לקראת סוף הקיץ מסלול העובר במספר רב של נקודות עניין ובהם שני מעינות לרחצה והתרעננות

אורך המסלול: 43.8 ק"מ
טיפוס מצטבר: 443 מ'
נקודת ההתחלה והסיום: תחנת הדלק בקצה המזרחי של כביש הסרגל (בכניסה המערבית לעפולה)
יום שישי: 9.9.2022

דרכים:

כביש – דרך סלולה – מידרכה: סה"כ כ- 4.1 ק"מ.
דרך עפר: סה"כ כ- 39.7 ק"מ.
סינגלים: ללא סינגלים.

המסלול בקצרה:

מתחנת הדלק בקצה המזרחי של כביש הסרגל רכיבה בין שדות עמק יזרעאל למזרח, חציית כביש 60 למזרח, רכיבה לאורך נחל יזרעאל ובמעלה נחל חרוד. חצייה של מסילת הרכבת וכביש 71 לצפון, כניסה לקיבוץ מרחביה וביקור בחצר הבתים הראשונים של הקיבוץ. מעבר ועלייה ברחובות גבעת המורה וירידה לכפר ניין לביקור בכנסיה ובמסגד הצמוד לה. חציית כביש 65 לצפון, ביקור במצודה הנטושה שנותרה מהישוב מחנה ישראל (ממערב לקיבוץ דוברת), חציית נחל עדשים וחצייה של כביש 60 למערב, מעבר בשמורת הטבע ביצת בלפוריה ומשם מעבר בעין גדעון לטבילה והתרעננות. חצייה של נחל קישון ומעבר בבריכה הגדולה והנהדרת של עין עדעד להתרעננות, מעבר בקרבת שדה התעופה מגידו ובין שרידי המבנים ששימשו את חייל האוויר המלכותי בתקופת המנדט הבריטי. חצייה של כביש הסרגל לדרום וחזרה לתחנת הדלק לסיום המסלול.

תיאור המסלול:

• את הרכיבה התחלנו מתחנת הדלק בקצה כביש הסרגל (בכניסה לעפולה). חצינו את הכביש הכניסה לעיר לדרום (רחוב הבנים) ועם דרך העפר המקבילה לכביש פנינו למערב. בצומת השבילים בק"מ 0.5 פנינו לדרום מזרח ובין שדות העמק רכבנו עד ק"מ 5.3.
  • כאן מצפון לאתר פינוי האשפה האזורי הדרך נחסמה במספר ערמות אדמה שרוכזו במקום, הקפנו את האזור מצפון, דרך כביש הכניסה לאתר האשפה עלינו על כביש 60 וחצינו את הכביש לצפון מזרח.
  • בצידו המזרחי של כביש 60 עלינו על דרך העפר הנמשכת מדרום לנחל יזרעאל למזרח, ועם הדרך ירדנו במהירות עד החיבור של נחל יזרעאל עם נחל חרוד (ק"מ 7.9). כאן פנינו לצפון ועלינו לאורך לנחל חרוד הזורם.
  • בק"מ 9.6 פנינו למזרח, עברנו בגשר הגדול שמתחת מסילת הרכבת וחצינו בזהירות את כביש 71 לצפון. עם הדרך הנמשכת לצפון מזרח עלינו לכיוון מושב מרחביה ובצומת השבילים בק"מ 10.3 פנינו למערב לכיוון קיבוץ מרחביה.
  • עם כביש הקיבוץ פנינו לצפון (ק"מ 10.6) ולאחר כ- 400 מ' נכנסנו לביקור בחצר המבנים הראשונים של הקיבוץ (ק"מ 11).
  • מחצר מרחביה המשכנו את הרכיבה בכביש הקיבוץ, יצאנו משער הקיבוץ (ק"מ 11.2) ופנינו עם הכביש למזרח. עברנו את בית הספר האזורי אופקים ובק"מ 11.6 עזבנו את הכביש ופנינו לצפון.
  • בדרכים טובות עברנו בין חלקות החקלאות והמטעים ובק"מ 13.3 עזבנו את הדרך הלבנה ועלינו בתלילות לצפון מזרח.
  • בק"מ 13.5 מעט לפני כביש רחוב האירוסים, פנינו עם הדרך לצפון ובמפגש עם רחוב שדרות קונטיקט העברנו את האופניים מעל גדר הנמוכה החוסמת את הכביש ופנינו לצד הכביש בעלייה למזרח.
  • בק"מ 15.3 פנינו לצפון לרחוב החסידה ומיד בתחילת הרחוב פנינו לדרך שממזרח לכביש וירדנו ממזרח לבתי הישוב.
  • בצומת השבילים בק"מ 15.5 פנינו לצפון, בעלייה מתונה בתוך החורש הקפנו את השלוחה ובצומת השבילים בק"מ 17.3 ירדנו לצפון וגלשנו לכפר ניין (ק"מ 17.8)
  • עברנו בכבישי הכפר ובק"מ 18.2 עצרנו לראות את כנסיית בן האלמנה היפה ואת המסגד המטופח הצמוד לה. לפי המסורת הנוצרית במקום זה ישו פגש אלמנה עם בנה המת ומתוך רחמים הקים את הנער לתחייה.
  • עם כבישי הכפר המשכנו בירידה לצפון ובק"מ 19 יצאנו מהכפר והמשכנו את הירידה עם הדרך לצפון. במפגש עם כביש 65 חצינו במעבר החצייה את הכביש לצפון, לצד הכביש עברנו את הכניסה לקיבוץ דוברת ובק"מ 20.7 פנינו לצפון לדרך היורדת למבנה הנטוש של מחנה ישראל (ק"מ 20.9).
  • מיבנה זה הוא שריד לניסיון התיישבות יהודית חרדית משנות ה- 20 של המאה הקודמת. אנשי אגודת ישראל ביקשו להקים במקום ישוב קומונה בהתאם לרוח התקופה בה עלו וניבנו קיבוצי הארץ.
  • לאחר ביקור במצודה הנטושה חזרנו לאחור ופנינו עם הדרך בירידה למערב, עקפנו את אחוזת ברק ממזרח ומצפון, עם הדרך עברנו בין השדות ובק"מ 23.6 עצרנו ללקט ולאכול קצת שקדים שנשארו מקטיף.
  • בק"מ 25.9 חצינו בגשר אירי את נחל עדשים שהיה עם זרימה מועטה ובצומת השבילים בק"מ 26.9 פנינו למערב לכיוון כבש 60, מק"מ 27.3 רכבנו כ- 250 מ' בדרך המקבילה לכביש ובק"מ 27.6 חצינו את כביש 60 למערב בגשר תחת הכביש.
  • בצידו המערבי של כביש 60 רכבנו כ- 200 מ' במקביל לכביש לדרום ובצומת השבילים בק"מ 27.8 פנינו למערב. בתל יפאר (ק"מ 28.3) עצרנו לביקור ותצפית על ברכת המים של ביצת בלפוריה.
  • הביצה היא שמורת טבע ומסביבתה ניתן להתרשם וליראות כיצד נראו ביצות העמק בראשית המאה הקודמת, לפני עבודות יבוש הביצות של העלייה היהודית.
  • משמורת בלפוריה פנינו עם הדרך לצפון לעין גדעון. בעין גדעון (ק"מ 29.8) עצרנו לרחצה בברכת המעיין הקטנה והעמוקה, ולאחר הפסקה קצרה חזרנו עם הדרך לדרום והמשכנו את הרכיבה בין השדות.
  • בצומת השבילים בצמוד למסילת הרכבת (ק"מ 31.8) פנינו למערב, חצינו את פסי הרכבת בק"מ 33 בגשר שמעל המסילה והמשכנו בדרך בין השדות.
  • את מאגר כפר ברוך הקפנו מצפון, בק"מ 37 חצינו את נחל הקישון בגשרון הקטן ובק"מ 38.3 נכנסנו לראות את הברכה הקטנה והמוצלת שממערב לעין עדעד, מכאן המשכנו מעט למזרח ועצרנו להתרעננות בברכה הגדולה, המפתיעה והיפיפייה של עין עדעד (ק"מ 38.4).
  • מעין עדעד המשכנו את הרכיבה עם הדרך למזרח, בק"מ 39.3 חצינו את נחל קני ומיד אחרי הערוץ פנינו עם הדרך למזרח.
  • בצומת השבילים בק"מ 40.7 פנינו ימינה למזרח, עברנו באזור המבנים הבריטיים הנטושים מימי המנדט ששימשו את חייל האוויר המלכותי ואת שדה התעופה מגידו בין השנים 1941 ועד סיום המנדט הבריטי.
  • בצמוד לערוץ נחל קישון (ק"מ 40.9) פנינו בצומת השבילים לדרום מזרח, ורכבנו לאורך ערוץ הנחל עד כביש הסרגל (ק"מ 42).
  • בגשר שתחת הכביש חצינו את הכביש לדרום ומיד אחרי הגשר פנינו עם הדרך המקבילה לכביש למזרח, חצינו את ערוץ נחל קישון והמשכנו לכיוון תחנת הדלק וסיום המסלול.

הערות ואזהרות

לחץ למפה של המסלול באתר Israel Hiking and Biking Maps

סרטון הוראות להפעלת תצוגת סימוני ק“מ לאורך המסלול Israel Hiking and Biking Maps

לחץ למפה של המסלול באתר עמוד ענן

ישנם דפדפנים בהם הקובץ שיורד יורד עם סיומת txt, במיקרה שכזה לצורך השימוש בקובץ יש למחוק את תוספת ה- txt:
[צורת הקובץ היורד לא תקין: xxxxx.gpx.txt צורת הקובץ הרצוי: xxxxx.gpx]

מפת המסלול עם סימוני המרחקים (קילומטרים מתחילת המסלול)

אותי זה עניין

כה כתב מרדכי אמיתי חבר קיבוץ שריד:

"צא ולמד, כמה כתרים שכבר קשרו להם לאנשי העמק: כובשי שממה, מייבשי בצות וכיוצא בזה. כתר אחד לא זכו בו עד היום: בוץ אינו ניתן לא לכיבוש ולא לייבוש. אפילו אסרנוהו, כדברי הפייטן, ב'עבותות המלט', וברתמת המדרכות – עדיין הוא פורץ ועובר על גדותיו, חודר לכל פינה ונדבק לכל נעל, נתלה כעין זר בשולי המעילים ונעשה אסקופה נדרסת לכל רצפה ואין ממנו מפלט…..

"בדרכים אלה, תמצא כל שני וחמישי עגלה שנשארה תקועה במקומה וצמד פרדות המתחבט ברתמותיו ואינו יכול להמישה, אוטו ששקע וטראקטור הסוחב אותו כדי לחלצו מצרה, ושיירת גמלים המובילה את מטענה מאין כלי הובלה אחרים…"

את שורות אלו מצאתי בכתבה של ספי בן יוסף על ביצת בלפוריה

מבט לגיבעת המורה בתחילת המסלול
קיבוץ מרחביה, חצר הבתים הראשונים של הישוב (ק"מ 11)
כנסיית בן האלמנה בכפר ניין (ק"מ 18.2)
הטירה הנטושה של מחנה ישראל (ק"מ 20.9)
שמורת ביצת בלפוריה מבט מתל יפאר לכיוון דרום (ק"מ 28.3)
עין גדעון (ק"מ 29.8)
עין עדעד (ק"מ 38.4)
אחד מהמבנים הנטושים ששימשו את חייל האוויר המלכותי ואת שדה התעופה מגידו בזמן המנדט הבריטי (ק"מ 40.7)

מעונין לקבל עדכון לכל מסלול חדש באתר?

רישום לאתר

שתף

עידו אליאב

אני מטייל כתחביב מילדותי וברכיבה על אופני הרים משנת 2013. את האתר הזה אני בונה, מעדכן ומממן באופן עצמאי והוא פתוח לשירות ציבור הרוכבים והמטילים. טלפון: 052-381-2216