכביש היורד לנשר (מסלול זה מסומן באדום במפה המצורפת).

מצורפים שני המסלולים, מכוון שלא התחלתי את ההקלטה מראשית הרכיבה, אין התאמה בפרוט הק"מ בין שני המסלולים, והפרוט מתייחס למסלול שכולל את הירידה בסינגל היורד ליגור.
(במפת IHM ניתן לראות את שני המסלולים יחד)

תיאור המסלול:

• מהחניה ליד תחנת הדלק בכניסה לקיבוץ הזורע פנינו עם הכביש למערב לכיוון שער הקיבוץ, ומעט אחרי השער פנינו לצפון. דרך שכונת ההרחבה של הקיבוץ עברנו ליד אולם הספורט, ודרך שער הולכי הרגל יצאנו מהקיבוץ ונכנסנו למושבת יוקנעם הצמודה לקיבוץ מצפון.
  • מרחוב הגורן פנינו לצפון לרחוב הגאי שהמשכו לשדרות הראשונים , ובק"מ 0.3 פנונו למערב לכיוון בית לובוצקי בית אותו בנה סבי בימים שלפני ראשית המדינה (ק"מ 0.5), כאן הסברתי מעט על ההיסטוריה והקשר המשפחתי שלי למקום.
    [לפרטים על המקום אפשר לראות במסלול אחר שרכבתי באזור].
  • מבית לובוצקי חזרנו לרחוב הראשונים, פנינו לצפון ובק"מ 1 עלינו בין הבתים לדרך העפר הנמשכת לצפון.
  • בעלייה עברנו ליד האנדרטה לבני המושבה (ק"מ 1.2), ובק"מ 2.1 פנינו בעלייה לצפון מזרח לתל יוקנעם לתצפית והתרשמות מהמקום. על שביל ההליכה הקפנו את התל, ירדנו חזרה בדרך איתה עלינו וליד חניית הרכבים בתחתית התל פנינו למערב לרחוב פעמונית.
  • עלינו לאורך רחוב פעמונית ובק"מ 3.7 פנינו לצפון ונכנסתי לגן הציבורי. על מדרכות הגן ירדנו לצפון עד החיבור עם רחוב התמר בק"מ 4.1.
  • דרך מעברי החצייה ועל המדרכה המשכנו את הרכיבה ברחוב התמר לצפון מערב, ובצומת-בק"מ 4.4 פנינו לצד הכביש לדרום מערב.
  • בקצה הרחוב בסוף חניות הרכבים בק"מ 4.7 המשכנו את הרכיבה על המדרכה לדרום מערב ובק"מ 4.9 פנינו עם הכביש לצפון מערב. עברנו תחת גשר כביש 6 ונכנסנו עם רחוב הכרמל לאזור המפעלים.
  • בסוף רחוב הכרמל (ק"מ 5.6) פנינו לדרך העפר העולה לצפון והתחלנו את הטיפוס לקרן כרמל – מוחרקה. עד ק"מ 6.4 הדרך מטופלת ונוחה לרכיבה, ומכאן הדרך היא דרך 4/4 המלווה בחלקה במהמורות ואבנים, ומטפסת בתלילות בינונית פלוס. תלילות העלייה מתמתנת מעט באזור ק"מ 7.7.
  • במפגש עם דרך נוף כרמל הנוחה לרכיבה בק"מ 9 פנינו למזרח, איתה המשכנו עד ק"מ 11.1, כאן פנינו למערב ובעלייה תלולה עלינו עם הכביש הסלול עד לחניית הרכבים הממוקמת תחת המנזר דַיְר אלְמֻחְרַקַה – "מנזר השריפה" (ק"מ 11.6).
  • מהחנייה פנינו עם הכביש לדרום ובעלייה תלולה עלינו עד שער הרכבים של המנזר שהיה עדיין סגור (ק"מ 11.7).
  • בטיול אחר במקום, בשעות בו המנזר היה פתוח, עברתי את השער ובצמוד לגדר מצפון למנזר עליתי דרך החורש לנקודה בה ניתן לראות את פסל אליהו ואת המנזר (מבט דרך הגדר).
  • האזור המוצל הצמוד למנזר היה מלוכלך מאוד, ויתרנו על ההפסקה במקום וגלשנו בירידה מהירה חזרה לדרך נוף כרמל (ק"מ 12.4) בה פנינו לשמאל לצפון מזרח.
  • על דרך הנוף הלבנה המלווה עליות וירידות משכנו בכיוון כללי צפונה, כשלאורך הדרך נשקף הנוף למזרח על עמק זבולון. בק"מ 26.5 התפצלנו, חלקנו לירידה בסינגל היורד ליגור, ורוב הקבוצה המשיכה עם דרך הנוף לצפון וירדה לאורך הכביש היורד לנשר.
    [לתיאור המסלול דרך הכביש לנשר]
  • דרך הסינגל היורד ליגור:
    השביל הוא שביל ירידה תלול להולכי רגל ובהתאם לכך גם צורתו. הרכיבה בשביל היא רכיבה טכנית מאתגרת הכוללת מעברים מורכבים, מדרגות וצמחיה מאתגרת, לאורך השביל מספר רב של נקודות בהם יש לרדת ולעבור ברגל, כ- 85% מהשביל רכיב, סיום הסינגל בקיבוץ יגור (ק"מ 30.4).
  • מנקודת סיום הסינגל פנינו עם כביש הקיבוץ למזרח, לאחר כ- 150 מ' פנינו לימין על המדרכה. בק"מ 30.9 פנינו עם הכביש לצפון, עברנו בגשר שמתחת מסילת הרכבת ומתחת כביש 75 (ק"מ 31.4). במפגש עם הדרך בק"מ 31.6 פנינו ימינה לדרום מזרח.
  • עם השביל היפה המלווה את נחל קישון שחלקו סלול וחלקו מוצל, רכבנו לאורך הנחל. בק"מ 33 חצינו על גשר את הנחל לצפון ובק"מ 36.1 עברנו תחת שלושת גשרים הצמודים זה לזה.
  • הגשר הצפוני ניבנה בתקופת המנדט הבריטי שימש את כביש 75 הישן, הגשר האמצעי הצמוד לגשר הצפוני שימש את רכבת העמק וניבנה בתקופה העות'מאנית (על הגשר עדיין קיימים פסי הרכבת הישנים), הגשר הדרומי הוא הגשר של כביש 75 החדש.
  • בק"מ 36.6 עברנו תחת גשר כביש 7723 ולאחר כ- 400 מ' עברנו בגשרים שתחת כביש 6, בק"מ 37.5 עזבנו את הדרך הצמודה לנחל קישון ופנינו לכיוון מעיין אלרואי הנהדר לרחצה התרעננות וקפה בעגלת הקפה המקומית (ק"מ 37.9).
  • מהמעיין המשכנו לדרום לאורך הטיילת שנבנתה לצד פסי רכבת העמק, עברנו את פארק הקטר ובק"מ 40.5 עזבנו את הטיילת והמשכנו את הרכיבה עם הדרך לדרום.
  • תחת גשר הרכבת חיפה – בית שאן עברנו בק"מ 41 ובדרך שבין תל קשיש ופסי הרכבת המשכנו את הרכיבה לדרום מזרח. בק"מ 42.4 עברנו תחת גשרי כביש 722 והמשכנו את הרכיבה לדרום מזרח לאורך נחל קישון.
  • במפגש של נחל השופט עם נחל הקישון בק"מ 45.2 חצינו את הקישון למערב והמשכנו את הרכיבה בין השדות לאורך לנחל השופט (נחל יוקנעם) לדרום.
  • בק"מ 47.9 חצינו את כביש 66 תחת הגשר למערב, ועם הדרך נכנסנו למושבה יוקנעם. בכיכר בק"מ 48.4 פנינו לדרום, דרך שער הפשפש נכנסנו לקיבוץ הזורע ובדרך בה התחלנו את היום חזרנו לתחנת הדלק לסיום המסלול.

תיאור דרך הירידה לנשר עם הכביש (פרט הק"מ בתיאור בהתאם למסלול זה):

• המשך רכיבה עם דרך הנוף לצפון (כ- 1.6 ק"מ) עד המפגש עם הכביש היורד לנשר ובו פנייה בירידה למזרח (ק"מ 29.1). לצד הכביש ירידה מהירה עד לצומת עם רחוב דרך בן יהודה (ק"מ 33.1) ופנייה ימינה לדרום מזרח.
  • על ממדרכה לצד הכביש רכיבה לדרום מזרח ובק"מ 33.7 מעבר תחת מסוע ישן של מפעל נשר המיתולוגי שעל שמו שם העיר נשר.
  • בק"מ 34.3 עזיבה של הכביש למערב, מעבר מעל מעקה הבטיחות של הכביש ודרך השביל הצר חיבור לדרך העפר שממערב.
  • בצומת השבילים בק"מ 34.5 פנייה לדרום מזרח ועם השביל כניסה לקיבוץ יגור והמשך רכיבה עד הנקודה בה מסתיים הסינגל היורד ליגור בק"מ 36.6. מכאן המשך רכיבה משוטפת.

הערות ואזהרות

לחץ למפה של המסלול באתר Israel Hiking and Biking Maps

סרטון הוראות להפעלת תצוגת סימוני ק“מ לאורך המסלול Israel Hiking and Biking Maps

לחץ למפה של המסלול באתר עמוד ענן

ירידה ליגור בסינגל

ירידה ליגור בכביש דרך נשר

ישנם דפדפנים בהם הקובץ שיורד יורד עם סיומת txt, במיקרה שכזה לצורך השימוש בקובץ יש למחוק את תוספת ה- txt:
[צורת הקובץ היורד לא תקין: xxxxx.gpx.txt צורת הקובץ הרצוי: xxxxx.gpx]

מפת המסלול עם סימוני המרחקים (קילומטרים מתחילת המסלול)

מבט מתל יוקנעם למערב (ק"מ 2.5)
תל יוקנעם (ק"מ 2.7) [צילם ישי]
[צילם אמנון]
בדרך נוף כרמל (ק"מ 36.1)
ק"מ 36.1 הגשר הצפוני – ניבנה בתקופת המנדט הבריטי שימש את כביש 75 הישן
גשר רכבת העמק ניבנה בתקופה העות'מאנית נחנך בשנת 1904 (ק"מ 36.1) מבט לצפון
ק"מ 36.1 הגשר הצפוני – שימש את כביש 75 הישן (מבט מגשר רכבת העמק לצפון ) [צילם ישי]
מעיין אלרואי (ק"מ 37.9)

מעונין לקבל עדכון לכל מסלול חדש באתר?

רישום לאתר

שתף

עידו אליאב

אני מטייל כתחביב מילדותי וברכיבה על אופני הרים משנת 2013. את האתר הזה אני בונה, מעדכן ומממן באופן עצמאי והוא פתוח לשירות ציבור הרוכבים והמטילים. טלפון: 052-381-2216